شکایت قضایی مسلمانان علیه ساخت یک معبد هندو در مکان یک مسجد متعلق به قرن شانزدهم

مسلمانان هند شکایت قضائی درخصوص یک معبد هندو که در مکان مسجدی متعلق به قرن شانزدهم در بنارس ساخته شده ، ارایه شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، یک وکیل مدافع هندو با اشاره به ساخت معبدی روی ویرانه‌های یک مسجد متعلق به قرن شانزدهم در یکی از شهرهای هند، گفت: بررسی باستان ‌شناسی در هند نشان می دهد که پس از تخریب یک مسجد متعلق به قرن شانزدهم در یکی از شهرهای هندوها، یک معبد هندو در آنجا ساخته شده است که این مسئله باعث تنش‌های جدید در یک مناقشه مستمر چند دهه شده است.

 برهمین اساس، وکلای مسلمان شکایت قضائی را در شهر بنارس، اظهارات وکلای هندو را به چالش کشیدند، اما جزئیاتی در این باره ارائه نکردند.

مسجد گیانواپی در بنارس قرار دارد که حوزه انتخابیه «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در انتخابات پارلمانی نیز است.

«ویشنو شانکار جین» وکیلی که وکالت دادخواهان هندو را برعهده دارد، به خبرنگاران گفت: بقایای مجسمه‌های خدایان هندو در زیر زمین در بررسی‌هایی که دادگاه دستور داده بود، پیدا شد.

 وی گفت: گزارش ۸۰۰ صفحه‌ای کمیسیون، بر اساس بررسی و مطالعه بقایای معماری، مصنوعات، هنرها و متون مقدس نشان می‌دهد که پیش از ساخته شدن بنای فعلی، معبد بزرگ هندو وجود داشته است.

 جین افزود: هندوها اکنون به دادگاه عالی برای درخواست بازشدن منطقه ای از این مسجد به روی هندوها مراجعه خواهند کرد.

 وکلایی که نماینده گروه‌هایی از مسلمانان هستند، اعلام کردند: پس از مطالعه گزارش کمیسیون پاسخ خواهند داد.

 اخلاق احمد یکی از وکلای مدافع مسلمانان، گفت: «هر آنچه که طرف هندو می گوید، دروغ است.

این تحولات چند روز پس از آن رخ می دهد که مودی، معبد بزرگی را برای رام خدای هندو در شهر آیودیا در شمال کشور افتتاح کرد، این معبد در محل مسجدی متعلق به قرن شانزدهم ساخته شده بود که توسط هندوها در سال ۱۹۹۲ ویران شد. آنها مدعی شدند که مکان  زادگاه اله رام است.

پس از تخریب مسجد آیودیا در سال ۱۹۹۲، دست کم دو هزار نفر که بیشتر آنها مسلمان بودند، در شورش های فرقه ای در سراسر هند کشته شدند.

 مسلمانان بزرگ‌ترین اقلیت در هند با اکثریت هندو هستند. خشونت‌های جمعی ناشی از اینگونه درگیری‌ها به‌طور دوره‌ای، شعله ور می‌شود.

کد خبر 1746387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha