۱۰۰ درصد نیاز خونی کشور برای اولین بار تامین شد

جمالی گفت: ۱۰۰ درصد نیاز خونی به فرآورده های خونی کشور برای اولین بار در طول تاریخ انتقال خون طی این دو سال گذشته تامین شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مصطفی جمالی صبح امروز دوشنبه (۱۸ دی) در جریان بازدید از سازمان انتقال خون خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرهای مختلفی از کشور را بازدید کردیم؛ در خراسان جنوبی به لحاظ کیفی و کمی اقدامات خوبی صورت گرفته و وضعیت انتقال خون استان علی رغم اینکه نیروی انسانی کم و اعتبارات عمرانی ناچیز دارد اما با تلاش مضاعف همکاران، وضعیت انتقال خون به نحو احسن در این استان اداره شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در حوزه زیرساخت ها؛ انتقال خونِ خراسان جنوبی نیاز به توسعه وجود دارد، افزود: فضای فیزیکی کمی در ساختمان فعلی وجود دارد و ساختمان جدید در حال ساخت است و تجهیزات جدیدی نیاز است.

وی ادامه داد: در شمال شهر بیرجند نیاز به ایجاد پایگاه انتقال خون جدید است و استاندار هم قول های بسیار مساعدی داد که امیدواریم اعتبارات مورد نیاز انتقال خون استان تامین شود.

وی مردم را مهمترین بخش انتقال خون خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: طی بازدید ها متوجه شدم مردم خراسان جنوبی بسیار علاقه مند و پای کار انتقال خون هستند اما هنوز نتوانسته ایم امکانات کامل را فراهم کنیم، امیدواریم با کمک سازمان برنامه و بودجه و استاندار خراسان جنوبی اقدامات خوبی رقم بخورد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: آزمایش غربالگری مولکولی و روش NAT آرزوی ۲۰ ساله‌ای است که در دولت سیزدهم محقق شده و غربالگری آنتی بادی، سلامت خون و فرآورده و کیسه های فیلتر دار هم در دستور کار است.

جمالی با اشاره به کمبود پزشک در سازمان انتقال خون استان، افزود: باید محوز استخدامی بگیریم که ۱۵ پزشک از طریق آزمون جذب خواهند شد، فعلا از طریق نیروهای طرحی کمبود پزشک رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: برای تکمیل ساختمان جدید انتقال خون ۲۰ میلیارد تومان نیاز است و واجب تر این است که در شمال شهر هم پایگاه انتقال خون داشته باشیم، در شهرستان قاین و فردوس علاوه بر اهدای خون، باید فرآورده هم تهیه شود چراکه مسیر طولانی است.

به گفته وی، سال گذشته در کشور ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برای اهدای خون مراجعه داشته اند که ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر اهدای خون داشته ایم که امسال متوسط کشوری چهار درصد تا پایان مهر اهدای خون افزایش داشته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تصریح کرد: ۱۰۰ درصد نیاز خونی به فرآورده های کشور برای اولین بار در طول تاریخ انتقال خون تامین شده و ذخایر خون که قبلا سه تا چهار روز بوده هم اکنون به هشت روز رسیده است.

جمالی با اشاره به حادثه تروریستی کرمان گفت: در کرمان هم به دلیل ذخایر خوب هیچ مشکلی نداشتیم و کرمان هم خون o منفی نیاز داشتند گرچه استان های خراسان جنوبی، یزد و فارس هم خون  o منفی ارسال کرده بودند.

وی در خصوص تجهیزات انتقال خون استان گفت: تجهیزات استان خوب است و برخی تجهیزات را ما تامین کرده ایم اما برخی تجهیزات استان ۲۰ سال است که فرسوده است و نوسازی و بازسازی تجهیزات انتقال خون کشور در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 1743289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha