احیاء نقش هدایت‌گری و روشنگری مساجد از زمینه‌های افزایش مشارکت در انتخابات

مینو اصلان زاده در مورد زمینه افزایش مشارکت انتخابات با بیان اینکه مساجد رسالت هدایت گری و روشنگری خود را احیاء کنند گفت: نقش مساجد در فراخوانی مردم برای مشارکت در انتخابات جدی گرفته شود.

مینو اصلان زاده در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد زمینه افزایش مشارکت گفت: به لحاظ یک سیر منطقی در زندگی و خانواده اگر در جریان آنچه که در خانواده اتفاق می افتد، قرار بگیریم و در قبال یکدیگر احساس مسئولیت کنیم و یکدیگر را در تصمیم گیری ها کمک کنیم، وقتی در جریان امور قرار می گیریم در فراز و نشیب ها خود را مسئول می دانیم و در کنار یکدیگر احساس می کنیم. تقریبا در مورد رابطه ملت و دولت نیز همین گونه است یعنی هر چقدر دولت و ملت در کنار یکدیگر باشند از مسایل و مشکلات مطلع باشند در تصمیم گیری ها، هدف گذاری ها و سیاستگزاری ها مطلع باشند و گفت و گو میان دولت و ملت اتفاق بیفتد در زمان مشارکت روند عادی و طبیعی طی می شود و افراد حق خود می دانند که بیایند و بدانند که چه کنند تا گفت و گو ادامه پیدا کند.

مسئولان ارتباط میان خود و مردم را حفظ کنند

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) اظهار کرد: زمانی ممکن است که مشارکت به آن حد قابل قبول نرسد و آن اتفاق رخ ندهد یعنی دولتمردان و حکمرانان در زمان تصمیم سازی و تصمیم گیری و خدمت گزاری برای آینده با مردم کمتر سخن بگویند، بارها این موضوع مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است که مسئولان بروند و در دانشگاه ها برای مردم و دانشجویان توضیح دهند و حتی در سطح دانش آموزی و والدین و عموم مردم ارتباط خود را حفظ کنند.

استاد دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: به طور مثال وقتی وزارت صمت می خواهد تصمیمی بگیرد، باید نظر و رویکرد خود را با افرادی که مخاطب این وزارتخانه هستند از جمله صنعتگران، کارگران، مهندسان، نخبگان حوزه مورد نظر در ارتباط باشند و تصمیمات خود را به شور و مشورت بگذارند. هر دستگاهی با مخاطبان خود در سطح حلقه های میان و یا نخبگانی مطالب خود را به شور و مشورت بگذارد و مشارکت آنها را جلب کند.

امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب همواره در تمام ادوار با مردم سخن می گویند

اصلان زاده با تاکید بر اینکه مردم در تمام بحران ها همواره حضور پررنگی داشتند گفت: وقتی مردم در فراز و فرودها خود را شریک بدانند، زمانی که نیاز و لزوم حضور در صحنه پیدا کنند، خودشان حاضر می شوند. وقتی امامین انقلاب با مردم سخن می گویند، حتی وقتی امام (ره) در تبعید با مردم سخن می گفتند و تصمیمات خود را و آینده را به آنها اطلاع می داد، وقتی می گفتند مردم به خیابان ها بیایند، مردم هم می آمدند یا وقتی رهبر انقلاب می فرمایند مردم در روز قدس و یا راهپیمایی های دیگر به خیابان بیایند، مردم می آیند زیرا رهبر انقلاب دایما با مردم گفت و گو می کنند و نظرات خود را اطلاع می دهند و حتی سامانه ای دارند که نظرات مردم را دریافت می کنند و بارها اتفاق افتاده است که نامه هایی که به دفتر رهبر انقلاب ارسال می شود، دقیقا مطالعه می کنند و به دفتر خود اعلام می کنند که پاسخ داده شود.

ارتباط دولت با ملت را نمی توانیم فقط در زمان انتخابات انتظار داشته باشیم

اصلان زاده با تاکید بر اهمیت ارتباط دو جانبه دولت و ملت خاطر نشان کرد: ارتباط دولت با ملت را نمی توانیم فقط در زمان انتخابات انتظار داشته باشیم؛ بنابراین معتقدم این دولت با برنامه حضوری که برای  وزرا در دانشگاه ها دارد، رویکرد بسیار خوبی دارد و باید این موضوع بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و به سمت حلقه های میانی حرکت کند و حتی در محله و مسجد این ارتباط ایجاد شود و نقش مسجد در این زمینه جدی گرفته شود.

نقش مساجد در فراخوانی مردم برای مشارکت در انتخابات جدی گرفته شود/ مساجد رسالت هدایت گری و روشنگری خود را احیاء کنند

اصلان زاده یادآور شد: نقش مسجد در فراخوانی مردم برای مشارکت در انتخابات باید جدی گرفته شود. اکنون رسالت اصلی مساجد که هدایت گری روشنگری کمک به مردم است، وجود ندارد؛ به جز تعدادی مساجد محدود، در حالی که در حکمرانی متعالی مسجد یک جایگاه ویژه دارد و امور مردم و محله در مسجد حل و فصل می شود.

 وی ادامه داد: اگر این امر به درستی توسط حکمرانی ریل گزاری شود، بسیاری از مسایل مردم و مشکلات آنها در مساجد و محلات حل می شود. معتقدم نقش مسجد برای افزایش مشارکت باید جدی گرفته شود. گفت و گو با مردم از سطح تا حلقه های میانی باید مورد توجه قرار گیرد، در این صورت مردم احساس می کنند که حق شان است و باید رای دهند زیرا در فراز و فرودها حضور داشتند.

ملاک در تایید یا رد صلاحیت قانون اساسی است/ اعمال سلیقه خلاف قانون است

استاد دانشگاه امام حسین(ع) در مورد برخی رد صلاحیت های شورای نگهبان گفت: ملاک ما قانون اساسی است. همه مردم برای اداره کشور حق دارند حضور داشته باشند و در اداره کشور در قالب نماینده مجلس، شورای شهر و سایر بخش هایی که حضور مردم در آن تعریف شده است، حضور داشته باشند. ملاک ما قانون اساسی است و هر کس از قانون اساس تخطی می کند و بخواهد ملاک های مطرح شده را به سلیقه خود تغییر دهد، طبیعتا قابل قبول نیست زیرا قانون اساسی دژی محکم برای حرکت ماست و لذا معیارها کاملا مشخص شده و سلیقه ها و ادیان مختلف نیز در آن دیده شده است و می توانند مردم از اقشار مختلف حضور پیدا کنند و اگر به قانون اساسی عمل کنیم، نیازی به این بحث نداریم که سلایق اعمال شود؛ کاملا مشخص است که اعمال سلیقه خلاف قانون اساسی است.

کد خبر 1744848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha