روابط دیپلماتیک با اسرائیل تنها مشروط به رسمیت شناختن فلسطین است

وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که بدون به رسمیت شناختن کشور فلسطین، روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، وزارت امور خارجه عربستان روز چهارشنبه (۱۸ بهمن ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: پادشاهی این کشور موضع قاطع خود را به دولت آمریکا اطلاع داده است که تا زمانی که کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به رسمیت شناخته نشود، هیچ روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهد شد.

وزارت امور خارجه عربستان در این بیانیه تاکید کرد: تا زمانی که تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه متوقف نشود و اشغالگران از آن خارج نشوند، هیچ روابط دیپلماتیکی با اسرائیل برقرار نخواهد شد.

در این بیانیه همچنین بر موضع قاطع عربستان در قبال مسئله فلسطین و بر ضرورت دستیابی ملت برادر فلسطین به حقوق مشروع خود تاکید شده است.

به نظر می رسد این اظهارات پس از اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در روز سه شنبه، که گفته بود محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بر علاقه خود به برقراری روابط با اسرائیل تاکید کرده است، اما می خواهد به جنگ غزه پایان دهد و راهی به سوی دولت فلسطین قرار دهد، بیان شده است.

بلینکن یک روز پس از دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان در ریاض به خبرنگاران در دوحه گفت: به ویژه با توجه به عادی سازی، ولیعهد بر علاقه شدید عربستان سعودی برای دستیابی به این هدف تاکید کرد. برای انجام این کار، دو چیز ضروری است: پایان دادن به درگیری در غزه و یک مسیر روشن، قابل اعتماد و با زمان مشخص برای تشکیل کشور فلسطین است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ مثبتی دریافت کرده است که نشان‌دهنده آمادگی عربستان سعودی و اسرائیل برای ادامه گفتگوها در مورد عادی‌سازی روابطشان است.

کد خبر 1748675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha