از افتتاح ۵۳۱ پروژه کشاورزی تا تولید خاوریار در خراسان رضوی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طی سال جاری در سطح کشور ۴۹۱۹ پروژه کشاورزی در دهه فجر افتتاح می‌شود که بر اساس تعداد پروژه‌ها، سیستان و بلوچستان با ۸۷۶ پروژه رتبه اول و خراسان رضوی با ۵۳۱ پروژه در جایگاه دوم قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، غلامرضا قنبری امروز یکشنبه(۱۵ بهمن‌ماه)، در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح آخرین دستاوردهای بخش کشاورزی استان، اظهار کرد: طی سال جاری در سطح کشور ۴۹۱۹ پروژه کشاورزی در دهه فجر افتتاح می‌شود.

وی افزود: این پروژه‌ها ۱۳۱ هزار و ۸۲۷ شغل ایجاد کرده و از این رو ۲۸۱ هزار و ۵۰۲ خانوار از آن بهره‌مند خواهند شد.

رتبه دوم خراسان در افتتاح پروژه 

قنبری ادامه داد: به لحاظ رتبه‌بندی بخش جهاد کشاورزی، باغبانی، صنایع غذایی، شیلات و آبزی‌پروری به ترتیب اول تا سوم هستند و در پروژه‌ها رتبه اول را آب و خاک، دوم را باغبانی و سوم را منابع طبیعی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بر اساس تعداد پروژه‌ها، سیستان و بلوچستان با ۸۷۶ پروژه رتبه اول و خراسان رضوی با ۵۳۱ پروژه در جایگاه دوم قرار دارد.

وی افزود: خراسان رضوی ۸۵۲ هزار متر مربع سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی و حدود ۱۶ میلیون واحد دام دارد و با تولید ۷ میلیون تن انواع محصولات دامی، زراعی و آبزیان با رقمی بالغ بر یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۲۳۴ میلیارد ریال، در جایگاه اقتصادی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.از افتتاح ۵۳۱ پروژه کشاورزی تا اصلاح الگوی کشت در خراسان رضوی

نرخ رشد کشاورزی در خراسان مثبت است

قنبری اضافه کرد: سال گذشته نرخ رشد کشاورزی در کشور منفی اما در خراسان رضوی مثبت بود و دلیل اصلی آن محصولات مزیت داری چون زعفران، زیره و پسته بود که نقش مهمی در نرخ رشد دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در برنامه دوردست تحقق الگوی کشت قرار دارد که در سال گذشته با برش‌های ملی ابلاغ و با برش‌های شهرستانی تهیه شد؛ محور اصلی الگوی کشت، تولید محصولات سیفی در گلخانه‌ها، کاهش محصولات جالیزی، افزایش کشت علوفه‌ای به دلیل پرورش دام، افزایش دانه‌های روغنی و توسعه کشت گلخانه‌ای قرار گرفت.

توسعه گیاهان دارویی 

وی اظهار کرد: توسعه گیاهان دارویی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت، چراکه خراسان رضوی با توجه به مزیت‌هایش در حوزه گیاهان دارویی، نقش موثری بر رشد نرخ کشاورزی در کشور دارد.

قنبری عنوان کرد: در دو سال اخیر بالغ بر ۶۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی داشتیم که ۴۰ درصد افزایش محقق شده است. همزمان با آن توزیع نهاده‌های اصلاح‌شده، توسعه و جوانسازی باغات و توزیع بذرهای اصلاح‌شده در حوزه زراعت در دستور کار قرار گرفت تا صرفه‌جویی آب و منابع صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طی دو سال، بالغ بر ۱۹ هزار هکتار نوسازی، جایگزینی و جوانسازی باغات را داشتیم؛ همچنین ۳۷۰۰ ماشین‌آلات کشاورزی تجهیز و نوسازی شد.

وی ادامه داد: با این اقدام، درجه مکانیزاسیون از ۷۰ به ۷۴ درصد افزایش یافته که نقش بسزایی در افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات و تلفات بخش کشاورزی دارد.

قنبری افزود: از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی سه نمونه بذر گندم جدید به بخش کشاورزی معرفی شد که متناسب با شرایط آب و هوایی به افزایش راندمان تولید کمک می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بالغ بر ۱۲ هزار هکتار توسعه آبیاری داشته و ۱۲۰ درصد سالن‌ها در استان توسعه داشته است. در حوزه آبزیان بالغ بر ۱۲ هزار تن تولید داریم که ۲۰ درصد افزایش داشته است. همچنین سال گذشته اولین پروژه‌های خاویاری در سبزوار احداث شد.

از افتتاح ۵۳۱ پروژه کشاورزی تا اصلاح الگوی کشت در خراسان رضوی

رتبه اول خراسان رضوی در تولید گوشت قرمز

قنبری ادامه داد: در راستای تامین منابع واحدهای تولیدی دچار مشکل بودیم که برنامه‌ای در استان در دستور کار قرار گرفت تا در تامین نهاده‌های دامی و مکانیزه کردن واحدهای دام و طیور بهتر عمل شود؛ لذا در این خصوص زنجیره‌های تولید ایجاد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: خراسان رضوی رتبه اول کشور در تولید گوشت قرمز را داشته و این تولید بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تن در سال است که ۱۹ تا ۲۰ هزار تن آن به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

وی گفت: ایجاد سه زنجیره تولید، دو زنجیره شیرخام و یک زنجیره گوشت قرمز برای ساماندهی تولید و افزایش بهره‌وری در استان انجام شده است. همچنین پنج زنجیره تولید گوشت سفید را به ۱۱ زنجیره افزایش دادیم.

قنبری اضافه کرد: هویت‌گذاری ۹ میلیون راس دام سبک و سنگین در این دو سال اتفاق افتاده و بالغ بر ۲۰۰۰ واحد تولیدی طی دو سال ایجاد و راه‌اندازی شده است.

پایان پیام/

کد خبر 1748147

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha