ایده‌های‌ جدید و تحول‌آفرین انجمن‌های ادبی مورد حمایت قرار می‌گیرد

شیروانی با اشاره به اینکه شکل‌گیری رویدادهایی‌ چون یلدا، حاصل‌ اجرای طرح‌ حمایت از ایده‌های‌ فرهنگی و هنری در وزارت فرهنگ و ادارات استانی است، گفت: این طرح حمایتی تداوم خواهد داشت و انجمن‌های ادبی استان می‌توانند برنامه‌ها و ایده‌های جدید خود را برای اقدام کارشناسی به این اداره‌ کل‌ ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان چهارمحال و بختیاری، حجت الله شیروانی در این اختتامیه جشنواره یلدا که در سالن اجتماعات دانشکده هنر و علوم انسانی فارسان برگزار شد گفت: به زودی فراخوانی با محوریت جذب و دریافت ایده‌های خلاقانه و تحول‌آفرین حوزه ادبیات و فرهنگ در استان منتشر می‌شود که امید است با همراهی مجموعه‌ها و موسسات فعال در این حوزه، رویدادهایی همچون یلدا با رویکردی جدید و موثر در استان به اجرا در آید.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری در ادامه به دریافت ۲۵۸ اثر در دبیرخانه جشنواره شعر و داستان بومی و محلی یلدا اشاره و تصریح کرد: دریافت این تعداد اثر از ۷۶ شاعر و ۸۳ نویسنده در مدت کمتر از یک ماه پس از اعلان فراخوان نشان دهنده‌ پویایی این حوزه در استان است.

شیروانی با بیان اینکه داوران این رویداد، کیفیت و تنوع آثار دریافتی را قابل قبول دانستند، یادآور شد: برپایی‌ کارگاه‌های‌ آموزشی و نقد و بررسی آثار همراه با آیین پایانی جشنواره یلدا نیز فرصتی را فراهم کرد تا شاعران و نویسندگان علاقه‌مند به بررسی سیر تحولی و آسیب‌شناسی شعر و داستان در استان بپردازند از اندوخته‌ها و تجربیات یکدیگر برای تولید آثار ادبی جدید و با کیفیت بهره گیرند.  

معاون فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری همچنین بر لزوم استحکام بخشی به مولفه‌های هویتی با استفاده از شعر و داستان به ویژه سبک‌ بومی و محلی تاکید کرد و گفت: باید سهم عموم مردم از رویدادهای فرهنگی و هنری افزایش باید به گونه‌ای که این رویدادها به میان‌ مردم برده شود چرا که هر قدر بتوان پاسداری از زبان و ادبیات را گسترش داد می‌توان بایسته‌های هویت ملی را نیز تعمق بخشید.

شیروانی فراهم کردن شرایط برای حضور تعداد بیشتری از مردم استان و شهرستان در رویدادی چون جشنواره یلدا را یادآور شد و افزود: لازم است سالن اجتماعات مناسبی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در شهرستان فارسان فراهم شود که امید می‌رود با بهره‌برداری از سینمای‌ این‌ شهر در آینده‌ای نزدیک، شرایط زیرساخت‌های فرهنگی شهرستان ارتقا یابد.

رسالت اصلی شاعران و نویسندگان احیای ارزش‌های جامعه است 

اسفندیار تیموری نیز در این آیین گفت: شعر و داستان آیینه انعکاس آلام‌ و درد و خوشی و سرور جامعه است و جای خوشحالی است که آثار ارسالی به این جشنواره بیانگر بخشی ازدغدغه‌های اجتماعی است.

عضو هیئت داوران چهارمین جشنواره شعر و داستان بومی و محلی یلدا با اشاره به سوگند پروردگار به قلم و آنچه قلم می‌نویسد، افزود: این بیان اندیشه و خردورزی است که قلم را شایسته سوگند کرده است‌ و روح و عاطفه حساس شاعران و نویسندگان، چشم و زبان دردها و اندیشه ها است که چون آن را بیان می‌کنند، ارزشمند می‌شود.

وی ادامه داد: داستان‌ها نیز همواره بستر انتقال آداب و رسوم هستند و اسرار و رازهای مردمان را به زبان می‌آورند که آن نیز جایگاهی شایسته در خردمندی و اندیشه‌ورزی‌ دارد.  

تیموری نقش ادبیات را در بیان ویژگی‌های‌ برجای مانده در آیین‌ها و سنت‌ها، ارزنده و مهم دانست و تصریح کرد: جشنواره یلدا زمینه‌ای است برای ایفای نقش شاعران و نویسندگان در هنرمندی و اندیشه‌ورزی‌ که نباید از آن غفلت کرد.

خاطرنشان می‌شود: هم‌زمان با برپایی آیین پایانی جشنواره شعر و داستان‌های بومی و محلی یلدا در فارسان، ۲ کارگاه آموزشی و نقد و بررسی با محوریت شعر و ادبیات داستانی در فرهنگسرای این شهر نیز برپا شد.

کد خبر 1740029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha