اقامه نماز جمعه در مراکز پناهگاه در غزه

با تخریب ۲۰۰ مسجد توسط صهیونیست‌ها در غزه، مردم این شهر، نماز جمعه را در مراکز پناهگاه اقامه کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، ده‌ها فلسطینی به جای مساجدی که توسط ماشین‌های جنگی رژیم صهیونیستی در استان‌های غزه و شمال آن ویران شده بود، نماز جمعه را در مراکز پناهگاه‌ها اقامه کردند.

در حیاط مدرسه  دولتی«الفالوجه» در شمال نوار غزه، قبل از شروع خطبه‌های نماز جمعه، آوارگان و فلسطینی‌های مقیم در پناهگاه‌های نزدیک مدرسه وارد شدند و فرش و پتو پهن کردند تا نماز بخوانند.

در طول جنگ و قبل از موج‌ آوارگی از شهر غزه به سمت جنوب در اواخر اکتبر و اوایل فوریه ۲۰۲۳، وزارت اوقاف فلسطین به دلیل ترس از هدف قرار گرفتن مساجد و اوقاف اجازه داد مردم نماز جمعه در منازل بخوانند.

با این حال، پس از عقب نشینی نسبی از شمال نوار غزه و شهر غزه، فلسطینی‌ها شروع به احیای برخی از جنبه های عبادت، به ویژه اقامه نماز جمعه کردند و به هواپیماهای شناسایی که در ارتفاعات پایین بر فراز آسمان پرواز می کردند، اعتنایی نکردند.

ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی در ابتدای ژانویه امسال از چندین منطقه در غزه و استان‌های شمالی که با آغاز عملیات زمینی خود در ۲۷ اکتبر به آن‌ها نفوذ کرده بود، عقب‌نشینی کرد تا دوباره بعد از ۱۶ همان روز وارد برخی از آنها شود.

مرسی سلمان، مسئول اداره اوقاف شمال نوار غزه که خطبه جمعه را ایراد کرد، گفت: جنگ در نوار غزه همه عناصر زندگی را نابود کرد و دشمنی آن را با دین اسلام و مساجد نشان داد؛ مساجدی که توحید را فریاد می زنند و پیام اسلام را منتشر می‌کنند.

وی افزود: ارتش اسرائیل بیش از ۲۰۰ مسجد و نمازخانه از ۲۴۰ مسجد واقع در استان شمالی نوار غزه تخریب شده است که ۹۰ درصد آن به طور کامل تخریب  شده است.

وی افزود: این وزارتخانه تصمیم گرفت  در این مدت نماز را در مراکز پناهگاهی در شمال نوار غزه برگزار کند  و هدف قرار دادن مساجد و اماکن مذهبی را محکوم کرد.

عادل خریس، فلسطینی آواره از محله الصفطاوی گفت: به دلیل نبود مسجد، اقامه نماز جمعه را در مدارس و مراکز پناهگاهی آغاز کردیم.

وی افزود: هر چقدر هم که شرایط سخت باشد به اقامه نماز گروهی ادامه می‌ دهیم.وی با محکوم کردن اتهامات اسرائیل مبنی بر هدف قرار دادن مساجد، گفت: اشغالگران مدعی همه چیز هستند، غیرنظامیان را می‌کشند و آنها را تروریست می‌خوانند.

در طول جنگ، رژیم صهیونیستی مدعی شد که از مساجد در نوار غزه برای مقاصد نظامی استفاده می‌کند.

بر اساس آخرین آمار اداره اطلاعات دولتی غزه، اسرائیل از ابتدای جنگ تاکنون حدود ۱۵۷ مسجد و ۲۴۶ مسجد را به طور جزئی تخریب کرده است.

کد خبر 1745151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha