اقوام و مذاهب اسلامی گلهای گلستان خداوندی هستند

ماموستا کریمی گفت: اقوام و مذاهب اسلامی گلهای گلستان خداوندی هستند و نباید بین آنها خط کشی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان گلستان، ماموستا عبدالسلام کریمی امروز (چهارشنبه ٢٠ دی) در آیین اختتامیه اولین همایش «نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی تمدن اسلامی» گفت: تمدن و فرهنگ محصول تلاش های ذهنی بشری در هر جامعه است، یعنی ذهنیات بشری و باورهای انسان در هر جامعه ای هم تمدن ساز و فرهنگ ساز است.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی با بیان اینکه بیشتر علما تمدن را روبنا و فرهنگ را زیربنا معنا می کنند، افزود: فرهنگ زیربنای یک جامعه است و فرهنگ و فکر بشری تمدن ساز است.

وی ادامه داد: فکر، ذهن و عادات منجر به ایجاد فرهنگ می شود و فرهنگ هم تمدن ساز است و اگر در روبنا مشکلاتی داریم باید به زیربنا نیز توجه کنیم.

ماموستا کریمی اظهارداشت: در عالم بشریت و هستی هیچ مقوله ای زیباتر، ماندگارتر، جاودانه تر و موثرتر از علم و فرهنگ نیست.

وی با بیان اینکه، حرکت دین و قرآن با اقراء شروع شده است نه با شمشیر، گفت: دین ما، دین فرهنگ، عشق و محبت است و ما هیچ وقت اسلحه برنمی داریم مگر برای مقابله با ظلم و ظالم باشد.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی تاکید کرد: فرهنگ باید با ایده ها و فکرهای صحیح درست شود و مجموعه ذهنیات و باورها، فرهنگ ما را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: اقوام فرصت هستند و زبان اقوام سرمایه است، زبان و سرمایه را باید افزایش داد.

ماموستا کریمی با بیان اینکه وجود اقوام و مذاهب به حکم و امر خدا است و این تنوع و رنگارنگ بودن زیبا و راز بقاست، گفت: اقوام و مذاهب اسلامی گلهای گلستان خداوندی هستند و نباید بین آنها خط کشی کرد. جنسیت و قومیت نداریم بلکه انسانیت انسان مهم است نه جنسیت انسان ها.

وی افزود: قرآن کریم برای ما ارزشمند است و باید به آن ارزش بگذاریم. اگر می خواهیم به تمدن اسلامی برسیم باید هم در وحدت شیعه و سنی و وحدت انسان ها به اشتراکات تاکید کنیم.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی گفت: باید از دین و قرآن و تمدن دینی در جهان دفاع کنیم. اگر مذهب خود را عین دین خود بیان و معرفی کنیم زمینه تکفیر ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: قرآن و سنت و مراجع از محورهای مشترک و محل رجوع ما مسلمانان باشد و بدانیم که منشاء اختلاف و تفرقه شیطان است و هر ندایی که بر وحدت بدمد از رحمان است.

ماموستا کریمی گفت: ما امروز به فقه اجتماعی و حکومتی نیاز داریم و باید تعاون و اخوت با برداران دینی داشته باشیم.

کد خبر 1743752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha