سه روز بندگی در میعادگاه عبادت

سه روز بندگی در میعادگاه عبادت با حضور ۷۰ هزار معتکف در استان اصفهان از سحرگاه امروز(پنج شنبه) آغاز شده تا و افطار روز شنبه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، اعتکاف در مسجد یکی از اعمال ایام البیض ماه رجب است که عاشقان حضرت حق با حضور در مسجد، سه روز معتکف شده و مشغول عبادت و بندگی خواهند بود.

مراسم مذهبی اعتکاف یک اتفاق مهم بندگی، فرهنگی و اجتماعی است که دستاوردهای زیادی برای جامعه و افراد معتکف دارد و شور و حال و هوای خاصی در مناطق شهری و روستایی می بخشد.

سال هاست که تبلیغات گسترده در این حوزه انجام شده و سالانه شمار معتکفین روبه افزایش بوده و طرح های خلاق و جدید باعث شده تا بر شور حضور در این مراسم بیفزاید.

برگزاری اعتکاف دانش آموزی، دانشجویی و خانوادگی به صورت مجزا فرصت های خاصی را ایجاد کرده که توانسته بر جذب افراد بیفزاد.

مشارکت بخش های مردمی در برگزاری این مراسم جلوه دیگری از همکاری های مشترک بوده که بر جذابیت اعتکاف افزوده که همه برای آن کار می کنند.

سه روز بندگی در میعادگاه عبادت

نگاه آمار بر اعتکاف امسال استان اصفهان

آمار معتکفین امسال استان اصفهان روند افزایشی داشته و تنوع برنامه ها نیز رقم خورده که تحلیل و بررسی آن زبان مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان بیان شده است.

حجت الاسلام مهدی فوقی تعداد مساجد محل برگزاری اعتکاف را ۵۰۰ باب اعلام کرد و گفت: این مساجد در سراسر استان اصفهان بوده که ۱۰۰ باب آن در کلانشهر اصفهان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان می گوید: ۱۰۰ باب از مساجد ویژه اعتکاف دانش آموزی هستند و ۱۰ مسجد دانشگاهی نیز برای دانشجویان پیش بینی شده که دفتر نهاد رهبری در دانشگاه ها متولی آن هستند.

سه روز بندگی در میعادگاه عبادت

وی ادامه داد: برای برگزاری اعتکاف دانش آموزی، مدارس و ادارات آموزش و پرورش همکاری با ستاد مرکزی داشته اند و در تامین محتوای آن همکاری می کنند.

حجت الاسلام فوقی خاطرنشان کرد: تعداد معتکفین امسال استان اصفهان به ۷۰ هزار نفر می رسد که ۱۰ هزار نفر آنان دانش آموزان هستند.

وی یادآورشد: ۲ مسجد در استان اصفهان اعتکاف را به صورت خانوادگی دختر و مادر برگزار می کنند.

ارائه محتوای فرهنگی برای معتکفین

یکی از جلوه های جذاب اعتکاف، ارائه برنامه های فرهنگی، برای افراد بوده که علاوه بر برنامه توحیدی اجرا می شود.

سخنرانی، مدیحه سرایی، بیان موضوعات مرتبط روز و توزیع بسته های فرهنگی از جمله این خدمات است که در گروه نوجوانان و جوانان جذابیت بیشتری دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در این خصوص گفت: ۲۵۰ مبلغ دینی برای فعالیت در مراسم اعتکاف به نقاط مورد نیاز اعزام شده اند.

وی یادآورشد: روحانیون و مبلغین دینی ثابت در مساجد حضور دارند.

سه روز بندگی در میعادگاه عبادت

مشارکت بالای دانش آموزی در اعتکاف

یکصد مسجد در استان اصفهان میزبان اعتکاف دانش آموزی هستند که برنامه ها ویژه این گروه سنی بوده و خدمات فرهنگی متنوعی برای آن ها ارائه می شود.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به شمار معتکفین اشاره کرد و اذعان داشت: ۱۰ هزار دانش آموز در مساجد معتکف شده اند.

مهدی نم نمات افزود: این دانش آموزان به صورت منسجم در مساجد مشخص شده معتکف شده اند و البته برای آن دانش آموزان که امکان حضور در این مساجد نبوده، در محل خود معتکف شده اند.

وی ادامه داد:‌برنامه های فرهنگی و جنبی به جز دعا، نماز و روزه داری برای معتکفین پیش بینی شده که همراه با بسته های فرهنگی اجرا می شود.

سه روز بندگی در میعادگاه عبادت

مشارکت مردمی در برگزاری مراسم اعتکاف

اعتکاف مثل دیگر مراسم های مذهبی جلوگاه مشارکت مردمی بوده که گروه های عمومی برای برگزاری آن تلاش می کنند.

آماده سازی، ارائه خدمات و پشتیبانی از این مراسم توسط مردم و به خصوص جوانان انجام می شود که زنجیره زیبایی از کار عمومی و همکاری های مشترک توحیدی و فرهنگی است.

خیرین و مردم برای شراکت و بهره گیری ازا فیض آن، در این مراسم به صورت نقدی و غیرنقدی همکاری می کنند که از اجر آن بهره می گیرند.

نقش فرهنگی و پشتیبانی کانون های مساجد در اعتکاف

برخی از کانون های مساجد نیز به لحاظ موقعیت قرارگرفتن در مسجد برگزاری اعتکاف، نقش مهمی دارند.

تولید محتوا فرهنگی، ارائه خدمات اجتماعی، پشتیبانی در برگزاری اعتکاف و اطلاع رسانی این مراسم از جمله فعالیت های این مراکز است.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان گفت: حدود ۱۰۰ کانون فرهنگی و هنری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در برگزاری اعتکاف همکاری می کنند.

کد خبر 1746226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha