فعالیت ۱۴۲ حزب قانونی در انتخابات 

ابتدای سال تعداد احزاب سیاسی قانونی ۱۳۴ حزب بود و امروز تعداد این احزاب به ۱۴۲ حزب قانونی رسیده است که از این آمار فقط ۱۰۲ حزب مجامع خود را برگزار کردند و می توانند در زمان انتخابات حضور و فعالیت انتخاباتی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان عبدالله مرادی در نشست خبری کمسیون ماده ۱۰ احزاب در وزارت کشور گفت:طبق ماده ۸ قانون احزاب فقط احزابی می توانند فعالیت سیاسی داشته باشند که پروانه فعالیت معتبر داشته باشند و مجمع عمومی را به موقع برگزار کرده باشند و اگر احزابی در فاصله زمانی تا انتخابات مجامع خود را برگزار نکنند از فعالیت انتخاباتی محروم می شوند.

مرادی در مورد تشکیل ائتلاف های سیاسی اظهار کرد: تشکیل ائتلاف های سیاسی باید به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اطلاع رسانی شود و چهارچوب های قانونی این امر مد نظر قرار بگیرد امروز یک پیشنهاد جدید از احزاب اصولگرا پیشنهاد شد که قرار شد با نام جدید ائتلاف خود را تشکیل دهند.

وی گفت: گزارشی مبنی بر عدم شرکت از سه طیف اصلاح گریان ، اصولگرایان و مستقلین در انتخابات نداشتیم در بیانیه جبهه اصلاحات نیز حرفی از تحریم انتخابات نبوده است و با توجه به گمانه زنی ها مجموعه اصلاح طلبان فهرست های خود را در استانها به جز تهران ارائه می دهند.

مرادی از برگزاری انتخابات دبیران کل سیاسی برای تعیین نماینده احزاب در کمسیون ماده ۱۰ خبر داد و گفت: این انتخابات در خرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار می شود و حتما احزاب باید مجامع خود را برگزار کنند تا امکان حضور در این انتخابات را داشته باشند.

وی گفت: فعالیت سیاسی جبهه تلاشگران انقلاب اسلامی تایید شد و حزب عدالت طلبان ایران اسلامی، جامعه اسلامی مدیران، جمعیت یاران انقلاب و حزب خدمت گزاران انقلاب اسلامی ۴حزب عنوان شده امروز تشکیل جبهه تلاشگران انقلاب اسلامی را به اطلاع کمسیون ماده ۱۰ احزاب رساندند و در میان ۲۰ جبهه فعال سیاسی کشور قرار گرفتند.

مرادی اظهار کرد: ابتدای سال تعداد احزاب سیاسی قانونی ۱۳۴ حزب بود و امروز تعداد این احزاب به ۱۴۲ حزب قانونی رسیده است که از این آمار فقط ۱۰۲ حزب مجامع خود را برگزار کردند و می توانند در زمان انتخابات حضور و فعالیت انتخاباتی داشته باشند و ۴۰ حزب هنوز مجامع عمومی خود را برگزار نکردند ، احزابی که مجامع عمومی خود را برگزار نکردند نمی توانند در انتخابات دبیران کل سیاسی برای تعیین نماینده احزاب در کمسیون ماده ۱۰ احزاب شرکت کنند.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور از برگزاری انتخابات دبیران کل احزاب سیاسی برای تعیین نماینده احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ خبر داد.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها، با اشاره به برگزاری دهمین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: طبق ماده ۱۰ قانون احزاب، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با اعضایی از جمله نمایندگانی از ۳ قوه و همچنین ۲ نفر از دبیران کل احزاب ملی و استانی به انتخاب احزاب تشکیل می‌شود. به همین جهت مقرر شد انتخابات دبیران کل عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ برگزار شود.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور در مورد مصوبات کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: در جلسه امروز با صدور پروانه فعالیت حزب جمعیت تحول و پیشرفت اسلامی ایرانی و جمعیت مطالبه گران عدالت خواه استان اصفهان که سابقاً با تشکیل آنها موافقت اصولی صورت گرفته بود، موافقت شد. همچنین دو حزب فرزندان ایران زمین با گستره استانی (تهران) و جمعیت رویش انقلابی در گستره درخواست تشکیل حزب داده بودند که کمیسیون با تشکیل آنها موافقت کرد و بر اساس قانون فرصت ۶ ماه‌ه‌ای برای ادامه روند دریافت پروانه فعالیت برای آنها تعیین شده است.

مرادی ادامه داد: با درخواست تغییر گستره فعالیت از استانی به ملی برای جمعیت معلمان و فرهنگیان استان تهران، موافقت با برگزاری مجمع عمومی حزب آزادگی ایران اسلامی در استان تهران و موافقت با تشکیل شعب استانی حزب همدلی مردم تحول خواه در استان‌های هرمزگان و کرمانشاه، حزب نسل نو در استان کهگیلویه و بویراحمد و جمعیت اسلامی فرهنگیان در استان چهارمحال و بختیاری از دیگر مصوبات جلسه امروز کمیسیون ماده ۱۰ احزاب است که موافقت شد.

وی گفت: مجموعه‌ای از فعالیت‌های انجمن‌های اقلیتهای دینی در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت که با تمدید پروانه آنها موافقت شد؛ بر این اساس با تمدید مجوز انجمن زرتشتیان الله آباد زارج، انجمن خیریه درمانی زرتشتیان تهران، انجمن زرتشتیان خرمشاه یزد، انجمن زرتشتیان کرج، انجمن زرتشتیان نصرت آباد یزد و شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران موافقت شد.

کد خبر 1748567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha