فقه منبع اصلی استخراج قوانین جامعه اسلامی است

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: فقه منبع اصلی استخراج قوانین جامعه اسلامی است و این فقها هستند که با استنباطِ حکمِ خداوند بر اساس ادله و حجت‌های موجود بن‌مایه اصلی این قوانین را به دست آورده و در اختیار قانون گذاران قرار می دهند تا بر اساس آن، قوانین مورد نیاز جامعه را وضع می کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، آیت‌الله مکارم شیرازی امروز در پیامی به چهارمین کنفرانس بین‌المللی «فقه و قانون» تصریح کرد: قانون، یکی از نیازهای اساسی جوامع انسانی است و برترین قوانین، قوانینی است که از سوی پروردگار متعال و به‌واسطۀ انبیاء به انسان‌ها رسیده است. قوانین الهی تأمین‌کننده مصالح انسان در معاش و رستگاری او در معاد است و تبعیت از قوانین الهی درواقع تطبیق اراده خداوند متعال در زندگی انسان است.

در ادامه آمده است:فقه منبع اصلی استخراج قوانین جامعه اسلامی است و این فقها هستند که با استنباطِ حکمِ خداوند بر اساس ادله و حجت‌های موجود بن‌مایۀ اصلی این قوانین را به دست آورده و در اختیار قانون‌گذاران قرار می‌دهند تا بر اساس آن، قوانین موردنیاز جامعه را وضع نمایند.

به نظر می‌رسد برای دستیابی به این امر مهم، یعنی تعامل میان قانون‌گذار و فقیه، وضع قوانین مطابق با شرعِ مقدس و سپس شناخت مسائل اساسی و تنظیم آن بر اساس رأی برگزیده و مورد تأیید دو نهاد قانون‌گذاری و فقاهت، مسیری طولانی در پیش است و بخش زیادی از پیمودن این راه درگرو شناخت هر دو گروه از دیگری است.

با ورود حوزویان به عرصۀ شناخت قانون و لوازم و شئون مرتبط با آن و از سوی دیگر آشنایی قانون‌گذاران با دستگاه فقاهت و مقتضیات آن و عنایت و توجه به چارچوب پذیرفته‌شده توسط فقیهان، می‌توان نتایج سودمندی را به دست آورد و البته قوانینی که جامع میان هر دو جنبه فوق است تا حد زیادی موردپذیرش جامعه مسلمان و متدین و پیشرفته ما نیز خواهد بود. امیدوارم این همایش و امثال آن بتواند راهکارهایی در جهت تأمین این مساله ارائه نماید.

کد خبر 1746963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha