«ازدواج» پلی به‌سوی پیشرفت

آرامش و راحتی قلب و دل با تشکیل خانواده شکل می‌گیرد و اگر خانواده شکل نگیرد این آرامش پیدا نمی شود.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان

آنچه از قدیم شنیده ایم ازدواج سنت پیامبر(ص) است و به طوری که پیامبر مهربانی ها به این مسئله تاکید داشته و فرموده اند «هیچ چیزی نزد خداوند محبوب تر از ازدواج نیست».

آیه ۱۱ سوره شورا به کارکردهای خانواده اشاره می کند که خدای متعال می فرماید "فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا یَذْرَؤُکُمْ فِیهِ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَهُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ".

خدا برای اینکه خلق انسان ادامه پیدا کند انسان‌ها را زوج آفریده است، زن و مرد قرار داده و حاصل ازدواج آنها فرزندآوری است و به واسطه ازدواج نسل انسان ادامه پیدا می کند.

اسلام نیز آنقدر به این امر مهم تاکید دارد که رسول خدا(ص) ازدواج نکردن را اعراض از سنت خویش می داند و خانه ای که ازدواج در آن صورت بگیرد را بهترین خانه ها می داند.

مقام معظم رهبری نیز در باره امر ازدواج توصیه هایی داشته و البته این امر نیک را از نعمت هاواسرار الهی می دانند. ایشان می فرماید «این ازدواجی که خدای متعال سنت قرار داده و آفرینش هم آن را اقتضا می‌کند، یکی از نعمت ها و اسرار الهی و یکی از پدیده‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی بشری است. می‌شد که خداوند در قوانین آسمانی، این موضوع را لازم، واجب و حتمی و مجاز کند و مردم را رها کند تا یکی یکی بروند و با هم ازدواج کنند، اما این کار را نکرده است. بلکه ازدواج را یک ارزش قرار داده، یعنی کسی که ازدواج نمی‌کند خود را از این ارزش محروم نموده است.»

اگرچه مسائل بسیاری دست به دست هم داده تا آمار ازدواج در کشور ما روند کاهشی به خود بگیرد اما با توکل به خداوند متعال بسیاری از امور دشوار، سهل و آسان شده و مسیر تکامل خود را پی گرفته است؛ آنچنان که خداوند متعال ازدواج را وسیله آرامش و آسایش و تدام فعالیت زندگی دانسته است.

«ازدواج» پلی به‌سوی پیشرفت

علل بی انگیزگی در امر ازدواج

آنگونه که نماینده ولی فقیه در استان فارس گفته بر اساس آمارها در کشور ۱۴ میلیون نفر جوان داریم که در سن ازدواج هستند و در برخی از مطالعات نزدیک به ۳۹ درصد از جوانان انگیزه ازدواج را ندارند.

علت عدم ازدواج این جوانان فقط نداشتن خانه، شغل و درآمد نیست بلکه برخی از همین جوانان به رغم برخورداری از شرایط مالی و اقتصادی مناسب حاضر به ازدواج و تشکیل خانواده نیستند.

آیت الله لطف الله دژکام با تاکید بر اینکه باید عوامل این آسیب را شناسایی و جلو مانع ازدواج در همه سطوح گرفته شود، عنوان کرد: یکی از فواید ازدواج این است که انسان از نسل خودش صاحب فرزند می شود و از نظر وراثتی و ژنتیک این بچه ادامه خودش است. این یک علاقه عمومی، جهانی و فطری است که انسان دوست دارد نسلش ادامه پیدا کند و این یک فایده برای ازدواج است.

تامین آرامش روانی

امام جمعه شیراز از دیگر فواید خانواده را تأمین آرامش روانی دانست و افزود: آرامش و راحتی قلب و دل با تشکیل خانواده شکل می‌گیرد و اگر خانواده شکل نگیرد این آرامش پیدا نمی شود.

آرامش و راحتی قلب و دل با تشکیل خانواده شکل می‌گیرد و اگر خانواده شکل نگیرد این آرامش پیدا نمی شود.

وی همچنین جلوگیری از انحرافات اجتماعی را دیگر شاخصه های تشکیل خانواده عنوان کرد و گفت: نتیجه اهمیت ندادن به خانواده یک سری آسیب‌های اجتماعی است که متاسفانه در گوشه و کنار جامعه ما هم مشاهده می شود و بعد انتظار داریم پلیس ورود کند.

از یک طرف جلو عامل ایجاد این انحرافات را نمی گیریم و بعد از نیروی انتظامی انتظار داریم جلو آن را بگیرد، پلیس قسمتی از کار را می تواند انجام دهد و اصل این است که از انحرافات پیشگیری کنید و برای پیشگیری از انحرافات باید خانواده تشکیل شود و راه آن ازدواج است.

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، یکی از راه های رواج جامعه پذیری تشکیل خانواده است که هم زوجین و هم بچه ها جامعه پذیر می شوند. بدون اجازه خانم هیچ روحانی نمی تواند عقد بخواند یعنی ما پذیرفته ایم در جامعه طبق ضوابط زندگی کنیم و جامعه پذیر بار می آید و بچه هم همینطور است.

وی ادامه داد: اما بچه ای که در خانواده رشد نمی کند اینگونه نیست، عمده مشکلات مجرمین این است که از نظر خانواده مشکل دارند و خانواده اگر محل رشد فرزند نباشد بچه جامعه پذیر نیست.

به اعتقاد امام جمعه شیراز، بحث خانواده برای امروز نیست و مربوط به زمان افلاطون است.از همان موقع تا به امروز بشر بیش از ۲ هزار سال است تجربه کرده که بدون تشکیل خانواده نمی‌شود به جامعه سامان داد.

«ازدواج» پلی به‌سوی پیشرفت

ازدواج و تامین اقتصادی

وی به نقش خانواده در اقتصاد نیز اشاره کرد و گفت: خدای متعال راهکار جلو انسان ها می گذارد که اگر ندار هستند با تشکیل خانواده زمینه دارایی برایشان فراهم‌ می‌شود.

ما می گوییم بدون شغل دنبال ازدواج نباشید اما خدا می فرماید با ازدواج و تشکیل خانواده می توان زمینه دارایی را ایجاد کرد. 

ما می گوییم بدون شغل دنبال ازدواج نباشید اما خدا می فرماید با ازدواج و تشکیل خانواده می توان زمینه دارایی را ایجاد کرد. 

خانواده ها با مسئولیت پذیری که در آن شروع می شود اولین چیزی که دارند انگیزه برای فعالیت و کسب درآمد ایجاد می‌کند.بعد از ازدواج هر فردی رویکردش به مسئله تغییر می کند.

وی اضافه کرد: خانواده یک کارکرد اقتصادی هم دارد و اگر از اقتصاد مقاومتی می گوییم، اقتصاد مقاومتی بر پایه خانواده شکل می گیرد و هر خانواده ای یک کانون اقتصادی توانمند می شود.هر کس در خانه خودش کاسبی می‌کند و دیگر هیچ ابرقدرتی از نظر اقتصادی با شما نمی تواند مقابله کند.

آیت الله دژکام گفت: کارکردهای خانواده از نگاه مقام معظم رهبری هم خود مسئله ویژه ای است چون در سیاست های کلی خانواده ایشان دقیقا همین کلمه خانواده با کارکردهای اسلامی را به کار برده اند که باید برای جوانان توضیح دهیم و حرکت رو به رشد جامعه را کند نکنیم.

کد خبر 1740875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha