درخواست کانادا، استرالیا و نیوزلند در بیانیه مشترک برای آتش بس فوری در غزه

سه کشور کانادا، استرالیا و نیوزلند در بیانیه مشترکی خواستار آتش بس فوری به دلایل انسانی در غزه شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، روسای دولت‌های کانادا و استرالیا و نیوزلند امروز(پنجشنبه ۲۶ بهمن) در بیانیه مشترکی که در پاسخ به گزارش‌های یورش زمینی اسرائیل به منطقه رفح در جنوب غزه صادر شد، خواستار آتش بس فوری به دلایل انسانی در غزه شدند.

در بیانیه مشترک روسای این سه کشور آمده است: ما به شدت در برابر شاخص‌هایی احساس نگرانی می کنیم که نشان می دهد که اسرائیل برای حمله زمینی به رفح برنامه ریزی می‌کنند، بنابراین عملیات نظامی در رفح فاجعه بار خواهد بود.

این بیانیه تاکید دارد که نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ فلسطینی به این منطقه پناه آوردند. با این توجه به اینکه وضعیت انسانی در غزه وخیم است. پیامدهای مترتب به غیرنظامیان فلسطینی در نتیجه عملیات نظامی گسترده ویرانگر خواهد بود.

براساس این بیانیه، نیاز مبرم به آتش بس فوری به دلایل انسانی وجود دارد. ما از رژیم صهیونیستی می خواهیم تا به سادگی در این مسیر حرکت نکند. مکان دیگر وجود ندارد که غیرنظامیان به آنجا بروند.

این بیانیه پس از اظهارات روز گذشته(چهارشنبه ۲۵ بهمن) بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی صادر شد. نتانیاهو در این اظهارات گفت که اسرائیل برای حمله به جنبش حماس در رفح یعنی آخرین پناهگاه برای فلسطینی‌های آواره در جنوب نوار غزه آماده می شود، پس از اینکه به غیرنظامیان اجازه تخلیه این منطقه را می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: اجماع بین المللی روبه افزایش است. باید اسرائیل به دوستانش گوش دهد و باید به جامعه بین المللی گوش بسپرد. زیرا حفاظت غیرنظامیان مسئله بااهمیت و خواسته شده به موجب قانون بشردوستانه بین المللی است. غیرنظامیان فلسطینی را نمی توان مجبور به پرداخت بهای این جنگ کرد.

این بیانیه تاکید دارد: نیاز به کمک‌های بشردوستانه در غزه بیشتر از این زمان نبوده است. باید کمک‌های بشردوستانه سریع، ایمن و بدون مانعی برای غیرنظامیان فراهم شود. دیوان بین المللی دادگستری شفاف کرده بود که باید اسرائیل ارایه خدمات اساسی و کمک‌های بشردوستانه ضروری را تضمین کند. باید از غیرنظامیان محافظت کند و تصمیمات دادگاه درباره اقدامات موقت الزام آور است.

این سه کشور، آتش بس پایداری ضروری برای ایجاد راهی به سمت تضمین صلح همیشگی برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را خواستار شدند و تاکید کردند: نیاز به راه حل سیاسی برای تحقق صلح و امنیت دایمی وجود دارد.

اسپانیا و ایرلند نیز روز گذشته خواستار آتش بس فوری در غزه برای جلوگیری از افزایش وخامت شدند و بر تسهیل رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غزه تاکید کردند.

کد خبر 1750160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha