تلاش گروهک‌های تروریستی و براندازان برای خدشه به انتخابات

رئیس کمیته امنیتی ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: گروه‌های تروریستی فعال در مرزهای شرقی دنبال این هستند تا امنیت انتخابات را دچار خدشه کنند. گروه‌های براندازی نیز تلاش می‌کنند تاثیرگذاری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در مشهد، محمدرضا دبیری امروز چهارشنبه (۲۵ بهمن‌ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بعد از اینکه زنگ انتخابات در استان به صدا درآمد کمیته‌های ذیل ستاد فعال شد و با فعال شدن این کمیته، ماموریت‌هایی به کمیته امنیتی محول شد. 

وی افزود: کمیته‌ها از خردادماه شکل گرفته است. آنچه برای ما در تشکیل کمیته مهم بوده این است که بتوانیم به ماموریت براساس چهار مولفه مورد تامید مقام معظم رهبری بپردازیم و با در نظر گرفتن همه مولفه‌های تاثیرگذار در امر انتخابات بستر امن مناسبی را ایجاد کنیم.

دبیری ادامه داد: مولفه‌ها شامل مشارکت، رقابت، نظارت و سلامت است تمام این مولفه‌ها یک پایه می‌خواهد که اگر پایه امنیتی مناسبی نداشته باشد و فضای آرامش‌بخشی بر حوزه‌ها حاکم نباشد، چالش‌هایی را در برگزاری انتخابات خواهیم داشت. امن‌سازی و آرامش‌بخشی فضا برای رقم خوردن یک حماسه بزرگ ماموریت کمیته امنیتی را خطیر می‌کرد، بنابراین تلاش کردیم در کمیته امنیتی با نگاه آینده‌پژوهی به مسایل مترتب بر این سه حوزه بپردازیم.

رئیس کمیته امنیتی ستاد انتخابات خراسان رضوی اضافه کرد: در سه وضعیت قبل، حین و بعد از انتخابات باید موضوعات خود را دنبال می‌کردیم. براساس این سه وضعیت تلاش کردیم از سایر ظرفیت‌های ذیل شورای تامین در ماموریت‌های تخصصی انتخابات استفاده کنیم. با نگاه آینده‌پژوهی به مساله انتخابات کمیسیون‌ها و کارگروه‌های ذیل شورای تامین فعال شدند تا کمک کنند نتیجه این شد که براساس یک آینده‌پژوهی مناسب برای ۱۲ حوزه انتخابیه استان اطلس امنیتی مناسب تهیه و در این اطلس ماموریت همه ارکان امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی را تشریح و تبیین کردیم.

تلاش گروهک های تروریستی و براندازان برای خدشه به انتخابات

رصد نارضایتی ها

وی با بیان اینکه برای امن‌سازی امر خطیر انتخابات لازم بود قبل از آن یک سلسله اقدامات انجام دهیم، عنوان کرد: یکی از حوزه‌های مهم پرداختن به نارضایتی‌های عمومی در سطح استان بود. نارضایتی ناشی از انباشت مطالبات از گذشته مساله شده بود که نتیجه آن یک حرکت اعتراضی، اردوکشی خیابانی و تجمعات می‌شد. کمیته رصد و پایش نارضایتی‌ها از سه سال قبل از سوی شورای امنیت کشور ابلاغ شد و ماموریت خود را آغاز کرد.

دبیری خاطرنشان کرد: در این کمیته تاجایی که می‌توانیم با مسئول‌سازی و مکلف‌سازی مدیران استانی زمینه‌ای را فراهم می‌کنیم تا مسئولان به انتظارات به حق مردم پاسخگو باشند. خروجی این بود که تجمعات اعتراضی ما در زمینه مطالبات صنفی نسبت به سال گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است و ۲۵ درصد کاهش تجمعات اعتراضی را داشتیم. استانداری در زمینه مطالبات بخش درمان به صورت ویژه ورود پیدا کرد و جلسات تخصصی برگزار کرد که موضوعات به تهران منتقل شد، وزیر حضور پیدا کردند و پاسخگویی خوبی انجام شد. ما پاسخگویی به نارضایتی حوزه اصناف را تکلیف خود می‌دانیم.

رئیس کمیته امنیتی ستاد انتخابات خراسان رضوی با اشاره به اینکه موضوع مهم دیگر سلاح و مهماتی است که زمینه ناامنی را فراهم می‌کند، تصریح کرد: ما افزایش منازعات اجتماعی و فردی را در استان داشتیم، اراذل و اوباش رویکردهایی را در پرداختن به منازعات پیدا کرده و به سلاح سرد و گرم روی آورده بودند، بنابراین مهم بود سلاح را از دست آن‌ها خارج کنیم. در این زمینه ستاد مبارزه با قاچاق سلاح و مهمات فعالیت بیشتری داشت و گام‌های رو به جلویی برداشتیم.

وی بیان کرد: با ماموریتی که به ارکان امنیتی و اطلاعاتی داده شد، بخشی از کار را در خارج از مرزها یعنی منشا، بخشی را در حوزه مرزها و بخشی را در داخل کشور معطوف کردیم. با متمرکز شدن در این حوزه نسبت به سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم. در حوزه کشف سلاح ۱۸ درصد و کشف مهمات ۶۵ درصد رشد داشتیم. از ابتدای سال تاکنون ۱۶ هزار و ۴۵۸ مهمات جنگی و ۱۵ هزار و ۷۳۶ مهمات و سلاح شکاری کشف شد.

دبیری افزود: همچنین در این مدت ۱۳۲۳ سلاح شکاری و ۲۹۰ سلاح جنگی و شورشی کشف شد که در مجموع ۱۶۱۳ سلاح بوده است. در مجموع ایمن‌سازی مناسبی در استان داریم، استان در فضای آرامش‌بخشی قرار دارد و خود را برای انتخابات آماده می‌کند.

تلاش گروهک های تروریستی و براندازان برای خدشه به انتخابات

خیز ضدانقلاب برای ناامن کردن انتخابات 

رئیس کمیته امنیتی ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: انتخابات سال ۱۴۰۲ را با ویژگی‌های متمایزتری از انتخابات سال‌های گذشته دنبال می‌کنیم. اولین انتخابات را بعد از جنگ شناختی یا ترکیبی دشمن داریم، انتخاباتی که با موج شدیدی از تهدیدات به ویژه در شرق کشور مواجه هستیم. این موضوع انتخابات را نسبت به سال‌های قبل متمایز کرده است.

به گفته وی، گروه‌های ضد انقلاب خارج‌نشین و عناصر و سمپادهای داخلی آن‌ها با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای خود خیزهای بلندی در انتخابات برداشتند.

وی ادامه داد: عمده اقدامات آن‌ها در زمینه تحریم انتخابات است که تلاش می‌کنند با تشکیک امر انتخابات به رقمی که خودشان می‌خواهند برسانند و در هدف‌گذاری مشارکت ۱۰ درصدی را در نظر گرفتند. با تدابیر ستاد انتخابات استان و دستور صریح استاندار برای شکل‌گیری قرارگاه جهاد تبیین اتفاقات خوبی افتاده و اثربخشی داشته است. گروه‌های تجزیه‌طلب قومی در استان نسبت به گذشته فعالیت خود را بیشتر کردند که باید اتفاقاتی رقم بخورد. گروه‌های تروریستی فعال در مرزهای شرقی نیز دنبال این بودند امنیت انتخابات را دچار خدشه کنند. گروه‌های براندازی نیز تلاش می‌کردند تاثیرگذاری داشته باشند.

دبیری اضافه کرد: بخشی به دنبال مصادره به مطلوب کردن وضع موجود و برخی به دنبال تحریم انتخابات بودند. انتخابات را در چنین شرایط خطیر امنیتی برگزار می‌کنیم که نیازمند یک آرایش امنیتی مناسب است. قرارگاه انتظامی امام علی (ع)، قرارگاه امنیتی سپاه و شورای هماهنگی اطلاعات سه ظرفیت فضای امنیتی هستند که به امنیت انتخابات رسیدگی می‌کنند. براساس طرح اطلس امنیتی در ۱۲ حوزه انتخابیه در سطح استان، استان را به ۵ پیکره شمال، جنوب، غرب، مرکز و حوزه حساس‌تر تقسیم کردیم که بخشی به مرکزیت سبزوار، بخشی تربت حیدریه، بخشی تربت جام، بخشی قوچان و بخشی نیشابور است. مولفه‌های امنیتی را در این ۵ پیکره تعریف کردیم.

تلاش گروهک های تروریستی و براندازان برای خدشه به انتخابات

برخی شعب رای امنیتی می شوند

رئیس کمیته امنیتی ستاد انتخابات خراسان رضوی بیان کرد: برخی از شعب اخذ رای ما امنیتی تعریف شدند که برای این شعب طرح انتظامی مشخص را داریم. یگان‌های انتظامی ما نیز ماموریت پیدا کردند که در دو سطح فعالیت داشته باشند. از ۱۰۰ درصد نیروهای انتظامی ۷۰ درصد در امر انتخابات فعالیت دارند و ۳۰ درصد به ماموریت‌های تخصصی خود می‌پردازند. برای حوزه‌های انتخابات یگان‌های تکاوری، یگان‌های ویژه و یگان هوایی فراجا را در نظر گرفتیم. براساس تعریف مناطق امنیتی، مرزی و کویری استان تلاش کردیم از یگان‌های تخصصی خود استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پلیس در ایست و بازرسی‌ها با نگاه گذشته فعالیت دارد. در مقابله با قاچاق مواد مخدر، کالا و ارز و جرایم سایبری اقداماتی انجام می‌شود. کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها به ماموریت خود ادامه می‌دهند. شاکله جامعه اطلاعاتی ما در کمیته امنیتی شامل سپاه امام رضا (ع) قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع)، قرارگاه انصار، وزارت امور خارجه، بخش قضایی و سپاه قدس هستند که آخرین برآوردهای امنیتی خود را ارائه می‌کنند و براساس این برآوردها تصمیماتی اتخاذ می‌شود.

دبیری گفت: برای مرزها نیروی انتظامی و مرزبانی در طول ۸۳۵ کیلومتر مرز ماموریت‌های ویژه‌ای را دریافت و تلاش کردند با پوشش جامعی که در مرز ایجاد می‌کنند مانع از هرگونه تهدید خارجی شوند. یگان‌های ارتش مستقر در مرز به عنوان یگان‌های عملیاتی پشتیبان با هماهنگی و انسجام کامل، امنیت پایدار مرزها را دنبال می‌کنند. براساس سناریوهایی که تعریف کردیم وضعیت ما برای برگزاری انتخابات سفید گزارش شده و هیچ نقطه کانونی زرد، نارنجی یا قرمزی نداریم.

پایان پیام/

کد خبر 1749962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha