بهره برداری از تالار مرکزی یزد با حضور رئیس جمهور/ مخالف واگذاری مجتمع امام علی (ع) هستیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با اشاره به اجرای پروژه مجتمع امام علی (ع) یزد گفت: مخالف واگذاری مجتمع امام علی (ع) هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد، احسان عابدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در حاشیه بازدید از پروژه های فرهنگی تالار مرکزی و مجتمع فرهنگی هنری امام علی (ع) یزد با اشاره به کمبودهای  زیرساختی در حوزه فرهنگ و هنر استان با وجود ظرفیتهای فراوان و میزبانی رویدادهای متعدد کشور در این بخش اشاره و عنوان کرد: عملیات اجرایی مجموعه فرهنگی و هنری امام علی(ع) از خردادماه سال ۱۳۸۶ آغاز شد و فاز نخست این مجموعه در قالب بخش‌های مختلفی سالها پیش ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت ولی فاز دوم طرح به دلیل عدم تامین اعتبار لازم، هنوز تکمیل نشده است.

وی با اشاره به توقف سه ساله اجرای این طرح تا قبل از تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری به آن، گفت: البته قبل از این نیز سالیانه اعتباری برای تکمیل این مجتمع اختصاص می‌یافت ولی بنا به دلایلی هزینه نمی‌شده و حتی موجب بدهکاری به پیمانکار شده بود.

عابدی با بیان این که فاز دوم مجتمع فرهنگی هنری امام علی(ع) به وسعت ۱۰ هزار و ۵۰۰ مترمربع و در سه طبقه طراحی شده است، گفت: در جریان سفر نخست ریاست جمهوری به استان مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح منظور شد و در سفر دوم نیز ۱۵ میلیارد تومان به طور مشترک برای این طرح و مجتمع مروست منظور شده است.

وی از پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی این طرح تاکنون خبر داد و گفت: این فاز دارای بخشهای مختلفی از جمله یک سالن ۲۵۰ نفری و چهار سالن نمایشگاهی بزرگ با امکان تبدیل به بزرگترین نگارخانه استان میباشد ولی با توجه به صرف بخشی از اعتبارات تخصیصی بابت بدهی به پیمانکار، تکمیل سالن آن به ۳۵ میلیارد تومان و سایر بخش‌ها نیز به حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

عابدی بیان کرد: در حال حاضر تنها سالن این طرح و بخشی از تاسیسات مجموعه باقیمانده است لذا مخالف واگذاری آن هستیم و معتقدیم با وجود کمبود فضاهای فرهنگی و هنری در استان به ویژه بی‌مکانی و سردرگمی برخی از انجمنهای فرهنگی و هنری استان می‌توان از فضای آماده بهره برداری که با پول بیت المال ساخته شده، بهره گرفت و در هنگام تامین منابع ساخت سالن مجتمع را دنبال کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مورد اظهارات اخیر یکی از اعضای شورای شهر یزد مبنی بر واگذاری فاز دوم این مجتمع به شهرداری به منظور ایجاد پارک فرهنگ و هنر، گفت: این موضوع به دنبال تکلیف قانونی ایجاد شده دستگاهها جهت حفظ حفظ و نگهداری امکان از طریق واگذاری به بخش خصوصی، صرفا به عنوان یکی از پیشنهادات برای نحوه مدیریت مجتمع مطرح شد و کماکان تصمیمی برای واگذاری اتخاذ نشده است.

وی با بیان این که یکی از موسسات بخش خصوصی نیز چنین پیشنهادی را مطرح کرده ولی امیدواریم با حمایت دولت جهت تکمیل و نگهداری این مجموعه تا اختصاص اعتبار تکمیلی، این فضا را برای استفاده انجمن‌ها حفظ یا در قالب ارائه شرایطی به بخش خصوصی واگذار کنیم.

تالار مرکزی یزد دیگر طرح مورد بازدید امروز خبرنگاران با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود؛ طرحی که در سال ۱۳۸۴ مصوب و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۷ آغاز شد.

پیشرفت فیزیکی این طرح از سال ۱۳۸۷ تا ابتدای دولت سیزدهم ۶۹ درصد بوده و در دو سال اخیر با ۳۱ درصد پیشرفت تکمیل و قرار بر این است که به زودی و احتمالاً با حضور رئیس جمهور به بهره برداری برسد.

این تالار با در نظر گرفتن تمام جوانب فنی و هنری در ۱۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا و با اعتباری بالغ بر ۲۷۰ میلیارد تومان ساخته شده و دارای یک لابی بزرگ، دو سالن تخصصی ۶۰۰ و ۷۰۰ نفره، پلاتوهای متعدد و فضایی برای برگزاری نمایش‌های روباز، فضاهای گالری و کارگاهی، کلاسهای اموزشی و فضاهای اداری و خدماتی و کافی‌شاپ و غیره است.

مدیر کل ارشاد اسلامی استان در رابطه با موضوع پارکینگ این مجموعه بزرگ، اظهار کرد: مشکل پارکینگ در حال حاضر با اختصاص بخش‌هایی از حیاط و زیرزمین تا حدودی مرتفع شده ولی پیگیر رفع کامل مشکل با اختصاص زمینی به این منظور یا ایجاد پارکینگ طبقاتی در محوطه تالار هستیم.

کد خبر 1745665

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha