واکنش‌ها نسبت به تصمیم دادگاه لاهه درباره رژیم صهیونیستی

تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص شکایت آفریقای جنوبی مبنی بر نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، با واکنش مثبت کشورهای جهان به ویژه کشورهای عربی رو به رو شد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: رای دیوان  بین‌المللی دادگستری در روز جمعه در خصوص شکایت آفریقای جنوبی مبنی بر نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، با واکنش کشورهای جهان به ویژه کشورهای عربی و واکنش در شبکه‌های اجتماعی مختلف رو به رو شد.

دیوان بین المللی دادگستری در جریان جلسه (روزجمعه ششم بهمن ماه) در شهر لاهه هلند برای تصمیم گیری درباره درخواست آفریقای جنوبی برای اتخاذ تدابیر احتیاطی در شکایت نسل کشی علیه اسرائیل برگزار شد و این دادگاه که بالاترین دادگاه در سازمان ملل است، به اسرائیل دستور داد تا تدابیری برای جلوگیری و مجازات مستقیم بر نسل کشی در جنگ خود در نوار غزه اتخاذ کند.

در همین راستا، دولت آفریقای جنوبی بر اساس اظهارات نالیدی  پاندور، وزیر امور خارجه، استقبال خود را از تمامی اقدامات موقت دیوان بین المللی دادگستری علیه اسرائیل در چارچوب شکایتی که علیه این کشور اقامه کرده است، اعلام کرد.

واکنش مصر به تصمیم دادگاه لاهه

پس از رای دیوان بین المللی دادگستری به نفع شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی، مصر از تصمیم دیوان بین المللی دادگستری در خصوص اعمال تدابیر احتیاطی علیه اسرائیل در جنگ با نوار غزه استقبال کرد.

وزارت امور خارجه  مصر در بیانیه‌ای گفت: مصر مشتاقانه منتظر دادگاه بین‌المللی دادگستری بود تا خواستار آتش‌بس فوری در غزه شود.

محمد البرادعی، معاون سابق رئیس جمهور مصر نیز در واکنش به این رای گفت: رای امروز دیوان بین المللی دادگستری پیروزی عدالت در برابر زور وحشیانه است.

البرادعی با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود در شبکه «ایکس») نوشت: این رای همچنین محکومیت غیرمستقیم همه دولت‌هایی است که در عملیات نظامی اسرائیل در غزه کمک کرده و از آنها حمایت کردند، به ویژه دولت‌هایی که به آتش‌بس رای منفی دادند.

وی ادامه داد: بر اساس این رای، اسرائیل باید ظرف یک ماه گزارشی از اجرای این رای ارائه کند و ما  از دولت آفریقای جنوبی نیز به خاطر این اقدام صمیمانه تشکر و قدردانی می کنیم.

واکنش قطر نسبت به تصمیم دادگاه لاهه

قطر همچنین اعلام کرد که از تصمیم دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر اعمال تدابیر اضطراری علیه اسرائیل در خصوص جنگ در نوار غزه استقبال کرد.

واکنش ترکیه نسبت به تصمیم دادگاه لاهه

یلماز تون، وزیر دادگستری ترکیه، تصمیم دادگاه لاهه را مبنی بر توقف خونریزی در فلسطین و پایان دادن به جنایات علیه بشریت را «مثبت» دانست و از رژیم اشغالگر اسرائیل خواست فورا به تصمیم احتیاطی صادر شده توسط دادگاه بین‌المللی عمل کند.

واکنش عمان نسبت به تصمیم دادگاه لاهه

عمان نیز با صدور بیانیه‌ای از این تصمیم استقبال کرد و از جامعه جهانی خواست رژیم صهیونیستی را وادار به توقف عملیات نظامی و کشتار فلسطینیان کند.

واکنش فلسطین نسبت به تصمیم دادگاه لاهه

«ریاض المالکی» وزیر امور خارجه فلسطین نیز از اقدامات موقتی که دیوان بین المللی دادگستری درباره جنگ اسرائیل علیه غزه دستور داده است، استقبال کرد.

المالکی دربیانیه‌ای اعلام کرد: ما از همه کشورها می خواهیم اجرای همه تدابیر موقت را که این دیوان به آن دستور داده است، تضمین کنند. این تعهد قانونی الزام آور است.

وزیر امور خارجه فلسطین افزود: فلسطین از همه کشورها از جمله اسرائیل می‌خواهد که از اجرای اقدامات موقت دستور دادگاه اطمینان حاصل کنند.

سامی ابوزهری، رئیس بخش سیاسی حماس در خارج از کشور، گفت: «تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری تحول مهمی است که به انزوای اسرائیل و افشای جنایات آن در غزه کمک می‌کند».

کد خبر 1746400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha