طراحی مطلوب نظام اسلامی یکی از محورهای مهم تمدن نوین اسلامی در دکترین انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور با بیان این که طراحی مطلوب نظام اسلامی یکی از محورهای مهم تمدن نوین اسلامی در دکترین انقلاب اسلامی است، گفت: آموزه‌های قرآن کریم مهم‌ترین محور و نقشه طراحی نظام مطلوب اسلامی است و در این زمینه لازم است تا نگارش مقالات به این سمت سوق پیدا کند تا مسوولان اجرایی و قوه مقننه بر اساس آن بتوانند، سازوکار لازم را طراحی کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز(دوشنبه ۳۰بهمن ماه) در مراسم اختتامیه چهارمین دوره جشنواره «کتاب قرآنی سال» با تبریک به‌مناسبت ایام شعبانیه گفت: مرزهای دانش طبیعی به شدت در حال گسترش و تغییر جهان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور افزود: در عصر صنعتی چهارم یا همان عصر سایبر دانش، سایبرینگ شکل گرفته که هدف آن این است که به‌وسیله فضای مجازی بر جهان حکومت کند. این دانش تلاش می‌کند تا جای خود را به نحو شایسته‌ای پیدا کند.

وی با بیان اینکه دانش سایبرینگ، دانش کنترل و حاکمیت پدیده‌های هوشمند از طریق کنترل و اشراف بر جریان اطلاعات است، گفت: امروز شاهد دوگانگی کنترل‌کننده و کنترل‌شونده هستیم، کنترل‌کنندگان دانش مربوط به کنترل‌کنندگی دیگران را آماده می‌کنند و کنترل‌شونده ممکن است اشخاص یا وسایل باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور با اشاره به اینکه امروز حاکمان فضای سایبرینگ به‌دنبال انا ربکم جلیل در جهان هستند، گفت: ما به‌عنوان متولیان امور قرآنی مسئولیت سنگینی برعهده داریم و اگر اجازه بدهیم این مسیر روند طبیعی خود را طی کند بزرگ‌ترین ستم به جریان دین و دین‌داری و ارزش‌های الهی وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: منبعی که می‌تواند ما را در مواجهه با انقلاب صنعتی چهارم و انقلاب‌های بعدی آن توانمند کند، قرآن است و در برابر شرایط امروزی باید انسان‌های کاملی داشته باشیم تا با تلقی‌ درست از دانش، قدرت به سخن درآوردن قرآن را داشته باشند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود:برای تاثیرگذاری دانش‌های حوزه قرآن باید دانشمندان و مفسران به ادبیات مراکز علمی و پژوهشی در سطح داخلی و بین‌المللی شناخت کافی داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور ادامه داد: ما باید بپذیریم جامعه قرآنی ما در شرایط امروزی وظیفه و مسئولیت‌های سنگینی دارند و یکی از این وظایف به اعتقاد من آن است که باید عملیات تفسیر تبدیل به دانش شود.

وی افزود: تبدیل شدن عملیات تفسیر به دانش، باید قواعد و اصولی داشته باشد و مسائل آن با به‌کارگیری روش برطرف شود، نیازمند تولید دانش تفسیر هستیم و برای تولید انبوه در حوزه قرآن، ابتدا باید تمرکزی بر تبدیل تفسیر به دانش داشته باشیم و چارچوب‌های نظری و سبک‌ها کاملاً روشن شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور در پایان با بیان این که طراحی مطلوب نظام اسلامی یکی از محورهای مهم تمدن نوین اسلامی در دکترین انقلاب اسلامی است، گفت: آموزه‌های قرآن کریم مهم‌ترین محور و نقشه طراحی نظام مطلوب اسلامی است و در این زمینه لازم است تا نگارش مقالات به این سمت سوق پیدا کند تا مسوولان اجرایی و قوه مقننه بر اساس آن بتوانند، سازوکار لازم را طراحی کنند.

کد خبر 1750775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha