خدمت رسانی بیش از ۴هزار داوطلب در طرح سفیران مسجد/ ارتباط با ۸ هزار مسجد درسامانه مسجدی ها

مسئول روابط عمومی ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه با اشاره به ارتباط با ۸ هزار مسجد درسامانه مسجدی ها گفت: ۲۰هزار مسجد نیز درکشور شناسایی شده اند که در این نرم افزار قرار خواهند گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی رجبیان مسئول روابط عمومی ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی در گفتگو با خبرگزاری شبستان با اشاره به سابقه فعالیت این ستاد گفت: خردادماه سال ۱۴۰۰، با موافقت آیت الله اعرافی، ستاد راهبری مساجد با هدف نقش‌آفرینی و مدیریت فعال حوزه‌های علمیه در رویدادها و تحولات علمی، فرهنگی و اجتماعی مرتبط با مسجد در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، و همچنین فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی مؤثر و هوشمندانه در زمینه‌ای که از اهمیت برخوردار است، تأسیس شد.

وی تصریح کرد:البته قبل از تشکیل این ستاد حدود یک دهه همین فعالیت ها در قالب قرارگاهی تحت عنوان منتظران شهادت انجام می شد که با تشکیل ستاد در سال ۱۴۰۰ این فعالیت ها ذیل پرچم حوزه ادامه پیدا کرد.

مسئول روابط عمومی ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه ادامه داد: بر اساس ضرورت سنجس هاس انجام شده به این نتیجه رسیدیم که باید پلتفرمی برای مساجد ایجاد شود و بر همین اساس  نرم افزار «مسجدی ها» با مشارکت یک تیم خبره ایجاد شد و در بخش های مختلف فنی و محتوایی در حال فعالیت است و از طریق کافه بازار قابل بارگیری است.

رجبیان با اشاره به کاربردی بودن  نرم افزار مسجدی ها گفت: این نرم افزار که متناسب بافعالیت ها و نیازهای امام جماعت، کادر مسجد و مسجدی ها طراحی شده است، تاکنون با استقبال گسترده ای روبرو شده و تاکنون ۵۰هزارکاربر داریم وبا  ۸هزار مسجد نیز از طریق این سکوی نرم افزاری در ارتباط هستیم.

خدمت رسانی بیش از ۴هزار داوطلب در طرح سفیران مسجد/ ارتباط با ۸ هزار مسجد درسامانه مسجدی ها

مسئول روابط عمومی ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه ادامه داد: ۲۰هزار مسجد نیز در کشور شناسایی و نقطه یابی شده اند که هنوز ارتباط نداریم و به مرور با آنها نیز کار را شروع خواهیم کرد.

وی با اشاره به برخی کاربردهای این نرم افزار گفت: مسجدیاب نرم افزار مسجدی ها می تواند خدمات مختلفی همچون پیدا کردن نزدیک ترین مسجد را به مخاطبین خود ارائه دهد.

مسئول روابط عمومی ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه ادامه داد: ما در موضوع مسجد محوری بیشتر به مسائل زیرساختی پرداخته ایم؛ برای مثال تاکنون سامانه مشاوره برای مساجد نداشته ایم و با طراحی سامانه مشاوره در نرم افزار مسجدی ها بستر مناسب برای ارائه مشاوره در استان های مختلف و متناسب با شرایط فرهنگی آن ها فراهم شده است.

حجت الاسلام رجبیان ادامه داد: یکی دیگر از خدماتی که در مسجدی ها ارائه می شود، آموزش است؛ در این راستا ما به کمک ائمه جماعات آمده و دوره های آموزشی در موضوعات مختلف را برای کودکان، نوجوانان و جوانان و موضوعاتی همچون ازدواج، اشتغال و سایر مباحث مورد نیاز مخاطبین طراحی و تولید کرده ایم.

خدمت رسانی بیش از ۴هزار داوطلب در طرح سفیران مسجد/ ارتباط با ۸ هزار مسجد درسامانه مسجدی ها

وی تصریح کرد: در دوسال گذشته به صورت راهبری و نه لازم الاجرایی بلکه به صورت گفتمانی و فرهنگ سازی در سه لایه دوره ها را تعریف کرده ایم که در لایه اول که شامل امامان جماعت می شود ۱۳ دوره اوانمندسازی حضوری و مجازی در سراسر کشور برگزار شده است.

حجت الاسلام رجبیان لایه دوم را ارکان مسجد شامل هیات امنا و خادمین مسجد برشمرد و گفت: برای این لایه نیز آموزش هایی بخصوص پیرامون  نوع برخورد با مخاطب درنظر گرفته شده است.

مسئول روابط عمومی ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه تصریح کرد: لایه سوم نیز مردم هستند چه کسانی که به مسجد می آیند و چه کسانی که به مسجد نمی آیند که برای هردو گروه برنامه داریم.

وی طرح سفیران مسجد را از شاخص ترین برنامه ها عنوان کرد و گفت: این طرح با هدف شناسایی و شبکه سازی میان افراد مشتاق برای فعالیت در بحث مسجد تعریف شد.

حجت الاسلام رجبیان  ادامه داد: در این طرح افراد دغدغه مند از سراسر کشور آمادگی خود را برای همکاری در زمینه گسترش و تبلیغ مسجد محوری  اعلام می کنند و به عنوان سفیر مسجد کار خود را آغاز کنند.

مسئول روابط عمومی ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه افزود:در این طرح مردمی، سعی شده تا گستره ی کار به نحوی تعریف شود که همه اقشار در سنین و سلایق مختلف اقدامی هر چند کوچک در راه اعتلای مسجد برداشته و مسجد را یک گام به جایگاه اصلی خود نزدیک کنند.

خدمت رسانی بیش از ۴هزار داوطلب در طرح سفیران مسجد/ ارتباط با ۸ هزار مسجد درسامانه مسجدی ها

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر ۴هزار سفیر مسجدی از همه اقشار جامعه از خانم خانه دار تا بنا و معمارو مبلغ و پزشک داریم که در هر زمینه ای که امکان کمک دارند ورود کرده و به مسجد خدمت می کنند.

لازم به ذکر است در نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی، بیش از ۷۰ واحد پژوهشی و انتشاراتی حوزوی دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده اند و ستاد راهبری مساجد حوزه علمیه نیز دستاوردهای خود را در غرفه انجمن های علمی حوزه ارائه کرده است.

یادآور می شود این نمایشگاه تا ۲۲ دی ماه از ساعت ۹ تا ۱۹ پذیرای بازدید علاقمندان است.

کد خبر 1743804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha