گام‌هایی برای محرومیت‌زدایی و زدودن چهره فقر از جامعه

کمیته امداد امام خمینی (ره) از جمله اولین نهادهایی است که پس از گذشت مدت کوتاهی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷به فرمان رهبر فقید انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) با هدف ساماندهی و رسیدگی به وضعیت معیشت امور محرومان و نیازمندان کشور تأسیس شد.

خبرگزاری شبستان-استان فارس

کمیته امداد امام خمینی (ره) از جمله اولین نهادهایی است که پس از گذشت مدت کوتاهی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷به فرمان رهبر فقید انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) با هدف ساماندهی و رسیدگی به وضعیت معیشت امور محرومان و نیازمندان کشور تأسیس شد.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توجه به رفع مشکلات فراوان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی طبقات محروم جامعه و پیش بینی برنامه های مورد نیاز برای توانمندسازی و رفع نیازهای اقشار محروم مورد توجه ویژه دولتمردان قرار گرفت به گونه ای که لزوم حمایت و دستگیری از نیازمندان و محرومان جامعه در صدر برنامه‌های نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام(ره) با صدور حکمی از سوی امام خمینی (ره) برای مدت نامحدود و به منظور  حمایت و رسیدگی به محرومان و مستضعفان و خودکفا نمودن آنان‌ تأسیس شد.

آغاز و استمرار فعالیت کمیته امداد امام (ره) با تمرکز بر امدادرسانی و حمایت از افراد و خانواده‌های نیازمند با رعایت کرامت انسانی و عزت نفس آنان، حمایت هدفمند از ایشان و ترویج فرهنگ کار میان افراد و خانواده‌های تحت پوشش، تلاش برای پیشگیری از تولید نظام یافته فقر در کشور، کمک به بهبود فضای کسب و کار و اشتغال پایدار اقشار نیازمند، ارایه خدمات اجتماعی و حمایتی در جهت توانمندسازی نیازمندان شامل توسعه پوشش بیمه اجتماعی، فراگیر نمودن بیمه درمان و ارتقای کم و کیفی خدمات حمایتی پایه اعم از مسکن، آموزش و معیشت نیازمندان، ترویج فرهنگ انفاق و ایثار و نیکوکاری و نشر سنت‌های حسنه اسلامی و در نهایت تلاش مستمر برای مردمی شدن فعالیت‌های مربوط به انجام حمایت‌های مادی و معنوی از محرومان صورت گرفته است.

گام‌هایی برای محرومیت‌زدایی و زدودن چهره فقر از جامعه

شیوه اداره کمیته امداد امام (ره) در روزهای آغازین به صورت شورایی بود و یک نفر به عنوان سرپرست، مسئولیت امور اجرایی این نهاد را بر عهده داشت.

در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۶۶ و پس از گذشت حدود ۱۰ سال از فعالیت این نهاد انقلابی اولین اساسنامه کمیته امداد امام (ره) به منظور ایجاد تشکیلات مناسب و برنامه‌ریزی و تمشیت بهتر امور تهیه و توسط بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) توشیح و سرلوحه فعالیت امدادگران این نهاد قرار گرفت.

در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۸۰ با اذن مقام معظم رهبری بازنگری در اساسنامه کمیته امداد با توجه به تغییر و تحولات روز انجام و پس از توشیح رهبر معظم انقلاب در دستور کار قرار گرفت. تلاش در تحقق و بررسی و شناخت انواع محرومیت‌های مادی و معنوی افراد و خانواده‌های محروم و اقدام به رفع آنها، پرداخت مستمری به افراد محروم، اعطای وام به خانواده‌های محروم جهت خودکفا شدن، درمان، کمک به تعمیر مسکن، تحصیل، ازدواج و جهیزیه در حد توان، ایجاد بیمارستان، درمانگاه و داروخانه جهت درمان افراد بی بضاعت و تهیه وسایل آموزشی و انجام خدمات فرهنگی و کمک‌های آموزشی از جمله وظایفی بود که طبق اساسنامه، بر عهده کمیته امداد قرار داشت.

حدود ۱۰۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه

«طرح بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار از سال  ۸۶ تاکنون در راستای توسعه حمایت های دولتی و توانمندی این جامعه هدف، در کشور اجرایی شده است.» این مطلب را مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) فارس گفته و هدف از اجرای آن را جهت دهی فعالیت های حمایتی برای توانمندسازی افراد زیر پوشش عنوان کرده است.

به اذعان مرتضی موصلی با بیمه اجتماعی، زنان سرپرست خانواری که شرایط پذیرش را دارا هستند، با کهولت سن، از کار افتادگی و یا فوت فرد بیمه شده، خود و خانواده زیر تکفل، با سابقه ۱۰ سال بیمه و سن ۵۵ سال از سازمان تامین اجتماعی مستمری دریافت می کنند.

تعداد ۹۹ هزار و ۸۵۶ زن سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد فارس هستند که از این تعداد، ۵۰۸۹ نفر در استان از بیمه اجتماعی استفاده می کنند و ۱۲۰۹ نفر نیز بازنشسته شده و مستمری دریافت می کنند.

به گفته وی در حال حاضر تعداد ۹۹ هزار و ۸۵۶ زن سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد فارس هستند که از این تعداد، ۵۰۸۹ نفر در استان از بیمه اجتماعی استفاده می کنند و ۱۲۰۹ نفر نیز بازنشسته شده و مستمری دریافت می کنند.

آنگونه که موصلی گفته ۶ هزار و ۶۷۰ نفر از زنان و مردان تحت حمایت کمیته امداد فارس که ساکن روستا هستند از بیمه روستائیان و عشایر استفاده می کنند که این افراد با ۱۵ سال سابقه بیمه و سن بالای ۶۵ سال می توانند مستمری دریافت کنند.

گام‌هایی برای محرومیت‌زدایی و زدودن چهره فقر از جامعه

به اذعان وی، در سال جاری با توجه به عملکرد خوب و موثر کمیته امداد امام خمینی(ره) فارس در توانمندسازی جامعه هدف، و با توجه به اعتماد دولت به این نهاد مقدس شاهد افزایش منابع اعتباری در زمینه ایجاد اشتغال هستیم.

موصلی همچنین گفته کمیته امداد فارس در ارزیابی که توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی از لحاظ صحت سنجی و داشتن کمترین میزان انحراف بین دستگاه های استان رتبه دوم را کسب کرده است.

او با اشاره به افزایش منابع اعتباری این نهاد تا مبلغ ۲۷۰۰ میلیارد تومان و نگاه ویژه رئیس کمیته امداد کشور در پیشبرد اهداف نظام، عنوان کرده یکی از بانک هایی که در تحقق و پیشبرد اهداف نظام همواره در کنار امداد بوده و منشا خدمات ارزنده ای شده است؛ بانک رسالت است که امیدواریم همچون سنوات گذشته و سهم قابل توجهی از منابع که در این بانک وجود دارد؛ بتوان زمینه جذب هر چه بهتر و بیشتر منابع را با تعامل و همکاری فراهم کرد.

درمان رایگان ۶ هزار مددجو

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره)استان فارس نیز گفته در سال جاری و در راستای ارائه خدمات آموزشی و درمانی رایگان به نیازمندان، تعداد ۶ هزار و ۱۸۹ مددجو از خدمات پزشکی، دندانپزشکی، غربالگری و آموزش بهداشت بهره مند شدند.

به گفته محمدحسن شفیعی یکی از رویکردهای این نهاد ارتقا و بهبود سلامت روانی و جسمی جامعه هدف است که در سال جاری تعداد ۴ هزار و ۲۱۴ مددجو، آموزش بهداشت در مورد بیماری های واگیر و غیر واگیر، بهداشت فردی و روانی را با همکاری شبکه های بهداشت شهرستان و گروه های جهادی در استان فارس فرا گرفتند.

آنطور که شفیعی گفته طرح غربالگری با موضوعات دیابت، فشارخون، بینایی سنجی، قلب و عروق، سلامت زنان و بیماری های گوارشی همچنین معاینه و ترمیم سطحی رایگان دندانپزشکی برای یک هزار و ۹۷۳ مددجو در استان با همکاری خیرین، گروه های جهادی و علوم پزشکی اجرا شده است.

در ۸ ماهه امسال ۴۵۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال صدقه توسط مردم از طریق کمیته امداد و مراکز نیکوکاری به مددجویان این نهاد پرداخت شده است.

صدقه ۴۵۰ میلیاردی مردم فارس

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) فارس نیز با اشاره به کمک های ‏شایان توجه مردم خیر و نیکوکار استان به نیازمندان و مددجویان گفته ‏در ۸ ماهه امسال ۴۵۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال صدقه توسط مردم از طریق کمیته امداد و مراکز نیکوکاری به مددجویان این نهاد پرداخت شده است.

یوسف علوی، با بیان اینکه پرداخت صدقات در استان ۳۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است، یادآور شده در حال حاضر تعداد ۴۶۵ هزار و ۳۶۰ مشترک صندوق صدقات در استان وجود دارد.

وی اذعان کرده در راستای اعتماد سازی و تسریع در دریافت امانات مردم در قالب صدقه پیشنهاد می شود از درگاه اینترنتی USSD و با شماره گیری #۰۷۱*۸۸۷۷*کمک های خود را پرداخت و با اعلام مبلغ و زمان مشخص، گزارش عملکرد دریافت کنند.

رشد ۷۱ درصدی کمک‌های مردمی

به گفته این مقام مسئول درآمد صدقات  و کمک های مردمی در مراکز نیکوکاری استان نسبت به سال گذشته، ۷۱ رشد داشته است که این امر بیانگر اعتماد و مشارکت بالای مردم در انجام کار خیر و همراهی این نهاد دارد.

گام‌هایی برای محرومیت‌زدایی و زدودن چهره فقر از جامعه

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس نیز با تاکید بر توانمندسازی مددجویان تحت حمایت این نهاد و نیازمندان دهک های ۱ تا ۵ جامعه گفته مددجویان با توانمندسازی و فراهم شدن اشتغال، خودکفا شده و  از چرخه حمایتی کمیته امداد خارج می‌شوند.

۷۸۰۰ فرصت شغلی

آنگونه که سید اسماعیل جوادی گفته در ۹ ماهه امسال تعداد ۷ هزار و ۸۴۰ فرصت شغلی با اعتبار  ۹ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال ایجاد شده است.

به اذعان وی، از تعداد طرح های مذکور، ۳ هزار و ۷۹۴ طرح مربوط به بانوان کارآفرین خانوارهای تحت حمایت امداد بوده است و اشتغال های ایجاد شده برای بانوان سرپرست خانوار، ۴۵ درصد در مناطق روستائی و ۵۵ درصد درمناطق شهری می باشد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد فارس همچنین گفته مشاغل ایجاد شده عمدتا در رسته های قالی بافی و صنایع دستی ، خدمات توزیعی ، آرایشگری و پوشاک و... است.

کد خبر 1745989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha