اعتکاف بهترین فرصت برای فارغ شدن از دغدغه‌ها است

حجت الاسلام محمدی گفت: اعتکاف بهترین فرصت برای فارغ شدن از دغدغه‌های روزمره زندگی و پرداختن به معنویتی است که زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی انسان‌ها را به نیکی ساخته، آن را از هرگونه بدی پاک می‌کن

حجت‌الاسلام رهبر محمدی در گفت‌وگو با شبستان ازاستان کرمانشاه با اشاره به اهمیت اعتکاف، گفت:مراسم اعتکاف یا ایام البیض به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری می گویند اما به باور مسلمانان، ایام البیض ماه های رجب، شعبان و رمضان، دارای فضیلت بسیار ودر ماه رجب از فضیلت بسیار زیادی برخوردار است.  

رئیس اداره تبلیغات اسلامی روانسر افزود: اسلام هم مردم را به برنامه هایی مانند اعتکاف تشویق می کند اما دین اسلام رسیدگی به امـور دیگران و بر طرف نمودن مشکلات مسلمین را از اعتکاف بالاتر دانسته است.

وی خاطر نشان کرد: انسان در گریز از هوای نفس و فرار از اشتغالات زندگی، در طریقت انس با معبود همواره نیازمند خلوتی است تا در انزوای وجود خویش در آثار صنع پروردگارش با دیدة عبرت بیندیشد و با سوز دل و اشک دیده، باطن خود را از زنگار گناهان بشوید و خانه دل را مصفای حضور خالق هستی بخش سازد، و اعتکاف زمینه چنین خلوتی را فراهم می­ کند و فرصت و مجالی می­دهد برای پرداختن به امور نفس خویش و جلوه ­گری نور محبت خدا در اعماق سرای وجود انسان، تا انسان بدون دلواپسی از کارهای انجام نشده و وابستگی های روز­مره، خود را در سرای معبود خویش نظاره­گر باشد.

حجت الاسلام رهبر اظهار کرد: اعتکاف در روحیه فرد اثرات مثبتی دارد و این تأثیرات شرایطی را ایجاد می‌کند تا فرد با آرامش، توکل و توسل به خداوند، راه سعادت و کمال را طی کند و این امر به سبب دور شدن از وابستگی‌های دنیوی است که از ضرورت‌های اولیه برای تکامل و دستیابی به سعادت است.

رئیس تبلیغات اسلامی روانسر با اشاره به اینکه اعتکاف امتحان بزرگی برای خودسازی است، تصریح کرد:اعتکاف به معنای خودیابی و خودشناسی است و شخص معتکف از این فرصت ارزشمند استفاده می‌کند و به خدای خود نزدیک می‌شود.

وی در پایان گفت: در فضیلت این فریضه بس که معادل طواف کعبه و همتای رکوع و سجود است. خدای منّان می فرماید: “… وَ عَهَدنا اِلی ابراهیمَ وَ اِسمعیلَ اَن طَهّرا بَیتی لِلطّائِفینَ وَ العاکِفینَ وَ الرُکّعِ السُجود؛ (آیه ۱۲۵، سوره بقره) و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند. ”

کد خبر 1744735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha