دستاوردهای حکومت صالحان/ عدالت، صلح و امنیت، گمشده امروز بشر

پژوهشگر معارف مهدویت با بیان اینکه عدالت، صلح و امنیت نیاز فطری انسان و گمشده بشر امروز است به تبیین دستاوردهای حکومت صالحان در عصر ظهور پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد موسوی در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم با گرامیداشت ایام شعبانیه بویژه سالروز میلاد امام عصر(عج) با اشاره به موضوع مهدویت و حکمرانی صالحان گفت: موضوع و مساله حکومت و قدرتی که قرار است بر جامعه انسانی استیلا داشته باشد، بتواند قوانین صالحه ایجاد کند، مجریان کارآمد داشته باشد و عدالت را اجرا کند، مساله ای است که از گذشته تا امروز ذهن بشر را به خود درگیر کرده است.

عدالت، صلح و امنیت نیاز فطری بشر

مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه این مساله آرزوی بشر و نیاز فطری او محسوب می شود همانطور که آب و غذا نیاز فطری بشر است افزود: همه ما نیازمند یک حکومت و زندگی اجتماعی هستیم که در آن شاهد عدالت و صلح و امنیت باشیم اما تا به امروز بشر در سطح جهانی شاهد چنین حکومتی نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی افزود: نشستن حکومتی بر مسند که صلح جهانی، امنیت جهانی و عدالت را در همه ابعاد بتواند رعایت کند همیشه آرزوی بشر بوده است؛ حال این سوال ایجاد می شود اگر خدا چنین نیازی در فطرت بشر قرار داده باشد برای رفع این نیاز تدبیری نداشته است؟!

پژوهشگر معارف مهدویت در پاسخ به این سوال ادامه داد: خداوند حکیم است و همانطور که نیاز تشنگی و گرسنگی را در بشر قرار داده است و برای پاسخ به این نیاز بشر آب و غذا را تدبیر کرده است برای این نیاز فطری بشر نیز  تدبیر حکیمانه دارد؛ منتها خود انسان نیز در این قضیه نقش دارد کما اینکه در بحث رفع تشنگی و گرسنگی نیز خداوند اسباب را فراهم کرده اما این خود انسان ها هستند که باید برای به دست آوردن این رزق و روزی که خداوند مقدر کرده است تلاش کنند.

ناتوانی مکاتب انسانی در پاسخگویی به این نیاز فطری بشر

مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه در گذشته شاهد چنین حکومتی در سطح جهان نبوده ایم پس طبیعتا در آینده باید شاهد باشیم گفت: با نگاهی به دوره معاصر، بلوک شرق را می بینیم که با مکتب مارکسیسم و کمونیسم به دنبال چنین حکومتی بود اما در نهایت شاهد بودیم که به تعبیر امام راحل به موزه تاریخ پیوستند.

وی ادامه داد:  در حال حاضر نیز وقتی لیبرال دموکراسی غرب و نظام اقتصادی کاپیتالیسم را بررسی می کنیم میبینیم که مردم آنها نیز اعتراض دارند و عمده اعتراضات آنها اقتصادی است و شاهد جنبش ضد والستریت  و 99درصد فدای یک درصد هستیم. در حال حاضر امنیت و عدالتی را نمیبینیم و کشورها را در حال جنگ و و در دسته بندی های جهان اول و دوم و سوم میبینیم.پس این مکاتبی که تا به امروز به وجود آمده اند نتوانسته اند این نیاز بشریت را پاسخ دهند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی ادامه داد: حال آن تدبیر خداوند برای هندسه عالم که روزی یک حکومتی در سطح جهان با چنین ویژگی هایی خواهد آمد را در کجا باید جستجو کنیم؟ وقتی به آیات قرآن رجوع می کنیم میبینیم خداوند صریحا و رسما وعده فرموده که روزی جامعه ای پدید خواهیم آورد که حکومت آن به دست مومنان اهل عمل صالح است؛ قانون آن جامعه دین اسلام ناب است و امنیت در آن جامعه فراگیر خواهد شد.

وعده خداوند در تحقق حکومت صالحان

وی با اشاره به آیه 55 سوره نور که این وعده در آن داده شده است گفت: خداوند می فرماید: « وَعَدَ اللهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی لا یُشْرِکُونَ بی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ» خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده داده است که به‌یقین، خلافت روی زمین را به آنان خواهد داد، همان‌گونه که به پیشینیان آن‌ها خلافت بخشید؛ و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، بر ایشان پابرجا و ریشه‌دار خواهد ساخت؛ و ترس شان را به امنیّت و آرامش مبدّل می‌کند، [به‌گونه‌ای] که فقط مرا می‌پرستند و چیزی را همتای من قرار نخواهند داد. و کسانی که پس از آن کافر شوند، آن‌ها همان فاسقانند.

مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت افزود: خداوند در این آیه سه نکته را یادآور می شود؛ اول اینکه مومنان اهل عمل صالح و شایستگان، حکومت را به دست می گیرند. دوم اینکه خداوند دینی که برای مومنان رضایت داده را در عالم مستقر می کند نه قانونی که بر اساس منافع احزاب نوشته شده است و سوم اینکه در چنین زمانی همه ی ترس های خوبان عالم تبدیل به امنیت خواهد شد.

امنیت و آرامش، گمشده امروز بشر

پژوهشگر معارف مهدویت افزود: ثمره چنین حکومتی در آن تمدن و شهرسازی، حاکمیت عبودیت خداوند خواهد بود و جهانی خدایی را میبینیم  که به دوراز بساط شیطانی خواهد بود، امروز بحران معنویت را داریم و بشری که دچار سرگشتگی شده و واقعا نمی دانند که حق و حقیقت کجاست. گمشده امروز بشر امنیت و آرامش است، نه تنها امنیت روانی حتی در جاهایی نگران امنیت آب و غذای خود هستند و اولین و بدیهی ترین حق آنها از آنان سلب شده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی  تصریح کرد: حال در چنین شرایطی قرار است حکومتی بوجود آید که آن سه ویژگی را داشته و امنیت و آرامش  در آن جامعه فراگیر شود؛ جامعه ای زیبا که بساط شیطان از آن برچیده شود.خداوند در آیه 105 سوره انبیا می فرماید:« وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» و ما بعد از تورات در زبور (داود) نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد.

وی ادامه داد: در این آیه می فرماید که در تورات و زبور و امروز هم در قرآن می گوییم که آن حادثه مهم که وعده قطعی آن را دادیم محقق خواهد شد و و روزی همه امکانات عالم در اختیار بندگان صالح خدا قرار خواهد گرفت. درواقع همان جامعه ای که در آبه مبارکه 55 نور ترسیم شده است.

مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: در روایات اسلامی داریم که این جامعه در زمان  امام مهدی(عج) محقق خواهد شد و ما همه بی قرار ظهور و تشنه ی آن روز هستیم؛همچنانکه در ماه مبارک رمضان در دعای افتتاح می خوانیم«اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَهٍ کَرِیمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِیهَا مِنَ الدُّعَاهِ إِلَی طَاعَتِکَ وَ الْقَادَهِ إِلَی سَبِیلِکَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا کَرَامَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ .» خدایا به سوی تو مشتاقیم‏، برای یافتن دولت کریمه‏ای که اسلام و اهلش را به آن عزیز گردانی، و نفاق و اهلش را به وسیله آن خوار سازی، و ما را در آن دولت ؛ از دعوت‏کنندگان به سوی طاعتت، و رهبران به سوی راهت قرار دهی، و کرامت دنیا و آخرت را از برکت آن‏ روزیمان فرمایی.

عصر ظهور، عصر حیات و زندگانی

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه بنابر این قرار است امام مهدی(عج) بشریت را امامت و رهبری کند و چنین حکومتی را با چنین ویژگی هایی ایجاد کند افزود: این حکومت چنین دستاوردهای خواهد داشت: در حکومت امام عصر در کنار رشد علمی و تکنولوژی رشد اخلاقی اتفاق خواهد افتاد و انسانیت انسان و روحانیت انسان به اوج خود خواهد رسید چراکه بعد اصیل هر انسانی روح و جان اوست.

پژوهشگر معارف مهدویت ادامه داد: زمانی که حضرت ظهور کند آن دوران دوره حیات و زندگانی خواهد بود و در روایات داریم که ایشان بهار مردمان و خرمی روزگاران خواهد بود چراکه انسان ها هم در بعد جسمی و تامین نیازهای دنیایی و هم در بعد نیازهای روحی به اوج شکوفایی خود می رسند.

رشد توامان مادی و معنوی در حکومت منجی

مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه بشر امروز خسته و گرفتار اضطراب و پریشانی است گفت: حتی افراد متمول نیز چنین هستند و می گویند آسایش هست اما آرامش نیست اما در زمان ظهور، رشد انسانیت و رشد مادی و معنوی توامان باهم اتفاق می افتد و عدالت گستری در همه ابعاد و نه تنها در عرصه اقتصاد اتفاق می افد و شاهد عدل اجتماعی، عدل فرهنگی و .. خواهیم بود و در چنین جامعه ای عبادی الصالحون قدرت پیدا کرده و دیگر خبری از ظلم نیست.

وی با اشاره به دو ویژگی« عبادی الصالحون» از منظر علامه طباطبایی گفت: اولا عباد هستند که به بعد تهذیب آنها اشاره دارد.دوم اینکه صالحون هستند که به بعد شایستگی آنها اشاره می کند.یعنی تعهد و تخصص، و افراد حکومت امام زمان ترکیبی از این دو با هم خواهند بود.

مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت  ادامه داد: در چنین جامعه ای دیگر غارت وجود ندارد بلکه همه خدمت است، وحشی گری نیست و انسانیت است، به جای ضد ارزش ها ارزش و امنیت حاکم است و در نهایت شاهد جامعه ای خواهیم بود که حکومت آن به دست صالحان بوده و دین خدا حاکم می شود و امنیت فراگیر می شود.

دستاوردهای حکومت امام عصر(عج)

وی در پایان با اشاره به برخی دستاوردهای حکومت صالحان که همان حکومت امام مهدی(عج) خواهد بود تصریح کرد: عدالت فراگیر، رشد اخلاقی، رشد انسانی،رشد علمی، اتحاد و همدلی و دوری از نفاق و جنگ و چند قطبی، سلامت جسمی و روحی، بهداشت روان، فزونی برکات، بارش فراوان از آسمان، قرارگرفتن همه معادن و گنج های زمین در اختیار بشر ، مدیریت و بهره وری صحیح از منابع و...از جمله دستاوردهای حکومت امام عصر(عج) خواهد بود و وقتی با جامعه قبل از ظهور مقایسه می کنیم میبینیم که چه زیباست زندگی در آن جامعه ای که امام مهدی(عج) حاکم آن است و امیدواریم هریک از ما بتوانیم زمینه ساز چنین حکومتی باشیم.

کد خبر 1751228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha