امام هادی(ع) از پرچمداران مناظرات و مکاتبات مربوط به مسائل اعتقادی است

حجت الاسلام ترکاشوند گفت: امام هادی (ع) از پرچمداران مناظرات و مکاتبات مربوط به مسائل اعتقادی است چرا که در زمان این امام همام مکاتب عقیدتی مانند معتزله و اشاعره و ... رواج پیدا کرده بود ونظریات و مکاتبات کلامی مانند جبر، عدم روئیت خدا، عدم جسمیت خدا و ... متداول شده بود.

حجت الاسلام احسان  ترکاشوند در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر، با تسلیت سالروز امام دهم حضرت امام هادی(ع) گفت: ایشان از پرچمداران مناظرات و مکاتبات مربوط به مسائل اعتقادی است چرا که در زمان این امام همام مکاتب عقیدنی مانند معتزله و اشاعره و ... رواج پیدا کرده بود ونظریات و مکاتبات کلامی مانند جبر، عدم روئیت خدا، عدم جسمیت خدا و ... متداول شده بود.

استاد حوزه و دانشگاه ملایر با بیان  اینکه با توجه به این شرایط جامعه  این مناظرات  در بین امام و افراد وجود دارد گفت:  طبق روایتی یکی از مهمترین مناظرات ایشان مناظره با یحیی بن اکثم از  علمای به نام  اهل تسنن است که در واقع این فرد با توجه به اینکه با امام رضا(ع) نیز در زمان امام هشتم  مناظره داشته و شکست خورده بود با هدف شکست امام هادی(ع) نیز وارد مناظره با ایشان می‌شود که با سوالات متعددی در خصوص آیات قرآن و تفسیر قرآن  دارد باز هم از امام هادی شکست خوردند و در حقیقت هدف این فرد مناظره با امام نبود بلکه شکست امام بوده که خود شکست می‌خورد.

وی افزود:  امام هادی(ع) حتی با متوکل عباسی مناظره داشتند و در مجلسی شعری هم خواندند که در آن شعر به متوکل و پیروان زر و زور تاخت  و  متوکل را شکست داد.

حجت الاسلام ترکاشوند یادآور شد: طبق روایات متوکل عباسی در مجلسی به  امام جسارت و ایشان را تحقیر می‌کند و امام آنجا به کسی می‌گوید بدانید که متوکل سه روز بیشتر عمر نمی‌کند و بعد از 3 روز به طرز فجیعی متوکل کشته و پیش بینی امام محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین  مسائل  که در دوران امامت ایشان  مظلومیت  امام هادی(ع) است که  ایشان در پادگانی در سامرا زندگی می‌کردند  که البته این اختصاص به امام هادی(ع) ندارد و به دوران امام یازدهم نیز متصل می‌شود و امام حسن عسگری(ع) نیز دوران امامت خود را در این محله که تحت حفاظت ویژه بود  می‌گذراند که این محله یا همان پادگان عسگر نام داشت.

استاد حوزه و دانشگاه ملایر اضافه کرد: با توجه به این شرایط ارتباط امام با شیعیان فوق العاده کم بود و امام از طریق وکلای خود بیشتر با مردم ارتباط می‌گرفتند و مردم به راحتی نمی توانستند به امام دسترسی داشته باشند و این ظلمی بود که درحق امام شد.

 وی یادآور شد: البته امام هادی(ع) و امام عسگری(ع) با کم کردن ارتباط مستقیم خود با مردم به دنبال  فرهنگ سازی و مقدمه چینی برای  غیبت امام  زمان(عج) در بین جامعه بودند که مردم  بتوانند با فضایی غیبت امام زمان آشنا شده و این دوران را  بگذرانند.

ترکاشوند با اشاره به اینکه با وجود همه دشمنی‌های حکومت ظلم بر امام ایشان محبوبیت اجتماعی فوق العاده بالایی در بین جامعه داشتند و به خاطر قداست عظمت والا، سخاوت و کرامت ایشان زبانزد علمای شیعه و سنی بوده است و بعد از شهادت تشییع جنازه امام به صورت با شکوه بوده است.

   

کد خبر 1744426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha