آمریکا به دنبال قراردادن ایران در مارپیچ بحران است

آمریکا به دنبال این است که ایران را در مارپیچ بحران با استفاده از حصار ادواری قرار دهد و بر روی دست ما هزینه بگذارد و با فرسایش منابع ملی و از دست دادن فرصت‌ های منطقه ای برای ما خلق بحران کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محمدرضا مجیدی رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص در پیش نشست همایش نظریه نظام انقلابی و روابط خارجی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد گفت: دفاع از نظام انقلاب اسلامی باید دفاعی عقلانی باشد زیرا منطق انقلاب اسلامی منطق عقلانی است ، یک ماه به ۵ سالگی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مانده است و در آخرین دیدار اعضای هیات علمی با رهبر انقلاب بنده به حوزه بین الملل انقلاب اسلامی اشاره‌ کردم و معتقدم در این حوزه کار چندانی نشده است و باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در گام اول باید دیپلماسی محور پایه را اداره کنیم و در گام دوم باید ظرفیت ها را بازخوانی و بازآرایی کنیم.

علل موجودی انقلاب علل مبقیه انقلاب است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: باید کارآمدی را سرلوحه قرار دهیم تا بتوانیم اعتماد عمومی و پشتوانه مردمی داشته باشیم، علل موجودی انقلاب علل مقنیه انقلاب است اگر مردم نبودند ما هم نبودیم.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب در مشارکت مردم در انتخابات گقت: رهبر انقلاب از ابتدای ۱۴۰۰ انتخابات را مد نظر قرار دادند. برای کارآمدی باید ظرفیتها را در این مسیر احصا کنیم و کارآمدی نظام اسلامی را در حوزه حکمرانی در روی زمین نشان دهیم.

مجیدی بابیان اینکه تبین نظریه نظام اسلامی بسیار خوب است خاطرنشان کرد: باید سرفصل‌های این نظریه به شکل مطلوب بیان شود تا دفاع عقلانی در برابر نسل نو و جهان به درستی عرضه کنیم و دایره مخاطبان انقلاب را با جلب اعتماد عمومی و همراه سازی منطقه همانگونه که حاج قاسم در این امر اقدامات بزرگی انجام داد مدنظر قرار دهیم و حق رهبری در این موضوع مهم را ادا کنیم و با کار علمی و اجتهادی دفاع منطقه ای و مشروع و عقلانی از گفتمان انقلاب اسلامی انجام دهیم.

هدف اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اقامه‌ علمی و عملی بیاینه گام دوم انقلاب اسلامی است

در ادامه این نشست محمد رجبی دبیر اندیشکده روابط خارجی و جبهه مقاومت با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در سال ۹۷ گفت: ستاد پیگیری این بیانیه ذیل دفتر مقام معظم رهبری شکل گرفت و ریاست این اندیشکده برعهده حجت الاسلام ذوعلم است.

وی ادامه داد: این اندیشکده براساس ۷ سرفصل که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطرح شده و همچنین اندیشکده اعتماد و امید و تعهد شکل گرفته است.

رجبی اظهار داشت: هدف اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اقامه‌ علمی و عملی بیاینه گام دوم انقلاب اسلامی است بر همین مبنا سالانه یک همایش در این انر برگزار می شود که امسال نیز این همایش در ۲۳ بهمن ماه با عنوان نظریه انقلابی برگزار می شود که پیش نشست های این همایش این همایش در دانشگاه‌های مختلف از جمله شهید بهشتی برگزار می شود.

وی تصریح کرد: هدف از این پیش نشست ها گفتگوی مقدماتی در مورد نظام‌ انقلابی و ساحت های مختلف آن است، موضوع پیش نشست امروز نظام انقلابی و روابط خارجی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است و در نهایت نسبت این نظریه با روابط خارجی و جبهه مقاومت در غالب‌ یک کتاب در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

نظریه نظام انقلابی ناظر بر واقعیت است

رجبی گفت: نظریه نظام انقلابی ناظر بر واقعیت است و توصیفی از نظام مستقر پس از انقلاب اسلامی را نشان می دهد، رهبر انقلاب در این زمینه فرمودند انقلاب پایان رسیده اما پدیده آن استمرار داشته و در نظام اسلامی و قانون اساسی متبلور است. بن مایه نظریه نظام انقلاب اسلامی بحث تحول بوده و انقلاب یک نظام استعلایی و استمرایی است.

وی افزود: اگر نظام انقلابی استعلایی نباشد جامد و جمود می شود و اگر استمراری نباشد دچار عقب گرد می شود که رهبر انقلاب از آن به عنوان ارتجاع یاد می کنند.رهبر انقلاب در صدور نظریه لسان انقلابی تاکید بر استعلایی و استمراریی انقلاب دارند و در زمینه تحول می فرمایند گرچه تحول جدی در قبل و بعد از انقلاب رخ داده است و در موضوع عدالت فراگیر بوده اما هنوز به قله نرسیدیم و نباید از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی دست بکشیم.

رجبی تصریح کرد: تحول در حوزه سیاست خارجی برگرفته از انقلاب اسلامی و همگام با نظریه انقلاب اسلامی است و تحول در اصول سیاست خارجی نیست بلکه تحول در تاکتیک و راه کنش هایی است که در جهت تحقق سیاست‌های نظام اسلامی حرکت می کنند.در سیاست خارجی نیازمند روایت صحیح و روشن به مردم هستیم ودر گام دوم باید سیاست‌ها با مردم طرح و بحث شود و منافع حاصل شده را به مردن نشان دهیم.

وی گفت: در حوزه نظریه انقلابی هدف بیانیه گام دوم رسیدن به تمدن اسلامی و زمینه سازی برای ظهور امام زمان عج است و باید ببینیم آیا سیاست خارجی توانایی چنین هدفی و امکان حرکت در این عرصه‌ را دارد و یا نیازمند بازسازی فرایندها و کارگزاران هستیم.

وی تصریح کرد: برخی از نظریه انقلابی سوء برداشت می کنند و می گویند باید قانون اساسی تغییر کند در حالیکه قانون اساسی سیاست‌ها و ارزش‌ها را نشان می‌دهد اما باید راه کنش‌ها تغییر کند.

در ادامه این نشست سلیمان پور رییس کمیته سیاست خارجی کمیسیون سیاسی و دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که هر چهارچوبی برای نظم منبعث از یک ارزش‌هایی و براساس اصولی استوار است‌ گفت: ۸ سرفصل بیانیه اصول نظم انقلابی مرود نطر ما است و باید از آن ارزش‌ها استخراج شود و اصل پایبندی به اصول هر مکتب عنوان شود و براساس اصول بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ارزش‌های پایه تمدنی استخراج شود و این ارزش‌های به ارزش‌های منطقه ای و قاره ای تبدیل و سپس به ارزش‌های جهانی تبدیل کنیم.

 امامین انقلاب مدلی از دولت را طرح و تئوریزه کردند

وی با بیان این‌که ایده های رهبر انقلاب بردش بالاتر از سطح جوامع محلی ما است افزود: باید این ارزش‌ها جهان شمول باشد و غربی ها چهارصد سال قبل این کار را کردند. امامین انقلاب مدلی از دولت را توانستند طرح و ایده دولت را تئوریزه کنند و ما دیگر کسانی مانند ایشان را نداریم که مدلی از دولت را ایجاد کنند و این نظریه باید عملیاتی و اجرایی شود.

سلیمان پور با بیان اینکه امام خمینی رحمت الله نظریه ولایت فقیه را عنوان و عملیاتی کردند افزود: اما همیشه دانشجویان بحث می کنند که این نظریه نتوانست مشکلی را حل کند در حالیکه این نظریه حکمرانی است و در هر غالبی نمی گنجد. نظریه ولایت فقیه نظریه حکمرانی است و برای تبدیل به نظریه جهانی فکر ایده و زمان می خواهد.

رهبر انقلاب نظریه ولایت فقیه را یک گام جلو بردند و نظریه مردم سالاری دینی را مطرح کردند

وی ادامه داد: رهبر انقلاب این نظریه را یک گام دیگر جلو بردند و نظریه مردم سالاری دینی را مطرح کردند و ایران برای این امر هزینه داد . تعمیق نظریه مردم سالاری دینی یکی از مهمترین اقدامات ذیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که باید در محیط ملی و منطقه‌ای اعمال شود.

وی با بیان اینکه افزایش شکافهای ژئوپلیتیک از ویژگی‌های جدید در حوزه جهانی است تصریح کرد: اکنون‌ شکاف ژئوپلیتیک میان آمریکا و چین افزایش یافته است.اما در زمان پیروزی انقلاب تنها دوقطبی بودن مطرح بود و اکنون‌ در آرایش قدرت‌های جهانی تغییراتی ایجاد شده است.

سلیمان پور گفت: نظریه های رهبر انقلاب قابلیت تبدیل شدند به سطح جهانی دارد و می تواند ایران را به الگوی موفق جهانی تبدیل کند و این قابلیت را در تمام حوزه ها از فرهنگ تا اقتصاد دارد و این استخراج نیازمند شناخت محیط داخلی و بیرونی است.

روش ما در حجاب غلط بود

در ادامه این نشست بیات مدیر گروه سیاسی دفاعی امنیتی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه به بیانیه گام دوم بعنوان یک الگوی راهبری باید نگاه کنیم گفت: دفاع مقدس برای انقلاب حجابی شد و بدون پرداختن به انقلاب سراغ نشر ارزش‌های دفاع مقدس رفتیم و برخی ارزش‌های انقلاب مغفول ماند و ما هنوز نتوانستیم نظریه ولایت فقیه را توجیه و تبیین کنیم.

بیات افزود : در بیانیه گام دوم بحث واقع بینی و آرمان گرایی باید مشخص شود و نه از واقع بینی دور شویم و نه از آرمان ها. به لحاظ ارزش ها ما باید تولید گفتمان کنیم اما در بحث روش نباید موضوع را خراب کنیم مانند حجاب که تا سال ۸۵ حجاب را به عنوان ارزش قبول دارند اما امروز روش‌ها آنقدر غلط بود که امروز اکثریت جامعه و حتی کسانی که با حجاب هستند حجاب را ارزش نمی دانند.

وی اظهار کرد: کمک به مستضعفان ارزش است اما نحوه کمک و الهام بخشی ارزش است و ما در بحث روش زمین گیر شدیم. امروز از نظر مردم دولت مشروع دولتی نیست که ۹۰ درصد مردم به رای بدهند و مشروعیتی از خدا بگیرد بلکه از نظر مردم دولت کارآمد مشروعیت دارد مانند دولت بن سلمان که از نظر مردم مشروعیت دارد و این نوع حکومت‌ها رضایت عمومی را جلب کردند و در این موضوع همواره رهبر انقلاب بر کارآمدی تاکید کردند و مبانی دینی را نیز در پی آن مطرح می کنند.

بنابراین گزارش رحیم بایزیدی عضو هیات علمی روابط بین الملل و پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص گفت: در بیانیه گام دوم بسیاری از مسائل بحث شده است و دفاع از نظر انقلابی مطرح شد و پر کردن شکاف میان بایدها و نبایدها مطرح شده است.

وی با بیان اینکه آرمان‌ها با واقعیت هایی که در آن زیست می کنیم فاصله دارو و باید این فاصله ها پر شود افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نگاه ذهنی و تفکری و اندیشه ای نیست بلکه مباحث واقعی و زمینی است و توصیه های هفت گانه مباحث ارزشی و عملی است.

صرفا با اتکا به اندیشه و تبلیغات نمی توانیم بیانیه را پیش ببریم

وی تصریح کرد: در حوزه روابط خارجی فرصت‌های مغفول را رهبر انقلاب اشاره کردند مانند سیاست همسایگی که مورد تاکید رهبر انقلاب است و صرفا با اتکا به اندیشه و تبلیغات نمی توانیم بیانیه را پیش ببریم و به آن عمل کنیم. خوداتکایی از جمله محورهای مورد تاکید بیانیه گام دوم در حوزه سیاسی و اقتصادی است.

وی ادامه داد: اما هنوز وابستگی ما به درآمدهای نفتی ادامه دارد در حالیکه ارزش منابع طبیعی ایران ۲۷ تریلیون دلار است و از لحاظ ارزش منابع طبیعی در رتبه ۵ کشور دنیا قرار دارد و در دستیابی به اهداف توسعه مطلوب تقریبا ناتوان و دستاوردهای مطلوبی نداریم و تفاوت ما با کشورهایی که به این هدف رسیدند در وابستگی به درآمدهای نفتی و خام است.

وی گفت: باید حوزه عمل را به فکر و اندیشه ارتباط دهیم تا به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برسیم، در حوزه اقتصاد، اقتصاد مقاومتی و در حوزه سیاست خارجی خوداتکایی باید مرود توجه قرار بگیرد.

مهمترین بازیگر چالش ساز، آمریکا در برابر ایران است

عباسی پژوهشگر سیاست خارجی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص در ادامه این نشست گفت: مهمترین بازیگر چالش ساز، آمریکا در برابر ایران است که سیستم آن اینگونه است که با استفاده از نظم امنیتی از کم هزینه ترین روش‌ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند و منطق اجرایی آن قطع دسترسی ایران با رویکرد شبکه ای و با استفاده از مارپیچ بحران است.

وی افزود: آمریکا به دنبال این است که ایران را در مارپیچ بحران با استفاده از حصار ادواری قرار دهد و بر روی دست ما هزینه بگذارد و با فرسایش منابع ملی و از دست دادن فرصت‌ های منطقه ای برای ما خلق بحران کند و بیشترین هزینه را از ما بگیرد مانند بحث ترورها و برخوردهای نظامی غیر مستقیم.

غرب در فناوری ایران را در آینده نقطه مقابل خود می داند

بنابراین گزارش اسماعیلی معاون پژوهشی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص گفت: اگر دانشجوی آمریکایی و اروپایی در کشور ما بود از واژه های بیانیه متحیر بود زیرا برای ما بسیاری از واژه ها عادی شده است و شاید اگر در غرب زندگی می کردیم بسیار تشنه تر برای واژه های بیانیه بودیم. در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اقتصاد هدف نیست اما در ژاکونومیک اقتصاد هدف است، اگر اقتصاد هدف باشد می شویم اکنون عربستان که از کازینو و غیره همه را راه انداخته‌ و می گوید من پارادایم اسلامی ندارم. تنها کشوری که پرچم پارادایم در دست دارد ایران است.

وی اظهار کرد:غرب در فناوری ایران را در آینده نقطه مقابل خود می داند و اگر در ۱۰ سال آینده نتوانیم این مزیت نسبی را کسب و جایگاه خود را تعمیق و توسعه دهیم بسیاری از کشورها مانند ترکیه و عربستان بشدت ار ما سبقت می گیرند.

کد خبر 1745596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha