تعداد مدارس کانکسی در منطقه ازاد ماکو به ۹ مدرسه تقلیل یافت

هادی عابدی با بیان اینکه تمام تلاش خود برای به حداقل رساندن مدارس کانکسی می کنیم اما با توجه به تعداد اندک دانش اموزان در برخی از مناطق و شرایط جغرافیایی این امکان فراهم نیست گفت: در سال گذشته تعداد مدارس کانکسی در منطقه ازاد ماکو ۲۳ مدرسه کانکسی بود که با همکاری آموزش و پرورش مناطق آزاد، خیرین توانستیم به ۹ مدرسه کانکسی تغییر یابد.

هادی عابدی مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد ارتباط مدارس با مساجد در مناطق آزاد گفت: کارویژه خوبی با دبیرخانه مناطق آزاد که  مسئولیت و مدیریت مناطق آزاد را بر عهده دارد، انجام داده ایم. بر همین اساس آموزش و پرورش با معاونت فرهنگی این نهاد توافق نامه ای را آماده کرده است که ذیل آن در تاریخ ۲۴/۱/۱۴۰۱ میان وزیر آموزش و پرورش و دبیر مناطق آزاد امضا شده است که در این تفاهم نامه با همکاری سازمان مشارکت های مردمی و معاونت فرهنگی مناطق آزاد برنامه هایی برای افزایش کیفیت آموزشی و پرورشی این مناطق در نظر گرفته شده است.

برنامه های پرورشی بر اساس زیست بوم هر منطقه تعریف می شود

وی گفت: در حوزه آموزش برنامه هایی برای افزایش درصد نمرات آموزشی، بهبود نرخ گذر آموزشی در نظر گرفته شده است. در حوزه پرورشی نیز با همکاری خود مناطق آزاد هر منطقه، بر اساس زیست بوم هر منطقه برنامه های ویژه ای را تعریف کرده ایم، به طور مثال تمام مناطق آزاد، مناطق مرزی هم محسوب می شوند و هر منطقه ای بر اساس جغرافیایی که واقع شده است، نیاز به برنامه خاص خود دارد و ما نمی توانیم یک برنامه واحد را برای تمام مناطق در نظر بگیریم. با همکاری معاونت های فرهنگی مناطق آزاد هم برای اولین بار نشست های مشترک زیادی را با این معاونت را برگزار کردیم. در سال ۱۴۰۲ سه جلسه مشترک با معاونت فرهنگی مناطق آزاد برگزار کردیم که برای اولین بار است این تعامل به شکل قوی در حال شکل گیری است. در این نشست ها بر اساس هر زیست بوم برنامه فرهنگی خاص آن منطقه را به صورت دوجانبه احصا کردیم و در سال ۱۴۰۳ ذیل این توافق نامه ها برنامه ها اجرایی می شود.

برنامه های پرورشی ویژه در مناطق آزاد

عابدی تصریح کرد: اجرای برنامه های پرورشی نیازمند بودجه است و  از نگاه ویژه مناطق آزاد به این موضوع تشکر کنیم  که در برنامه های ۱۴۰۳ گنجانده شده و بودجه مربوطه آن پیش بینی شده است تا برنامه های پرورشی ویژه در این مناطق اجرا شود. از مناطق آزاد در نگاه ویژه و معاونت فرهنگی این نهاد در نگاه به برنامه های پرورشی آموزش و پرورش تشکر می کنیم.

وی ادامه داد: موضوع مدرسه، مسجد و محله و خانواده در هر منطقه جداگانه دیده می شود؛ به طور مثال در کیش برنامه ویژه ای برای این موضوع در نظر گرفته شده است زیرا کیش یک منطقه اقتصادی و تفریحی است که مردم در حال رفت و آمد از جاهای مختلف کشور هستند و نیازمند آن است که به طور مثال تعداد مساجد افزایش یابد و یا در کیش کمبود فضای آموزشی استاندارد را احساس کردیم که باید احصا شود. در منطقه ماکو تعداد زیادی مدرسه کانکسی داشتیم که الحمدالله توانستیم این تعداد را با کاهش ۶۰ درصدی تقلیل دهیم که در پی کمک مدیریت مناطق آزاد و خیرین و وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است. توانستیم همه را پای کار بیاوریم و نتیجه خوبی حاصل شود.

تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن آمار مدارس کانکسی می کنیم

عابدی گفت: در سال گذشته تعداد مدارس کانکسی در منطقه ازاد ماکو ۲۳ مدرسه کانکسی بود که شامل سه شهرستان است اما اکنون با همکاری آموزش و پرورش مناطق آزاد، خیرین توانستیم به ۹ مدرسه کانکسی تغییر یابد. امیدواریم در سال ۱۴۰۳ این آمار را به حداقل ممکن برسانیم. ما نمی توانیم ادعا کنیم که این عدد را به صفر می رسانیم. ممکن است در منطقه ای تعداد دانش آموزان میان ۵ تا ۱۰ نفر باشد که در روستا هستند و نمی شود مدرسه ای برای پوشش کامل دانش آموزان ساخت زیرا شرایط جغرافیایی روستا نیز موثر است و نمی توانیم قول صددرصدی ساخت مدرسه را بدهیم اما تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن آمار مدارس کانکسی می کنیم.

فعالیت مدارس مسجد محور در منطقه اروند

عابدی تصریح کرد: اخیرا تفاهم نامه ای با مدارس مسجدمحور امضا کردیم. در منطقه اروند مدارس مسجدمحور در شهرستان های خرمشهر، آبادان فعال هستند. در این تفاهم نامه هدف این بود که بتوانیم از ظرفیت هیئت امنای مدارس استفاده کنیم که دستورالعمل اجرایی آن با کمک همکاران ما در مدارس مسجدمحور در حال تدوین است تا بتوانیم بعد از تصویب ابلاغ آن را انجام دهیم. نگاه ما این است که مدارس مسجدمحور را در ذیل ظرفیت هیئت امنایی استفاده کنیم.

کد خبر 1745950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha