افتتاح دوره نمایش فیلم های سینمای ایران در شهر بارسلونا

شامگاه پنجشنبه ۲۶ بهمن ماه، با حضور دکتر احمدی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و خاویر پاروندو مدیرکل مرکز فرهنگی خانه آسیا در محل سینما ژیرونا (Cinemes Girona) در شهر بارسلونا، دوره نمایش فیلم هایی از سینمای ایران برای علاقه مندان به این سینما افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،در مراسم افتتاحیه این دوره خاویر پاروندو مدیرکل خانه آسیا در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی سفارت ایران، بنیاد سینمایی فارابی، سینما ژیرونا و تیم همکاران خانه آسیا بیان داشت در این دوره ۵ فیلم از بهترین آثار تولید شده سینمای ایران در سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به نمایش در می آید. این پنج فیلم از میان ۱۴ فیلمی انتخاب شده اند که در بخش های مختلف جشنواره فیلم های آسیایی بارسلونا مورد تایید هیات های انتخاب قرار گرفته بودند. این پنج فیلم موفق شدند در بخش اصلی این جشنواره پذیرفته شوند.

مدیرکل خانه آسیا گفت: سینمای ایران در این جشنواره همواره حضوری پررنگ و جدی داشته است.

وی افزود: سینمای ایران یک صنعت بزرگ و قدرتمند است و به نظر من این قدرت خود را از تئاتر و استحکامی که در فضای تئاتر هست می گیرد. همچنین داشتن بازیگرهای خوب و کارگردان های خلاق از ویژگی ها این سینما است. پاروندو در پایان سخنان خود گفت ایران یک جامعه بزرگ و متکثر و متوع است و سینمای این کشور می تواند ما را با این تنوع آشنا کند. دوره های سینمایی در واقع محل برخورد فرهنگ های مختلف هستند و زمینه شناخت ما را از یکدیگر بیشتر می کنند. 

پس از آن دکتر محمد مهدی احمدی رایزن فرهنگی کشورمان به بیان نکاتی درباره ویژگی های سینمای ایران پرداخت.

وی گفت: سینمای ایران به سینمایی بدون خشونت و رفتارهای جنسی و سینمای انسانی و اخلاقی در جهان شهرت دارد و عمده ترین آثاری که در این ۴۵ ساله اخیر یعنی بعد از انقلاب اسلامی مولفه اصلی سینمای ایران بوده و دارای همین مشخصات و مضامین است که مورد توجه عموم مردم در سراسر جهان می باشد که شاید هر کدام از این مضامین دغدغه های درونی انسانها باشد. بخش دیگری از سینمای ایران که به سینمای اخلاقی مشهور است برخاسته از فطریات انسانها است. من باب مثال فیلم های بچه های آسمان و رنگ خدای آقای مجیدی هرکدام بخشی از سینمای ایران را نمایندگی می کنند و مضامین بر اساس فطرت انسانی است از همین جهت سینمای ایران در جهان مورد استقبال قرار گرفته است. سینمایی است که بر عکس سینمای هالیودی دارای زرق و برق ظاهری نیست ولی به لحاظ مضمون، دارای مضامین متنوع و بلحاظ ساختار هم ساختار هنرمندانه ای است.

احمدی افزود: بسیاری از کارگردان های هنری، بازیگران، فیلمبرداران و موسیقی دانان در حوزه های خودشان رشد خوبی کرده اند و مولفه های فنی و هنری سینمای ایران را تشکیل می دهند. وی گفت آثاری هم که در جشنواره های مختلف مورد توجه قرار گرفته اند از سینمای ایران از همین قبیل هستند. در سال، قریب به ۲۰۰۰ اثر کوتاه و بلند و مستندهای ایران در رویدادهای گوناگون مورد پذیرش واقع می شود و شاید بیش از ۱۰۰ اثر از این آثار در جشنواره های مختلف جایزه می گیرند و در موزه سینما قرار داده می شوند. در حوزه سینمای داستانی و سینمای اکران با توجه به محدودیت سالن نمایش حدود سالی ۱۰۰ فیلم در ایران ساخته می شود.

رایزن فرهنگی اظهار داشت: نکته دیگر فیلم های کوتاه است که در ایران توسط انجمن سینمای جوان ساخته می شود که خیلی از کشورهای فاقد انجمن سینمای جوان هستند و سالانه حدود ۵۰۰۰ هزار فیلم کوتاه توسط سینماگران جوان تولید می شود و در جشنواره های مختلف به نمایش در می آید. مطلب آخر اینکه سینمای ایران در حوزه دفاع مقدس هم فعالیت خوبی داشته است. اتفاقاتی که توسط دشمنان برای مردم ایران ایجاد شده است را سینمای ایران بخوبی به تصویر کشیده است و نسل جوان جنایات صدام، داعش و گروههای منحرف را بصورت سمعی و بصری مشاهده می کنند. 

وی در پایان صحبت های خود از خاویر پاروندو مدیرکل خانه آسیا، مننه گرس معاون هنری و جشنواره های این مرکز و همه دست اندرکاران مجموعه خانه آسیا که در برگزاری این دوره رایزنی فرهنگی سفارت ایران را همراهی کرده اند تشکر کرد. 

پس از پایان این افتتاحیه، فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی به عنوان اولین فیلم این دوره برای حاضران به نمایش در آمد. حدود ۱۰۰ نفر از علاقه مندان سینمای ایران از این مراسم و نمایش فیلم استقبال کردند که اکثریت مخاطبان را افراد اسپانیایی تشکیل می دادند. 

گفتنی است فیلم های دیگری که دراین دوره به نمایش در خواهند آمد شامل «پسران دریا» (افشین هاشمی، حسین قاسمی جامی)، رمانتیسم عماد و طوبی (کاوه صباغ زاده)، مهران (رقه توکلی) و بچه گرگ های دره سیب (فریدون نجفی) خواهند بود. 

کد خبر 1750277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha