برجسته‌ترین رویدادهای جهان عرب در سال ۲۰۲۳ میلادی

سال ۲۰۲۳ میلادی به ساعت‌های پایانی خود نزدیک می‌شود و در این سال جهان با جنگ و درگیری‌های بسیاری رو به رو شد که بر جسته‌ترین آن جنگ غزه است که همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: در حالی که جنگ روسیه و اوکراین و انواع جدید ویروس کرونا از سال گذشته ادامه دارد، خاورمیانه و جهان عرب نیز در سال ۲۰۲۳ شاهد رویدادهای برجسته ای  بود که آن هم تا چند ساعت دیگر پایان می‌یابد.

از برجسته‌ترین وقایع این سال می‌توان به جنگ در غزه اشاره کرده که بیش از ۲۰ هزار کشته برجای گذاشته است و هنوز جهانیان برای توقف جنگ نتوانسته‌اند اقدامی عملی انجام دهند.

جنگ غزه در سال ۲۰۲۳ و پیامدهای ویرانگر آن

جنگ غزه، زیر بار محاصره کامل تحمیل شده توسط اسرائیل، وضعیت شهروندان را به یک بحران بی سابقه تبدیل کرده است و محرومیت و فقر را افزایش داده است.

رژیم صهیونیستی تاکنون حدود  ۲۰  هزار فلسطینی را در نوار غزه به شهادت رسانده است و بیش از ۷۰ درصد قربانیان کودکان و زنان هستند.

این جنگ تاکنون تلفات دردناکی برجای گذاشته و جهانیان را نیز وارد درگیری کرده است. به نظر می‌رسد تبعات آن تا سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

جنگ غزه تنها به مدت یک هفته متوقف شد و در طی آن دو طرف به مبادله اسرای خود اقدام کردند.

در طول هشتاد و شش روزه جنگ،  راهپیمایی‌های بسیاری در قاره‌های جهان اعم از اروپا و آمریکا برگزار شد و خواستار پایان دادن جنگ، پایان دادن کشتار غیرنظامیان و آزادی اسرا شدند، اما هنوز این جنگ ادامه دارد و گویا سال جدید نیز با ادامه این جنگ آغاز می‌شود.

زلزله در ترکیه و سوریه

زمین لرزه عظیمی که امسال جنوب ترکیه و سوریه را لرزاند، نیز آسیب‌های ویرانگر  سال ۲۰۲۳ است.

در ساعات اولیه ۶ فوریه ۲۰۲۳، زمین لرزه ای ویرانگر بخش‌هایی از خاک ترکیه و سوریه را در منطقه نزدیک مرز بین دو کشور به بزرگی ۷.۸ ریشتر به لرزه درآورد و پس از آن زلزله مهیب دیگری به بزرگی تقریباً مشابه در مقیاس ریشتر آن رخ داد. سازمان ملل اعلام کرد: این دو زمین لرزه یکی از بزرگ‌ترین بلایای اخیر در منطقه بوده است.

بر اساس آمار منتشر شده توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد، دو زمین لرزه حدود ۲۷۳۰۰۰ ساختمان را در ترکیه و بیش از ۹۰۰۰ ساختمان را در سوریه ویران کرد و تنها در ترکیه بیش از ۳.۳ میلیون نفر آواره و بیش از دو میلیون نفر بی خانمان شدند و دولت ترکیه متعاقباً اعلام کرد که قصد دارد ۶۵۰۰۰۰ واحد مسکونی جدید برای جبران خسارت آسیب دیدگان بسازد.

در مورد سوریه که از اثرات جنگی که از سال ۲۰۱۱ تاکنون ادامه دارد نیز رنج می برد، زلزله باعث آواره شدن ۳۹۲۰۰۰ خانواده در نتیجه تخریب ساختمان‌ها شد.

جنگ سودان

پس از آنکه عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش، مقر ارتش در مرکز خارطوم را ترک کرد، امید سودانی‌ها به توقف جنگ و بازگشت به خانه‌های خود از بین رفت.

درگیری در ایالت‌های دارفور و کردوفان افزایش یافت و سایر مناطقی که خارج از محدوده درگیری‌ها باقی مانده‌اند، تهدید شدند.

در ۱۵ آوریل، درگیری بین ارتش سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان  که ریاست کشور را بر عهده دارد  و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی محمد حمدان دغلو، معروف به حمیدی آغاز شد و نبرد بر سر قدرتی بود که قرار بود به غیرنظامیان تحویل داده شود.

بر اساس آنچه سازمان ملل از وزارت بهداشت سودان گزارش داد، در جنگی که هنوز ادامه دارد، خشونت بین دو طرف تشدید شد و منجر به کشته شدن حداقل ۱۲ هزار نفر و مجروح شدن بیش از ۳۳ هزار نفر شد.

زلزله مراکش

زمین لرزه ای که در ۹ سپتامبر ۲۰۲۳ مراکش را به بزرگی ۶.۸ ریشتر لرزاند و کانون آن در استان الحوز بود و به مناطق دیگر نیز سرایت کرد و حدود سه هزار کشته و ده ها هزار زخمی بر جای گذاشت و و ده ها شهر و روستا را ویران کرد.

دیوان ملکی مراکش، ۱۲  میلیارد دلار را به عنوان بخشی از برنامه بازسازی استانها و مناطق الحوز، مراکش، تارودانت و ازیلال اختصاص داد  تا طی پنج سال آینده این کار انجام شود.

زمین لرزه به مناطق تاریخی و باستانی شهر مراکش که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته بودند، از جمله دیوار شهر که قدمت آن به قرون وسطی می رسد، خسارت وارد کرد.

سازمان زمین شناسی آمریکا اعلام کرد که زلزله ای به این بزرگی در این منطقه رایج نیست، زیرا از سال ۱۹۰۰ تاکنون زلزله هایی با این شدت وجود نداشته است.

کد خبر 1741793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha