انفال؛ پشتوانه پول اسلامی

یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی به مفهوم پشتوانه پول اسلامی و چگونگی نگهداری مال پرداخته است.

خسرو غنی‌زاده، کارشناس اقتصاد اسلامی در یادداشتی که به صورت اختصاصی در اختیار خبرگزاری شبستان قرار داده به مفهوم پشتوانه پول اسلامی و راه نگهداری مال پرداخته است.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

فرض اولیه چاپ اسکناس وجود پشتوانه ۱۰۰ درصد طلا یا نقره بود و کشورها با قرار گرفتن در تنگنا به این اصل مهم (به‌ویژه آمریکای مستکبر) پایبند نبوده و اقدام به چاپ و خلق پول ظاهراً بدون پشتوانه می‌کنند و این رویه هم در کشور عزیز ما سبب کاهش ارزش پول و رشد شدید نقدینگی و متعاقب آن سلب اعتماد مردم به پول نظام اسلامی و  صدمات فراوان برای اقتصاد کشور شده است. از جمله آنها می‌توان، انواع رانت‌های اقتصادی و فساد و تورم، نرخ سود پول و ترویج بهره بانکی و غیره بانکی و آلوده شدن به ربا را ذکر کرد.

در مقابل در صورتی که پول با پشتوانه چاپ شود، رشد نقدینگی قابل کنترل و توجیه و به‌ویژه چنان‌چه نرخ بهره و ربای بانکی صفر شود عوامل کار و فعالیت و رونق و خرید و فروش به‌صورت (نقد و نسیه) رواج و قطعاً تولید و رشد آن معنی پیدا خواهد کرد و با بهره صفر درصد بانکی مهم‌ترین عامل ایجاد تورم و عدم ثبات اقتصادی از بین خواهد رفت.

شایان ذکر است با داشتن چنین پشتوانه عظیمی، پول اسلام به جای ارزش اسمی و اعتباری، ارزش حقیقی و مالیت گرفته و می‌تواند هر واحد آن (تومان یا ریال) مضربی از اوزان یک گرم طلای رایج باشد و بیشتر با مصادیق شرعی و تعاریف دینی ما سازگار است.

متأسفانه پول رایج کنونی کشور پول اعتباری و بدون پشتوانه است و اصطلاح پشتوانه متعلق به مرحله‌ای از تطورات سیستم پولی است که اسکناس‌های منتشره، «سند حاکی» از پول حقیقی ذخیره‌شده در بانک بوده است.

از سوی دیگر ایران با تقریباً یک درصد از جمعیت بیش از هفت درصد از کل ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد و همچنین بر پایه برآوردها ایران رتبه نخست گاز طبیعی با ۳/۱ درصد گاز جهان و رتبه سوم نفت جهان با ۱۵۸٫۷ میلیارد بشکه نفت شامل ۵/۳ درصد نفت جهان که عمر آن‌ها بیشتر از ۵۰ سال برآورد می‌شود و همچنین ایران هفت درصد معادن جهان را داراست.

با توجه به این ویژگی‌ها و مزیت‌های اقلیمی طبیعی ما که هنوز امید داریم، مسؤلان عزیز یک کمی به امر واجب خدا یعنی مولدسازی این ثروت عظیم خدادادی از طریق انفال در این کشور اسلامی بپردازند تا هم پشتوانه پول اسلامی و هم اینکه مانع تورم و کاهش ارزش پول ملی شوند.

مفهوم پشتوانه پول بدین معنی است که در ازای برگرداندن مقدار معینی از پول به بانک، فرد بتواند مقدار مشخصی از یک کالا را دریافت کند. در گذشته، طلا پشتوانه پول بود اما امروزه پول بدون پشتوانه جایگزین آن شده است.

اما مشکل اقتصادی ما از کجاست؟ مشکل از نبود درک درست از «مال و مالیات و پول» است و همچنین عدم  درک درست حوزه‌های علمیه از کنز مال.

مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی درباره گردش درست و صحیح حرکت و گردش مال و پول در بین امت اسلامی می‌فرمود این کار دقیقاً مثل گردش خون در بدن است و تمثیل پول و خون و گردش خون در بدن امت اسلامی باعث ایجاد حرکت و برکت خواهد شد. برای اینکه کنز مال اتفاق نیفتد باید روی زکات تمرکز کرد و زکات یعنی دوری از کنز مال و لازمه آن نظارت و بررسی سالیانه انواع مال در حکومت اسلامی است.

کد خبر 1741079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha