اعتکاف جزء سنت‌های حسنه اسلام است/چهار آداب اعتکاف از زبان رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد اعتکاف را جزء سنت‌های حسنه اسلام دانست که در این سه روز خداوند به گونه‌ای طراحی کرده که انسان از همه قید و بندها آزاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین «عبدالرحیم عبودی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، اظهار کرد: همزمان با میلاد امام علی علیه السلام ایام اعتکاف در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ رجب آغاز می‌شود.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتکاف یکی از سنت‌های بسیار زیبای اسلام است که در آئین های دیگر این سنت وجود ندارد.

وی اعتکاف را جزء سنت‌های حسنه اسلام دانست که در این سه روز خداوند به گونه‌ای طراحی کرده که انسان از همه قید و بندها آزاد کند و افزود: خداوند فرموده «باید در مسجد معتکف شویم»، زیرا اعتکاف در خانه معنا ندارد.

حجت الاسلام عبودی اعتکاف را معتکف شدن در مسجد به عنوان یک مکان مقدس، خانه خدا و محل عبادت و سراسر معنویت دانست و ادامه داد: در اعتکاف، انسان معتکف باید ارتباط خود را با بیرون قطع کند و به مدت سه شبانه روز باید همه توجه وی به خداوند متعال باشد و از تعلقات ظاهری دنیا بریده و خود را به خداوند متصل کند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تا کسی خود معتکف نباشد نمی‌توان لذت این کار را به وی یادآور شد، بیان کرد: انسان سه شبانه روز هر روز روزه باشد، عبادت، همراهی با قرآن، دعا، انس با خدا و ... بسیار ارزشمند و تاثیرگذار است.

وی ضمن تاکید بر اینکه اعتکاف آدابی دارد که اگر رعایت شود اثر اعتکاف را بیشتر می‌کند، یادآور شد: هرچند که برخی از این آداب مستحب هستند ولی تاثیرگذاری بالایی داشته و می‌تواند ثواب کار را بیشتر کند.

حجت الاسلام عبودی خاطرنشان کرد: انسان در اعتکاف می‌تواند «توبه» کند و با خداوند عهد ببندد که اگر اشتباهی از وی سر زده، دیگر آن را تکرار نمی‌کند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه «استغفار» یکی دیگر از مواردی است که در اعتکاف شخص معتکف می‌تواند انجام دهد، گفت: دعای بسیار نیز در اعتکاف تاثیرگذار بوده و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معتکفین «دعا خواندن» است که در روز آخر تقریبا نصف روز به دعا خواندن می‌گذرد تا انسان با این دعاها انس بگیرد.

وی تاکید کرد: در دعاها نیز گفته‌اند اگر می‌خواهید که مستجاب شوند، در حق همه دعا کنید تا دعا در حق شما نیز مستجاب شود.

حجت الاسلام عبودی اظهار کرد: یکی دیگر از آداب دیگر که در اعتکاف گفته‌اند این است که «از همه بگذر» تا خداوند از خطاها و اشتباه‌های تو بگذرد.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: یاد دارم زمانی که در مسجد حکیم استان اصفهان معتکف شدیم، آیت الله مهدوی از اساتید بزرگ اصفهان که در اعتکاف حضور داشتند یکی از جملات ایشان همین بود که «خدایا هر کسی حقی به گردن من دارد، من از او گذشتم، بخشیدم و حلال کردم، تو هم گذشت کن و ببخش چون سراسر وجود ما حق خداوند است».

وی با اشاره به اینکه اعتکاف زمینه معنوی بسیار خوبی برای تربیت نسل جوان ما محسوب می شود، گفت: به لطف الهی طبق آمارهای اعلام شده در مناطق مختلف کشور و همچنین بیش از ۸۰ مسجد در سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد بحث اعتکاف را دارند که ضمن حضور نوجوانان و جوانان، خیرین نیز اگر توفیق حضور در اعتکاف را ندارند، ولی می‌توانند با کمک‌های خود سحری، افطاری و پذیرایی معتکفین را تامین کنند.
کد خبر 1746383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha