حق آبه هیرمند مطالبه جدی ایران/ پیشنهاد برگزاری اجلاس فوری وزاری خارجی کشورهای اسلامی به میزبانی ایران

کنعانی گفت: پیشنهاد داده ایم تا اجلاس فوری وزرای خارجی کشورهای اسلامی به میزبانی ایران و با تمرکز بر مساله فلسطین برگزار شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، ناصر کنعانی در نشست خبری که در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران برگزار شد، با تبریک برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران بعد از ۶ سال گفت: از همکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم. هم‌چنین از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران در معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که همت کردند و پس از ۶سال وقفه این نمایشگاه را مجدد برگزار کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حضور باشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، گفت: این حضور باشکوه نشان داد که مردم خستگی‌ناپذیر پای ارزش‌های انقلاب اسلامی و نظام هستند.

وی با بیان اینکه حضور باشکوه مردم در جشن پیروزی انقلابف، خاک یاس و ناامیدی بر دشمنان پاشید، افزود: مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به صورت باشکوه در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور نیز برگزار شد.

کنعانی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در اسفند ماه سال جاری، خاطرنشان کرد: حضور باشکوه مردم در این انتخابات نشان خواهد داد که مردم ایران؛ مسئولانه، متعهدانه و علاقه‌مندانه پای انقلاب اسلامی هستند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های دستگاه دیپلماسی طی سال ۱۴۰۲ گفت: در این یک سال شاهد پویایی در روابط خارجی بودیم و تلاش کردیم تا سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی پررونقی داشته باشیم.

کنعانی با اشاره به راهنمایی ها و ارشادات حکیمانه رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: در سایه این راهنمایی ها و نگاه دولت سیزدهم به گسترش روابط با کشورهای همسایه و حوزه آسیا و برقراری روابط متوازن با کشورهای مختلف دنیا، توانستیم روابط خارجی را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه شاهد دوران روابط بسیار خوب و پویایی با اکثر همسایگان مرزی و منطقه‌ای هستیم، تاکید کرد: در سایه توسعه روابط اقتصادی، شاهد توسعه تبادلات تجاری با کشورهای همسایه و پیرامونی و البته کشورهای دور دست هستیم.

کنعانی، استفاده از سازوکارهای منطقه‌ای و چندجانبه را از دیگر دستاوردهای سیاست خارجی ایران برشمرد و گفت: عضویت در بریکس و تقویت روابط با سازمان همکاری اوراسیا و امضای برنامه های جامع بلند مدت با برخی کشورها نشان دهنده پویایی کشور در رونق بخشی به روابط تجاری و سیاسی جمهوری اسلامی ایران است‌ و امیدواریم بتوانیم انتظارات به حق ایران را محقق کنیم و شرایط اقتصادی بهتری را برای معیشت مردم رقم بزنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر مسئولیت جدی جامعه جهانی برای توقف جنایت‌های جنگی رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه، گفت: تحولات اخیر در غزه نشان داد که ماهیت رژیم صهیونسیتی به چه میزان مبتنی بر جنایت و وحشی‌گری است.

وی از پیشنهاد ایران برای برگزاری اجلاس فوری وزیران خارجه کشورهای اسلامی به میزبانی ایران خبرداد و افزود: سازمان همکاری اسلامی برای ایجاد بازدارندگی فوری جهت توقف جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه ظرفیت ویژه ای دارد که باید از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به دلیل تحقق اهدافش مایل به توقف جنگ و ایجاد آتش بس در غزه نیست، گفت: گره زدن آتش بس به موضوعاتی همچون پسا غزه و یا نحوه اداره کردن غزه پس از جنگ را نمی‌پذیریم چراکه  این یک امر مرتبط با مردم فلسطین است و این یک تصمیم فلسطینی است و باید خود مردم فلسطین در این ارتباط تصمیم بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص افزایش تعداد شهدای خبرنگار در طول جنگ غزه و پیگیری آن در مجامع بین المللی گفت: شهادت ده‌ها نفر از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای توسط صهیونیست‌ها در طول بیش از این چهار ماه نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به چه میزان از انعکاس واقعیت‌های جنگ و جنایت‌های این رژیم علیه مردم فلسطین وحشت زده است. شهادت خبرنگاران یکی از مصادیق ارتکاب جنایت جنگی توسط صهیونیست‌ها است و قطعا این موضوع قابلیت پیگیری حقوقی در عرصه‌های بین‌المللی را دارد.

وی با تاکید بر اینکه ایران حمایت از فلسطین را اقدامی اخلاقی و انسانی می‌داند و مقاومت در برابر جنایات این رژیم را در چارچوب دفاع از خود می داند، خاطرنشان کرد: بارها گفتیم آنچه جریان‌های مقاومت انجام می‌دهند نگاه مسئولانه این گروه‌ها در حمایت از ملت فلسطین و غزه است که بیش از چهار ماه و نیم در معرض سیاست نسل کشی توسط رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و اروپا قرار دارند.

کنعانی با بیان اینکه نیروهای مقاومت تحت امر ایران نیستند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیروهای وکالتی ندارد که به جای ایران اقداماتی انجام دهند. آنها در چارچوب مصالح و منافع دولت‌ها و اصول اعلام شده خود تصمیم می‌گیرند و در عین حال امنیت لبنان برای کل منطقه مهم است، لبنان مثل دیگر کشورهای منطقه در سالیان گذشته در معرض تجاوز نظامی رژیم غاصب صهیونیستی بوده است و همه کشورهای منطقه رژیم غاصب صهیونیستی را تهدیدی برای امنیت و حاکمیت خود می دانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به درخواست آفریقای جنوبی برای اضافه کردن دستورات جدید به شکواییه خود در دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: دیوان در معرض آزمون جدی قرار دارد و باید ببینیم تا چه میزان از عهده مسئولیتش برخواهد آمد. قرار صادره از سوی دیوان، مسئولیت جدی برای رژیم اشغالگر ایجاد کرد تا کلیه اقدامات جنایات‌آمیز خود را متوقف کند. 

 وی افزود: در ارتباط با  شکایت دوم آفریقای جنوبی نظر دیوان است که قرار اولیه کفایت لازم را دارد. ما انتظار داریم دیوان در ارتباطات با قرار اولیه جدیت لازم را داشته باشد و رژیم اسرائیل را مسئول تلقی کند و اقدام اولیه خودش را با گام‌های تکمیلی کامل کند. این انتظار ملت‌های جهان است.

سخنگوی وزارت خارجه، درباره حملات آمریکا و انگلیس به یمن و رایزنی ایران برای توقف این حملات گفت: اقدامات این دو کشور نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل متحد است و اقدامی متجاوزاته و خودسرانه است.

وی حوادث دریای سرخ را معلول جنایات رخ داده در غزه عنوان کرد و افزود: این اقدامات غیرقانونی و یک جانبه نشان‌دهنده آن است که این کشورها اساسا هیچ اعتقادی به نظم و قوانین و ساز و کارهای بین‌المللی ندارند. این دو کشور مدعی هستند به دنبال توسعه دامنه جنگ در منطقه نیستند، اما این حملات برخلاف ادعاهای مطرح شده آنهاست و اتفاقا دنبال ناامنی و بی‌ثباتی و گسترش جنگ از جغرافیای فلسطین به دیگر نقاط هستند و این حملات از نظر ما محکوم است و ادعای آنها هم ادعای باطلی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره تحریم کالاهای صهیونیستی گفت: تحریم کالاهای رژیم غاصب صهیونیستی مطالبه همه انسان‌های آزادی‌خواه جهان است و ما هم با توجه به تاکید رهبری معتقدیم اگر شریان‌های این رژیم ولو صرفا توسط کشورهای اسلامی قطع شود، امکان تداوم جنایاتش با این حجم را دیگر ندارد.

وی افزود: قانون مجلس، وظایف دستگاه‌ها را روشن کرده است و بر همین اساس وزارت خارجه مکلف به شناسایی و تنظیم فهرست شرکت‌ها و کالاهایی است که مرتبط با این رژیم است و ما به وظیفه خودش پایبند هستیم.

کنعانی یادآور شد: وزارت امور خارجه در یک سال گذشته علاوه بر تکمیل لیست‌های موجود، سه جلسه هم با نمایندگان ذی ربط داشته است و نتیجه را به نهادها و دستگاه های مربوطه اعلام کرده و جلسه چهارم هم در حال تنظیم است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: آخرین نتیجه هم تقدیم وزارت صمت شده است و این فهرست در اختیار گمرک ایران قرار گرفته است. طبیعی است گمرک مسئول اجرای این موضوع است و هیچ کالای شناخته شده صهیونیستی وارد ایران نخواهد شد.

کنعانی در ادامه با بیان اینکه روابط ایران و عراق در بهترین شرایط خود قرار دارد، تصریح کرد: دولت ایران و عراق برای ارتقای مناسبات در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و همکاری‌های امنیتی و مقابله با زمینه‌های بی‌ثباتی و تروریسم عزم و اراده مشترک دارند و در این راستا نیز سند توافق امنیتی بین ایران و عراق به امضا رسیده است. 

وی درخصوص این توافق بین ایران و عراق توضیح داد: اجرای کامل مفاد این سند را در مسیر تحقق منافع دو کشور و تحکیم امنیت برای دو کشور قلمداد می‌کنیم و تفاهم خوبی در این زمینه بین دو کشور وجود دارد.

کنعانی با اشاره به سفر رئیس قوه قضاییه به عراق گفت: این سفر در چارچوب همکاری های خوب ایران و عراق و بر اساس دعوت به عمل آمده و در استمرار مشورت‌های دوجانبه دو کشور انجام شد و گفت‌گوهای خوبی هم داشتند.

وی با بیان اینکه پیگیری حقوقی اقدام آمریکا در ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در دستور کار دو کشور است، افزود: اقدامات مشترک دو کشور یکی از مسیرهای مهم مورد پیگیری برای محاکمه جنایتکارانی است که موجب این جنایت شدند. پیگیری این مساله در مجامع بین المللی به خاطر انجام آن در خاک عراق نیازمند مشورت و اقدام دو جانبه است.

کنعانی با تاکید بر اینکه هیچ اقدام ضد ایرانی بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند، گفت: شهادت و ترور مستشاران ایرانی بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند و هر اقدامی که رژیم صهیونیستی مرتکب شده، پاسخ داده می شود و هر اقدام متجاوزانه احتمالی دیگر هم بدون پاسخ نمی ماند همانطور که رژیم صهیونیستی بارها طعم تلخ سیلی‌های محکم ایران را چشیده است.

کنعانی در خصوص سوالی مبنی بر  اینکه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که برنامه هسته‌ای ایران شفاف نیست، گفت: همان طور که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است فعالیت‌های هسته ای ایران صلح آمیز و مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی است و در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان در حال انجام است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های صلح‌آمیز خود را در چارچوب حقوق و تعهداتش انجام می‌دهد و اساسا دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران هیچ جایگاهی ندارد و فتوای مقام معظم رهبری در این زمینه مشخص است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: به مدیر کل آژانس توصیه می‌کنیم که از اظهار نظرهای خارج از چارچوب و وظایف حرفه‌ای خود پرهیز کند و اجازه ندهد که آژانس تبدیل به عرصه‌ای برای طرح مباحث سیاسی، غیرحرفه ای و غیر فنی شود.

کنعانی درخصوص ادعای کویت مبنی بر اینکه ایران سهمی از میدان گازی آرش ندارد، گفت: طرح مباحثی حقوقی و فنی از سوی مقامات کویت در مورد میدان آرش هیچ‌گونه حقی را برای طرف بیان کننده این مواضع ایجاد نمی‌کند و جمهوری اسلامی ایران در حفاظت و حمایت از حقوق ملت ایران اهتمام جدی دارد.

وی تاکید کرد: ایران بهترین راهکار را در مورد این موضوع حقوقی و فنی استمرار مذاکرات تیم‌های حقوقی و فنی دو کشور می داند و  در راستای صیانت و حفاظت از حقوق ملت ایران ذره‌ای تعلل نمی‌کنیم.

مقدمات کار برای انجام عمره مفرده فراهم شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر منتفی شدن اعزام شهروندان ایرانی به حج عمره در سال جاری گفت: موضوع عمره مفرده به عنوان یکی از موضوعات مورد توافق ایران و عربستان از سوی وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با مقامات سعودی دنبال می‌شود. خوشبختانه در این زمینه توافقی مشترک برای انجام عمره مفرده وجود دارد و مقدمات کار فراهم شده است.

کنعانی افزود: هیأت‌هایی از بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی کشور در این ارتباط به عربستان سفر کردند و گفت‌وگوهای خوبی با همتایان خود داشتند.

وی تصریح کرد: براساس آنچه که ما می‌دانیم و مقامات سعودی از جمله شخص وزیر خارجه عربستان به وزیر خارجه ایران اعلام کرده است مسئله در این زمینه صرفا یک موضوع فنی است و اختلاف نظر فنی بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران و طرف‌های سعودی است. متأسفانه مذاکرات در این زمینه به درازا کشیده است. چندین بار وزارت خارجه در این زمینه ورود پیدا کرده است و با مقامات سعودی از جمله وزیر خارجه این کشور گفت‌وگو داشته است. امیدواریم همان طور که وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با آقای امیرعبداللهیان وعده دادند خودشان در این زمینه ورود پیدا کنند و موضوع حل و فصل شود.

کنعانی در ادامه با اشاره به نشست دوحه گفت: نشست دوحه پیرامون مسائل افغانستان برگزار شد و ایران بر ضرورت کمک همه کشورها و مجامع بین‌المللی برای بهبود شرایط افغانستان و تحکیم صلح و ثبات و ایجاد شرایط بهتر برای مردم این کشور تاکید دارد.

وی تصریح کرد: معتقدیم سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین المللی باید به کشورهای همسایه و افغانستان برای اینکه ساز و کاری به اسم افغانستان شکل گیرد و شرایط سیاسی و امنیتی بهتری را شاهد باشیم، کمک کنند. ما در این رابطه ابتکار عمل‌های خوبی را مطرح کردیم و در هر ابتکار عملی که مطرح شد و احساس کردیم به بهبود شرایط این کشور کمک می‌کند مشارکت داشته‌ایم.

کنعانی با تاکید بر اینکه حق‌آبه هیرمند مطالبه جدی ایران است، گفت: حق آبه هیرمند جزو حقوق غیرقابل انکار جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت و ملت است و این مطالبه به حق را در گفت‌وگوها با مقامات دولت سرپرستی افغانستان دنبال می‌کنیم و معتقدیم در این رابطه مقامات افغانستان علاوه بر اظهار نظر باید التزام عملی خود را نشان دهند.

کد خبر 1750818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha