از برگزاری جشن رای‌اولی‌ها تا حضور پررنگ دهه نودی‌ها در جشن انقلاب

کمیته کودک و نوجوان ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی، امسال در قالب اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف، از نقش‌آفرینی و حضور کودکان و نوجوانان در جشن‌های انقلاب استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری شبستان: نشست خبری حامد علامتی، رئیس کمیته کودک و نوجوان ستاد مرکزی دهه فجر، صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۰ دی ماه) در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد. 

علامتی در ابتدای این نشست اظهار کرد: امروز با نسلی مواجهیم که به جهت سنی در پیروزی انقلاب اسلامی نقشی نداشتند، در پیروزی دفاع مقدس نبودند و اساسا متولد نشده بودند، لذا برنامه‌ریزی برای این قشر سخت است و باید ملزومات خود را داشته باشد، از سوی دیگر این کودکان و نوجوانان نشان دادند که به جمهوری اسلامی ایران علاقه دارند که نمونه آن حادثه تروریستی کرمان بود که ثلث شهدای حادثه تروریستی کرمان از کودکان و نوجوانان بودند و این سند افتخار این قشر و پایبندی به نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: برای حوزه کودک از ابزار هنر استفاده می‌کنیم که مصادیق متعددی دارد، برای حوزه نوجوان، خود نوجوانان بازیگر میدان هستند، اگر بخواهم از ویژگی‌های اصلی برنامه‌های امسال را بگویم باید اشاره به این نکته کنم که از گروه‌ها و حلقه‌ های میانی استفاده کردیم، شعاری که برای امسال در حوزه کودک و نوجوان انتخاب شده (جشن ملی، بچه‌های امروز و آینده روشن) است.

مدیرعامل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: توجه به کودکان و نوجوانان به عنوان تاثیرگذارترین قشر همواره مورد توجه ما است، امسال دهه فجر مصادف با چهلم حادثه ترویستی کرمان است، انتخابات اسفند، بحث شهدای کودک و نوجوان غزه از دیگر موضوعات مورد توجه در برنامه‌های امسال کمیته است. 

وی تصریح کرد: رویداد «یکصدا ایران» متناسب با حادثه های روز برگزار می‌شود، رونمایی از رویداد «سفر قهرمان»، تماشاخانه های سیار کودک و نوجوان در مناطق مختلف از اول بهمن فعالیت خود را در استان‌های کشور آغاز کردند و برنامه‌های مختلف از تئاتر و قصه گویی و کارگاه های هنری، اهدای اسباب بازی خواهند داشت. 

علامتی تأکید کرد: همچنین برگزاری اردوی راهیان پیشرفت نیز در برنامه‌های ما پیش بینی شده است، حضور کودکان و نوجوانان در جماران، حرم و بیت امام خمینی(ره) نیز انجام می شود، همچنین قصه گویی با محور قصه انقلاب و قصه پیشرفت خواهیم داشت، برگزاری جشن پیروزی انقلاب اسلامی، سرودهای انقلابی، برگزاری اختتامیه نهمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی ویژه کودکان و نوجوانان نیز در همدان برگزار می شود. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر اختتامیه جشنواره ملی «از ایده تا اجرا» که مربوط به کارگاه های ادبی و داستان و شعر است، برگزار می شود، طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» نیز در وزارت آموزش و پرورش شروع شده و در این ایام در سطح استان ها به صورت مشترک توسط معاونت پرورشی، معاونت ابتدایی و همکاری کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، همچنین با توجه به اینکه در آستانه انتخابات هستیم صندوق انتخاب و جشن تکلیف سیاسی رای اولی ها برگزار می شود.

رئیس کمیته کودک و نوجوان ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: پویش، قصه گویی با موضوع خاطرات انقلاب اسلامی برنامه دیگر ماست، روز ۱۴ اسفند روز فناوری فضایی است که در کلیه مراکز برنامه مرتبط داریم، همچنین برنامه کاروان (پیک امید) را خواهیم داشت که طی آن ماشینهای سیار روستایی از روز ۱۲ بهمن به صورت هماهنگ در مناطق کم برخوردار روستایی حضور می یابند، از سوی دیگر کاشت نهال در سراسر کشور، پویش خوانش کتاب، را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: همچنین با همکاری سازمان تعلیم و تربیت کودک و شبکه پویا، سرود ملی ویژه کودکان و نوجوانان آماده شده که چند روز قبل آماده و رونمایی شد که از شبکه پویا نیز پخش می‌شود، ضمن اینکه تولید سرودهای فاخر با موضوع انقلاب و برپایی نمایشگاه های مختلف جزو برنامه‌های دیگر است، همچنین برای کودکان کار نیز برنامه‌هایی را پیش‌بینی کردیم که شامل جشن و اهدای و هدایا است، اکران نمایش، فیلم‌های سینمایی و فیلم‌های پویانمایی را توسط کانون و انجمن سینمای جوان خواهیم داشت که به صورت سیار انجام می‌شود، برنامه من انقلابی ام، کبوتر کوچه ما و... از جمله عناوین دیگر برنامه‌ها است. 

علامتی گفت: برای کودکان با نیازهای ویژه (استثنایی) نیز در سازمان بهزیستی و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان نیز برنامه پیش بینی کردیم، همچنین برای کودکان در مراکز اصلاح و تربیت نیز با همکاری قوه قضائیه برنامه خواهیم داشت. البته تمامی این فعالیت‌ها در ایام الله دهه فجر به اوج خود می‌رسد اما قله این برنامه‌ ها در راهپیمائی ۲۲ بهمن خواهد بود که مفصل برای این عرصه برنامه‌ریزی شده است.

وی تصریح کرد: تفاوت برنامه‌ های امسال با سال گذشته در چند مورد است، نخست آنکه امسال خانواده را همراه خود به ویژه در برنامه‌های کودک و نوجوان خواهیم داشت، از سوی دیگر در حوزه نوجوان حتما خود این قشر روایتگری خواهند کرد.

گفتنی است در پایان از پوستر کمیته کودک و نوجوان ستاد مرکزی دهه فجر رونمایی شد. 

کد خبر 1747094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha