انتقاد تند امام جمعه مارگون از بی حجابی در ادارات و مراکز درمانی استان/عدم تذکر به افراد بی حجاب دردآور است

امام جمعه شهرستان مارگون گفت:با طرح و لایحه عفاف و حجاب مسئله حل نمی‌شود، بلکه با تحقق دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید وارد میدان شویم و جلوی بی‌حجابی را بگیریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام والمسلمین «رحم الله خواجه پور» ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه مارگون ضمن توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، دوری از گناه و معصیت، موضوع خطبه اول را به گام‌های شیطان اختصاص داد و اظهار کرد: آیه 21 سوره نور دو مطلب مهم را بیان می‌کند.

امام جمعه شهرستان مارگون با اشاره به این آیه، گفت: خداوند می فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ ۚ وَمَنْ یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ ۚ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکَیٰ مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَٰکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَنْ یَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از گام‌های شیطان پیروی نکنید، هر کس پیرو شیطان شود ،گمراهش می‌سازد، زیرا او به فحشا و منکر فرمان می‌دهد و اگر فضل و رحمت الهی بر شما نبود، هرگز احدی از شما پاک نمی‌شد، ولی خداوند هر که بخواهد تزکیه می‌کند و خدا شنوا و داناست».

وی تاکید کرد: نباید از گام‌های شیطان پیروی کرد، چون کسی که دنبال گام‌ها و شیوه‌هایی که شیطان دارد برود، شیطان او را به کارهای زشت و ناپسند دستور می‌دهد.

حجت الاسلام خواجه پور ادامه داد: مردم بدانند که اگر فضل و رحمت خداوند متعال روی سر شما نباشد، هیچ کس نمی‌تواند تزکیه و اصلاح شود که این فضل خدا بوده که باعث می‌شود انسان تزکیه نفس و تهذیب نفس داشته باشد.

خطیب نماز جمعه مارگون افزود: نخستین مطلبی که در این آیه آمده در چهار قسمت قرآن تکرار شده و آن این است که دنبال گام‌های شیطان نروید، زیرا خطوات جمع خطوه است و فاصله بین دو قدم را خطه می‌گویند؛ ضمن اینکه قرآن کریم می‌فرماید: «دنبال گام‌های شیطان نروید، شیطان گام به گام جلو می‌آید و انسان قدم به قدم سقوط می‌کند».

وی افزود: هیچ قاتلی از اول قاتل نبوده، هیچ مجرمی از اول مجرم نبوده، هیچ گنهکاری از اول گنهکار نبوده و این شیطان است که انسان را به این راه‌ها هدایت می‌کند.

حجت الاسلام خواجه پور یادآور شد: قرآن می‌فرماید: «ما همه را با فطرت پاک آفریدیم»، انسان هایی که سارق، قاتل و خلافکار شده‌اند از ابتدا که این گونه نبوده‌اند، آنها به صورت تدریجی و اندک اندک در گناه غرق شده‌اند.

امام جمعه شهرستان مارگون اظهار کرد: شیوه شیطان این است که نخست به کسی نمی‌گوید مرتکب فحشا شود، اول به یک نگاه حرام و یک دوست بد اکتفا می‌کند، اتفاقات بعدی خود به خود شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه نخستین گام شیطان وسوسه است، بیان کرد: حضرت آدم و حوا هم به این وسوسه مبتلا شده‌اند و قرآن می‌فرماید: «فوسوس لهما الشیطان، شیطان آدم و حوا را وسوسه کرد».

حجت الاسلام خواجه پور با بیان اینکه شیطان اگر بخواهد کسی را از نماز دور کند، نمی‌گوید نماز نخوان و خدا را قبول نداشته باش، نخست تردید ایجاد می‌کند، افزود: وسوسه گاهی فکری، گاهی عملی و گاهی اجتماعی است.
خطیب نماز جمعه شهرستان مارگون گفت: وسوسه فکری همان فکرهای نامربوط درباره خدا و پیغمبر و ائمه(ع) در ذهن انسان بوده و بزرگان و انبیاء ما هم به این وسوسه دچار می‌شدند.

وی گفت: حضرت عیسی علیه السلام بالای کوهی ایستاد که شیطان به سراغش آمد گفت: «آیا خداحافظ انسان نیست؟ فرمود: آری اعتقاد من این است که خداحافظ انسان‌هاست، شیطان گفت: پس خودت رو از این کوه پرت کن اگر خداحافظ است تو را نگه می دارد».

حجت الاسلام خواجه پور با اشاره به اینکه شیطان این گونه تردید ایجاد می‌کند، ادامه داد: خدا به انسان عقل داده که بر اساس عقل حرکت کند، حضرت عیسی علیه السلام فرمود: «یعنی من خدا را امتحان کنم؟آدم کسی را امتحان می‌کند که به او تردید دارد من یقین دارم خدا ممتحن است نه من، ای شیطان از من دور شو».

امام جمعه شهرستان مارگون افزود: شیطان بار دیگر آمد گفت: «ای عیسی مگر تو مرده را زنده نمی‌کنی؟ مگر تو خلق نمی‌کنی؟ مگر تو از گل پرنده نمی‌سازی و در آن نمیدمی و پرنده را به حرکت در نمی‌آوری؟ مگر تو کور را شفا نمی‌دهی؟ این‌ها که صفت بشر نیست، صفت خداست پس تو خدا هستی .حضرت عیسی علیه السلام فریاد زد سبحان الله و شیطان دور شد».

وی بیان کرد: مرحوم آیت الله سید محمد فشارکی استاد آقای شیخ عبدالکریم حائری، موسس حوزه علمیه قم مرد عارف و بزرگی بود و وقتی میرزای شیرازی در نجف از دنیا رفت، باید آیت الله فشارکی بعد از ایشان پرچم مرجعیت را به دوش می گرفت.

حجت الاسلام خواجه پور افزود: خودش می‌گوید «در دلم بی‌اختیار احساس شادی کردم، ناراحت بودم، میرزا از دنیا رفته ولی انگار اندیشه‌هایی در ذهنم پدید آمد، ای خدا چطور شیطان سراغ من آمده است؟ میرزا از دنیا رفته و عزادارند، اما من کمی احساس شادی دارم. می‌گوید فهمیدم چون میرزا از دنیا رفته و من رئیس می‌شوم شاید به این جهت است».

خطیب نماز جمعه مارگون اظهار کرد: ایشان از شب تا صبح در حرم امیرالمومنین علی علیه السلام گریه کرد و اشک ریخت، صبح وقتی برای تشییع جنازه میرزای شیرازی آمد، چشم هایش قرمز شده بود، بالاخره بدن میرزا به خاک سپرده شد، مردم به در خانه آیت الله فشارکی آمدند تا ایشان مرجعیت را بپذیرند، اما آیت الله فشارکی دست‌هایش را به روی چهارچوب در گذاشت و گفت: احدی وارد خانه من نشود، من این مسئولیت را قبول نمی‌کنم و این آیه را خواند: «تِلْکَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لایُرِیدُونَ عُلُوّاً فِی الأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ»آری این سرای آخر تو را (تنها) برای کسانی قرار می‌دهیم که اراده برتری‌جویی در زمین و فساد را ندارد و عاقبت نیک برای پرهیزگاران است».

وی یادآور شد: شخصی خدمت حضرت رسول گرامی اسلام آمد و گفت: «یا رسول الله من گاهی وسوسه فکری پیدا می‌کنم چه کنم؟ حضرت فرمود:  هر وقت برایت پیش آمد بگو «آمَنّا باللّه ِ و رسولِهِ و لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلاّ باللّه ِ» وسوسه رفع می شود» .

حجت الاسلام خواجه پور گفت: اگر به وسوسه‌های شیطان مبتلا شویم، قطعاً شیطان در هدفش که انحراف بندگان خداست، موفق شده، اما اگر تقوا پیشه کنیم، فکر و ذکر ما با خدا باشد، بصیر باشیم، می توانیم شیطان را از خود به راحتی دور کنیم و تحت تاثیر وسوسه‌های او قرار نگیریم.

امام جمعه شهرستان مارگون در خطبه دوم نماز جمعه به مسئله شیوع بی‌حجابی در جامعه که احساسات متدینین را جریحه‌دار کرده اشاره کرد و افزود: مسئولین، مردم، شیعیان و پیروان امیرالمومنین امام علی علیه السلام جهت جلوگیری از این حرام وظیفه دارند.

وی ضمن تاکید بر اینکه اگر بخواهیم در مقابل منکرات سکوت اختیار کنیم قطعاً خود را شریک جرم کرده‌ایم، ادامه داد: اینکه عده‌ای بستر را برای ترویج بی‌حجابی آماده و ما سکوت اختیار کنیم، قطعاً بسترهای دیگری را هم برای ترویج فحشا آماده می‌کنند.

حجت الاسلام خواجه پور تاکید کرد: با طرح و لایحه عفاف و حجاب مسئله حل نمی‌شود، بلکه با تحقق دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید وارد میدان شویم و جلوی بی‌حجابی را بگیریم.

امام جمعه شهرستان مارگون یادآور شد: اینکه در کلان شهرها و حتی شهرستان‌های بزرگ ما شاهد بی روسری بودن بعضی از دختران و زنان باشیم و آنها به راحتی خود را در معرض دید و بینش نامحرمان قرار دهند و ما سکوت کنیم، فاجعه است.

وی با ذکر این سوال که چطور می‌توانیم با این گونه بسترهایی که بعضی‌ها در پازل دشمنان قرار گرفتند زمینه ظهور امام زمان (عج) را فراهم کنیم؟چگونه می‌توان دل امام زمان(ع) را شاد کنیم؟، گفت: دل امام زمان(عج) زمانی شاد می‌شود که ما در مقابل فساد و فحشا سکوت اختیار نکنیم، تذکر دهیم.

حجت الاسلام خواجه پور ادامه داد: معنای امر به معروف و نهی از منکر این نیست که ما فرد بی حجاب و خاطی را  مورد ضرب و شتم قرار دهیم، بلکه معنای نهی از منکر این است که ما با زبان و رفتار درست، فردی که در ملا عام مرتکب گناه می‌شود را تذکر دهیم تا از گناه فاصله بگیرد.

خطیب نماز جمعه مارگون تصریح کرد: اینکه چندین ماه طرح حجاب و عفاف و برخورد با بی‌حجابی را صادر کنند ولی عملاً وارد این موضوع نشوند، حقیقتاً شرم آور است.

وی اظهار کرد: در مرکز استان در برخی از ادارات و مراکز درمانی به وضوح دیدم که برخی از خانم‌ها بدون روسری وارد این ادارات و مراکز درمانی می‌شوند، حتی اگر می‌خواهند با کسی ملاقات داشته باشند به راحتی به آنها اجازه می‌دهند تا با بیمارشان ملاقات داشته باشند در حالی که هیچ گونه تذکری از سوی مسئولین مشاهده نشده و این دردآور است که یک خانم به راحتی بدون حجاب در یک مرکز درمانی قرار بگیرد و هیچ کس تذکر ندهد و بلکه او را احترام کنند و جلوتر از برخی از افراد بفرستند .

حجت الاسلام خواجه پور خطاب به متولیان امر، تاکید کرد: جلوی بی‌حجابی را بگیرید، دل امام زمان(عج) را بیشتر از این خون نکنید، اگر جلوی این حرام نایستیم و سکوت اختیار کنیم، در این گناه شریک خواهیم شد و روز قیامت باید پاسخگو باشیم.

امام جمعه شهرستان مارگون ضمن تبریک هفتم دی ماه، سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی در سال ۵۸ به فرمان حضرت امام (ره)، بیان کرد: برای ریشه کن کردن بی سوادی، تلاش نهضت باید جهشی شود، زیرا توسعه سوادآموزی نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

وی استفاده از ظرفیت نخبگان، هنرمندان، خیرین و همه کسانی که به دنبال ارتقا جایگاه علم و دانش در ایران هستند، در نهضت سواد آموزی را یک ضرورت دانست و گفت: باید در این زمینه شبکه سازی های لازم برای تبادل افکار و نظرات ایجاد شود.

حجت الاسلام خواجه پور ادامه داد: در مسئله نهضت سواد آموزی، اقشار مختلف مردم با روحیه فداکارانه وارد میدان شدند تا بی سوادی در کشور به خصوص در مناطق محروم ریشه کن شود.

خطیب جمعه مارگون با اشاره به اینکه توجه به جذب نیروهای نهضتی در بدنه آموزش و پرورش مناطق محروم یک ضرورت است، گفت: نیروهای نهضتی در مناطق محروم در نقطه‌های صعب العبور قرار می‌گیرند، اما متاسفانه جهت جذب آنها به دلیل نبود سوادآموز کوتاهی می‌شود و لذا در این زمینه باید چاره ای اندیشید.

وی شهادت ۱۱ تن از نیروهای جان برکف انتظامی در راسک سیستان و بلوچستان توسط تروریست ها را تسلیت گفت و افزود:این عزیزان اگرچه در حال خدمت بودند و خداوند متعال پاسخ این اخلاص در خدمت را به آنها، شهادت داده و فرماندهان عزیز و نیروهای امنیتی ما قطعا تروریست‌ها را شناسایی و به سزای عمل خودشان خواهند رساند.

حجت الاسلام خواجه پور خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که دشمنان هیچ گاه دست از عناد و خصومت با جمهوری اسلامی ایران بر نمی‌دارند و برای کمرنگ کردن اعتقادات مردم نسبت به نظام، خون شهدا و ولایت شبانه روز تلاش می‌کنند.

امام جمعه شهرستان مارگون با اشاره به اینکه دشمنان برای تخریب نظام و عدم حضور مردم پای صندوق‌های رای در ایام انتخابات برنامه‌ها دارند، ادامه داد: ۴۴ سال انقلاب اسلامی مستحکم روی پای خود ایستاد و روز به روز شاهد اقتدار همه جانبه این نظام هستیم.

وی تاکید کرد: دشمنان  می‌خواهند این استقلال و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی را در اذهان مردم بصیر خدشه‌دار کند که الحمدالله تاکنون نتوانستند موفق شوند.

حجت الاسلام خواجه پور افزود: در ایام انتخابات خواسته مقام معظم رهبری از مسئولین و مردم، هم حضور پای صندوق‌های اخذ رای و انتخابات سالم و انتخاب درست است و لذا ضرورت دارد برای پیشرفت و سرنوشت کشور همه نقش داشته باشند و در انتخابات با عشق و علاقه به نظام شرکت کنند.

خطیب نماز جمعه شهرستان مارگون در فراز پایانی خطبه ها سالروز وفات حضرت ام البنین (س)، همسر امیرالمومنین امام علی (ع) و مادر حضرت ابوالفضل العباس(ع) به عنوان بانوی بزرگوار و شجاع که مادر چهار شهید در راه خدا بود را تسلیت گفت.

کد خبر 1740219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha