۳۷۰۰ بسته غذایی در مناطق محروم خراسان جنوبی توزیع می‌شود

هاشمی گفت: بیش از سه هزار و ۷۰۰ بسته غذایی در مناطق محروم و مرزی کم برخوردار توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حسین هاشمی امروز جمعه (۱۳ بهمن) در برنامه زنده میدان انقلاب اظهار داشت: از جمعیت ۷۶۸ هزار و ۸۹۸ نفری استان خراسان جنوبی بر اساس آمار سال ۹۵، ۳۰۹ هزار و ۹۲۳ نفر یعنی حدود ۴۱ درصد جمعیت استان روستایی و عشایر هستند.


مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری خراسان جنوبی گفت: یک هزار و ۷۷۸ روستای دارای سکنه داریم که از این تعداد ۹۱۶ روستا بالای ۲۰ خانوار و ۹۶۷ دهیاری داریم، اعضای شورای اسلامی ما در سطح مناطق روستایی ۲ هزار و ۶۷۸ نفر هستند که ۸۰ نفر جامعه بانوان و ۸۱ دهیار زن داریم.

هاشمی گفت: ستاد دهه فجر در استان با ۱۴ کمیته تخصصی تشکیل شد که یکی از کمیته ها، کمیته روستایی، عشایری و فعالیت های جهادی بود که تاکنون پنج جلسه را با دستگاه های تخصصی دهیاران و شوراها و بخشداران برگزار و ۴۰ مصوبه و ۱۲۶ برنامه داریم که در دهه فجر اجرایی می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی افزود: اهم برنامه های روستایی در دهه فجر امسال افتتاح و بهره برداری از ۴۰۷ پروژه با اعتبار یک هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان است که از این تعداد پروژه، ۱۵۸ پروژه مربوط به دهیاران با ۴۸ میلیارد تومان است.

وی از گردهمایی روستاییان و عشایر و تجلیل از آنها، برپایی نمایشگاه های صنایع دستی، کارگاه های آموزشی، اعزام گروه های جهادی در دهه فجر خبر داد و گفت: بیش از سه هزار و ۷۰۰ بسته غذایی در مناطق محروم و مرزی کم برخوردار توزیع می‌شود.

وی از تجلیل از برگزیدگان روستایی و عشایری و افراد معروف در جریان انقلاب خبر داد و گفت: افرادی که در کارهای جهادی و خدمت رسانی به مردم خوب عمل کرده اند تقدیر خواهند شد.

هاشمی افزود: از آغاز دولت سیزدهم تنها در حوزه عمرانی حدود سه هزار و ۸۰۶ پروژه عمرانی با اعتبار هفت هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان انجام شده که از این تعداد یک هزار و ۱۹۰ پروژه توسط دهیاری ها با اعتبار ۲۷۳ میلیارد تومان اجرا شده است.

هاشمی ادامه داد: در یک سال گذشته یک هزار و ۱۷۲ پروژه عمرانی با اعتبار ۲ هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان اجرا و به بهره برداری رسیده و بخشی هم در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

وی افزود: از این تعداد ۴۶۳ پروژه عمرانی با اعتبار ۱۳۳ میلیارد تومان توسط دهیاری ها انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه تنها در دهه فجر امسال ۴۵۷ پروژه عمرانی با اعتبار هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان توسط دستگاه های اجرایی حوزه روستایی و دهیاری های استان به بهره‌برداری می رسد که از این تعداد ۱۵۸ پروژه عمرانی خاص دهیاری ها است، گفت: پروژه ها بر اساس شاخص های محرومیت بر اساس عدالت اجرا شده است.  

هاشمی با اشاره به طرح های ویژه روستایی گفت: مردم روستاها به خاطر خشکسالی و کم آبی گلایه هایی دارند که قرارگاه امام حسن مجتبی علیه السلام به کمک دولت آمد و تا پایان این دولت،  تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار ما از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.  

وی ادامه داد: تاکنون ۸۰ درصد روستاهای ما از آبرسانی سالم برخوردار هستند.  

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: طرح توانمند سازی و مردم پایه (تکام) برای توسعه همه جانبه روستاها تشکیل شده است و به بخشداری ها ابلاغ کردیم و از قِبل این طرح که ۱۶ نظام نامه در حوزه های منابع طبیعی، گردشگری، بهداشت و زیر ساخت دارد، روستاها را به سمت توانمندسازی و کارآفرین مردم پایه می بریم تا به ماندگاری جمعیت کمک شود.

وی با بیان اینکه طرح تکام امید بخشی برای روستاها است و ۱۰۰ روستا در کشور به صورت آزمایشی طرح را اجرا می کنند، گفت: در استان ما در سه روستای دهنو، رومه و اسدآباد طرح اجرا می شود که امیدواریم نتیجه بخش باشد.  

وی گفت: از هزار و ۸۷۸ روستای ما طبق اعلام بخشدار ها ۱۰۸ روستای ما قابلیت برگشت سریع جمعیت را دارند به عنوان مثال روستای خانکوک فردوس، سردشت سربیشه، چاهداشتی و خوانشرف نهبندان امیرآباد و حاجی آباد بیرجند این قابلیت را دارند.

مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی افزود: بیش از نیمی از جمعیت کشور بانوان هستند لذا تفاهم نامه ای در حوزه صنایع دستی، مشاغل خانگی و کسب و کار روستایی منعقد شده تا از این مهم در پیشرفت روستاها استفاده کنیم.

وی در پایان به تسهیل گری اشاره کرد و گفت: قرارداد و تفاهم نامه وزارت کشور با دانشگاه آزاد در کشور منعقد شده تا آموزش هایی را به روستاها برای تسهیل گری داشته باشند و به معیشت روستایی و مهاجرت معکوس کمک کنیم.

کد خبر 1747661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha