اخلاق نیکو؛ پیش نیاز جذب نسل نو به محافل قرآنی

قاسمی با بیان اینکه جذب نوجوانان و جوانان به فعالیت های قرآنی مسجد نیازمند ذائقه شناسی و تنوع بخشی است، گفت: دین داران، نقش خطیر دین داری رابه خوبی ایفاکنند و در برخورد با مردم چهره ی بسیار زیبای دین رابه نمایش بگذارند تا شاهد قرار گرفتن نسل نو در مسیر قرآن و عترت باشیم.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛  مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) چهاردهم فروردین ماه سال گذشته فرمودند: «مساجد یک محل هر کدام یک پایگاه قرآنی باشند و با هم ارتباط داشته باشند؛ با هم مسابقه بدهند. این بهترین مشوّق است برای اینکه جوانها و نوجوان‌ها وارد وادی قرآن‌خوانی بشوند.» درراستای تحقق این منویات معظم له نهادها، وزارتخانه ها، دستگاه های فرهنگی از جمله ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور طرح و ایده ارائه نمودند که به اذعان برخی از فعالان قرآنی دغدغه مند در حوزه قرآن و عترت بهره‌مندی از مربی متخصص و دغدغه‌مند قرآنی،  هماهنگی با امام جماعت، هیئت امنا و خادم مسجد،  بهره‌مندی از آموزش‌های قرآنی،  برگزاری مسابقه بین قرآن‌آموزان مسجد،   برپایی محافل قرآنی و کرسی تلاوت،  برگزاری اردوی قرآنی و بهره‌مندی از ظرفیت خیرین  از ملزومات تحقق این منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

 ما هم برای هموار شدن مسیر برای کارشناسان و صاحبان فکر و ایده برای قرآنی شدن مساجد به سراغ متخصصین حوزه قرآن و عترت می رویم تا از لابه لای گفتگوها نکات کلیدی و اساسی به فعالان مسجدی و قرآنی ارائه شود و بتوانند زمینه ساز قرآنی شدن مساجد محلات شهری و روستایی باشند.  

 دراین مجال به سراغ مصطفی قاسمی متولد سال ۱۳۶۷ ساکن شهرستان جویبار، دکترای رشته علوم قرآن و حدیث، قاری بین المللی و سفیر قرآنی ایران که در نیمه دوم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ به کشور بنگلادش سفر کرده و به تبلیغ قرآن در این کشور پرداخت و اکنون مدیر دارالقرآن شهید بهشتی آموزش و پرورش جویبار و مربی موسسه قرآنی بشارت این شهرستان است رفتیم که متن این گفتگوی صمیمی از نظرتان می گذرد:
 

متمرکز کردن جلسات قرآن در مساجد چه تاثیری در نهضت بازگشت به مسجد دارد؟  

طرح مسجد پایگاه قرآنی فرصتی کم نظیر برای نشان دادن توانمندی های قرآنی مساجد است البته طرح ها در ابتدای فعالیت کم وکاستی هایی هم دارند که میطلبد  نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را درراستای هرچه بهتر برگزار شدن فعالیت قرآنی در بستر مسجد، مرتفع کرد.

برای اینکه بتوانیم یک پایگاه قرآنی خوب درمسجد داشته باشیم چند تا عامل نیاز است بستر لازم برای جذب قرآن آموزان باید فراهم شود؛ ایجاد جذابیت در فعالیت های مسجدی باید مورد توجه باشد به طور نمونه با وجود پیشرفت تکنولوژی و بهره مندی نسل نو از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی که از جذابیت بصری بالایی برای نوجوانان و جوانان برخوردار است، فضای جمع خوانی قرآن صرف جواب نمی دهد باید با اردو های تربیتی بستر ساز حضور این قشر در فعالیت های مسجدی و قرآنی باشیم.

چرا خروجی جلسات قرآن مساجد با دیگر مراکز و موسسات قرآنی متفاوت است؟  

قطعا پیشرفت در حوزه‌های قرآنی همانند تمام رشته‌های دیگر نظیر ورزشی؛ مستلزم یک عزم جدی، پشتکار، ممارست، تمرین و استمرار است.

باید استاد دلسوز برخوردار از مهارت های فنی و اخلاقی برای برقراری تعامل بین نوجوانان و جوانان در رأس امور قرآنی مساجد باشد تا نوجوانان و جوانان به جهت اخلاق نیکو و جاذبه استاد در فعالیت های قرآنی مسجد محله حاضر شوند.  

البته تخصیص اعتبارات قرآنی برای پویایی محافل قرآنی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر هیات امنا و استاد قرآنی از لحاظ بودجه تامین باشند می توانند طرح و ایده های خوبی برای ترویج معارف و معنویت قرآنی برگزار کنند. آنگاه مسجد محله میزبان محافل انس با حضور قاریان ممتاز قرآنی برگزار کننده اردوهای قرآنی و ... می شود. در این بین نوجوانان و جوانان با حضور در فعالیت های مسجد با محوریت قرآن با احکام و آموزه های دینی آشنا می شوند.

معتقدم وقتی بچه ها حس خوب دریافت کنند ارتباط قوی تری با مسجد برقرار می کنند.

 ایجاد فضای مطلوب و متبوع جذب نسل نو را همراه دارد مثلا در مدارس و مساجد برخی به دلیل بوی جوراب به صف مؤمنین نمی پیوندند.

همچنین نباید از تخصیص اعتبارات و تامین هزینه های برگزاری دوره های آموزشی غفلت کرد.

لطفا از تجربیات خود در زمینه تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان بفرمایید.

 خداوند متعال را شاکریم که در موسسه فرهنگی قرآن و عترت بشارت جویبار شاهد پرورش تعداد زیادی حافظ قاری و موذن ذاکر و مداح اهل بیت(علیهم السلام) بوده ام. در این موسسه بصورت آکادمی بچه ها را از مهدکودک و پیش دبستانی نام نویسی شده و در ادامه برای تربیت فعالان قرآنی استعداد یابی می شوند.

در متون دینی آمده کودکان از سنین پایین باید معارف دینی و قرآن را بیاموزند از آنجاییکه کودکان همانند لوح خام می باشند و ذهن آنها آماده پذیرش زیبایی های دین اسامی است از این رو در پایگاه ها و موسسات قرآنی باید شخصی با مهارت حضور داشته باشد تا بتواند با مقاطع ابتدایی خوب کار کند چرا که کودکان همانند خمیر نرم هستند می توانیم آنها را خوب تربیت کنیم و شکل دهیم  و آنها را در مسیر قرآن و عترت ثابت قدم کنیم.

موانع تبدیل مساجد به پایگاه قرآن چه چیزهایی است؟

 انتظار و توقع از متولیان و هیات امنای مساجد بسیار بالاتر است، تجربه ای را بیان می‌کنم، شخصا از حدود ۱۵ سالگی به تدریس قرآن پرداختم، در برهه‌ای از زمان برای برگزاری مجمع قرآنی جویبار نیاز به یک پایگاه داشتیم اما متاسفانه از چند مسجد با بهانه تراشی های بی پایه و اساس عذر ما را خواستند، از این رو مجبور شدیم قید برگزاری مجمع را در صبح جمعه‌ها بزنیم.

این عدم هماهنگی هیات امنا های مساجد که حاضر به همکاری با فعالان قرآنی نبوده اند می‌توانست پیامدهای منفی هم برای مدرس قرآن و هم برای نخبه‌های قرآنی داشته باشد، اینکه امام خمینی(ره) فرمودند: «مسجد سنگر است و نباید این سنگر ها خالی بماند» مفاهیم زیادی دارد اگر در مساجد قرآن نخوانیم پس چه‌کاری باید بکنیم؟ تعامل دست اندرکاران مساجد از ملزومات تحقق طرح هایی نظیر مسجد پایگاه قرآنی است.

کد خبر 1745879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha