کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» با حضور اهالی فرهنگ و رسانه ایران و افغانستان در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد؛ مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» صبح امروز شنبه (۱۴بهمن ماه) با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه ایران و افغانستان، مدیر انتشارات موسسه اطلاعات، برخی چهره‌های فرهنگی همچون هادی خانیکی، فتح‌الله آملی، محمدکاظم کاظمی، دکتر محمدجعفر یاحقی در سالن فردوسی مجتمع دکتر شریعتی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد.

این کتاب که به کوشش نصیراحمد حسین زاده و در ۵۹۰ صفحه گردآوری شده است را محمدکاظم کاظمی ویراستاری و توسط انتشارات موسسه اطلاعات منتشر شده است. این کتاب به اتفاقات و رویدادهای افغانستان طی سال های ۱۳۰۷ تا ۱۳۳۳ شمسی، از دریچه گزارش‌ها واخبار نقل شده در روزنامه اطلاعات آن دوره پرداخته است.

کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» رونمایی شد

 سیدی، مدیر انتشارات اطلاعات در ابتدای این نشست با اشاره به پیشینه ۱۰۰ ساله این روزنامه به فراز و نشیب های این رسانه و چگونگی تثبیت و حفظ جایگاه این روزنامه پرداخت.

به گفته سیدی انتشارات اطلاعات نیز به عنوان یکی از اضلاع این موسسه، با نزدیک به چهار دهه فعالیت در سال‌های پس از انقلاب در بین ناشران عمومی جایگاه قابل اعتنایی دارد. نزدیک به ۴۰ هزار کتاب در عملکرد فعالیت خود منتشر و به علاقه‌مندان اندیشه و قلم عرضه کرده است.

به اذعان وی، این موسسه در این صد سال دارای آثار و مندرجات گران‌بهایی بوده که به گمان برخی مورخان بدون بررسی روزنامه اطلاعات، نمی‌توان تاریخ معاصر ایران را نوشت.

مدیر انتشارات موسسه اطلاعات همچنین گفت: روزنامه اطلاعات در بعضی مقاطع به دلیل دسترسی به بعضی منابع خبری و ارتباط با مدیران و چهره‌های سیاسی و نهادهای مختلف، منبع کم نظیر برای تک‌نگاری درباره شخصیت‌ها، رویدادها، فضاهای معاصر و همچنین ارتباط ایران با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه بوده است.

سیدی تصریح کرد: اثر ارزشمندی که امروز رونمایی می‌شود، کتاب افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات است که حاصل تلاش آقای بصیراحمد حسین‌زاده است که قطعا می‌تواند الگویی موفق و راهبر برای پرداختن به موضوعات مشابه است.

کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» رونمایی شد

در ادامه این نشست نصیر احمد حسین زاده، مولف این کتاب نیز ضمن تشکر از همکاری همه دست اندرکاران و کسانی که در این مسیر با وی همراهی کرده بودند، به گوشه هایی از سختی ها وشیرینی های تالیف این اثر پرداخت. 

محمدکاظم کاظمی، ویراستار این کتاب نیز با تشریح چگونگی گردآوری و مصایب رویارویی با ادبیات آن دوره برای فهم صحیح مطالب و همچنین اثر اشتباهات چاپی و تایپی در دوچندان شدن سختی ویراستاری این کار، این اثر را مجموعه ای ارزشمند و قابل اعتنا برای فرهنگ و هویت افغانستان دانست.

دکتر هادی خانکی و دکتر یاحقی نیز دیگر سخنرانان این مراسم بودند که به اهمیت روایت تاریخ از نگاه رسانه های همان دوره اشاره کرده و استمرار این گونه تولیدات از سایر رسانه ها مانند روزنامه خراسان را حایز اهمیت دانستند.

در پایان این مراسم نیز ضمن رونمایی از این کتاب، مراسم جشن امضای کتاب با حضوری اهالی رسانه و فرهنگ افغانستان و همچنین علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ این کشور برگزار شد.

پایان پیام/

کد خبر 1747845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha