رشد ۲۹۰ درصدی ترانزیت کالا از خراسان جنوبی به افغانستان

کوهگرد گفت: در ۱۰ ماه امسال ۴۱۹ هزار تن کالای ترانزیتی از طریق گمرک ماهیرود استان به کشور افغانستان ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، محمد کوهگرد صبح امروز (۲۳ بهمن) در کارگروه توسعه صادرات استان و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان اظهار کرد: مجموع صادرات از طریق گمرکات خروجی در ۱۰ ماه امسال بالغ بر ۵۳۷ میلیون دلار به وزن حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن بوده است.

وی در ادامه افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۵۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین کالاهای تولیدی استان به ارزش ۱۵۱ میلیون از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه ماهیرود به خارج از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۲ درصد رشد داشته است.

کوهگرد با اشاره به اینکه عمده کالاهای صادراتی استان شامل سیمان، صیفی‌جات، هیدروکربن، روغن سوخت تقطیری، کاشی، مصنوعات پلاستیکی و سرامیک بوده، گفت: این کالاها به کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، عراق و قزاقستان صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته در سال جاری میزان صادرات استان ۱۲۰ میلیون دلار تعیین شد که در ۱۰ ماهه ۱۵۰ میلیون دلار صادرات استان بوده که ۳۰ میلیون دلار نسبت به برآورد صورت گرفته افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی درباره صادرات کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور و صادره از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان (صادرات ماده ۱۱۶) گفت: در این راستا کالاهای تولیدی دیگر استان‌های کشور به ارزش ۳۸۶ میلیون دلار از طریق گمرکات خراسان جنوبی صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافت.

کوهگرد با اشاره به واردات هفت میلیون دلاری کالا به استان خراسان جنوبی در این مدت تصریح کرد: کالاهایی از جمله مواد معدنی و برنج از کشورهای آلمان، ترکیه، افغانستان و ازبکستان وارد استان شده است.

وی در ادامه افزود: در مدت یاد شده ۴۱۹ هزار تن کالای ترانزیتی از طریق گمرک ماهیرود استان به کشور افغانستان ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی یادآور شد: امسال با توجه به اتفاقاتی که در کشور افغانستان رخ داد، حجم عمده ترانزیت به سمت مرزهای شرقی سوق داده شد.

کوه‌گرد در پایان با اشاره به افزایش صادرات به پاکستان عنوان کرد: در ۱۰ ماه سال جاری ۱۵ میلیون دلار کالا به کشور پاکستان صادر شده که از لحاظ ارزش نسبت به سال قبل ۳۶۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

کد خبر 1749671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha