احداث دیواره مشجر در مسجد میرهاشم شهر سرایان

مسئول کانون فرهنگی مذهبی خدام الحسین سرایان از احداث دیواره مشجر سنتی در مسجد میرهاشم شهر سرایان برای زنده نگهداشتن آیین شمع روشن کردن در نیمه شعبان روز برات خبر داد.

هادی آمیان با بیان اینکه مسجد میرهاشم سرایان یکی از چهار مسجد محوری در آئین شمع روشن کردن به عنوان یکی از میراث های معنوی ثبت شده در سرایان است، به خبرنگار شبستان گفت: جوانان کانون فرهنگی مذهبی خدام الحسین این مسجد در جلسه ای تصمیم بر بهسازی و بازسازی محوطه مسجد گرفتند.


به گفته وی، ساخت آشپزخانه مکانیزه و نیز احداث دیواره ضلع جنوبی مسجد به صورت ایوانی و مشجری شکل و غرفه‌ای مانند در راستای ساماندهی و رونق آیین شمع روشن کردن از مصوبات اتخاذ شده در این جلسه بود که در حال حاضر کار آشپزخانه مکانیزه در این مسجد به اتمام رسیده است.


وی شروع عملیات احداث دیواره سنتی و ایوانی شکل مسجد را در اوایل سال آینده متذکر شد و گفت: با همت جوانان و خیرین این دیواره در شعبان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.


مجید نصیری از جوانان فعال و متولی پیگیری عملیات ساختمانی این کانون هدف از احداث این دیواره را بهسازی و ایجاد جایگاه ویژه برای زنده نگهداشتن آیین سنتی شمع روشن کردن برشمرد و گفت: سال‌هاست که این آیین در نقاط مختلف مسجد میرهاشم به صورت پراکنده صورت می گیرد و منظره نامناسبی را در این مسجد به همراه داشته است.


وی مسجد میرهاشم سرایان را از اماکن و پایگاه‌های اصلی گرامیداشت این آیین در سرایان معرفی کرد و اضافه کرد: احداث این دیواره به عنوان نماد سنتی و دائمی آیین روشن کردن شمع در روز برات خواهد بود.


تقی عیدی مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان هم با تشریح آیین شمع روشن کردن به عنوان آیین سنتی و ثبت شده در فهرست آئین معنوی کشور به خبرنگار شبستان گفت: میلک دگیر کرده (روشن کردن شمع) از آئین ها و مراسم بانوان شهرستان سرایان در بعدازظهر روز ۱۴ شعبان (روز برات) به شمار می رود که جهت برآوردن حاجات انجام می دهند.


وی اظهار کرد: در زمان‌های بسیار دور که شمع‌های امروزی نبوده است، مردم شمع درست می‌کردند که به آن «میلک» می‌گفتند و به این مراسم نیز «میلک دگیر کرده» می‌گویند.


وی افزود: بیشتر بانوان و زنان سالخورده شهرستان سرایان در این مراسم شرکت می‌کنند و این مراسم مربوط به قوم و طایفه خاصی نیست.


عیدی ادامه داد: مردم معتقدند که در این روز به چهار محل که مورد احترام آن‌ها است رفته و در آنجا برای برآوردن حاجات خود شمع روشن می‌کنند و تعدادی از آن‌ها که حاجات شان برآورده شده شیرینی، نُقل و شکلات تقسیم می‌کنند.


به گفته وی این چهار محل مورد احترام مردم سرایان شامل «مسجد میرهاشم، آرامگاه توران‌شاه، تکیه حضرت رقیه (کوت سنگ) و تکیه علی‌اصغر(مربیجه)» است.


مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان بیان کرد: در گذشته در زمان روشن کردن شمع‌ها، مردم دست خود را روی شمع و دودی که از سوختن آن حاصل می‌شد، کشیده و به صورت‌شان می‌زدند و هم زمان ذکر «آتنا براتنا رحمتنا؛ یارب تو بنویس به نیکی نامه اعمال مرا» می‌گفتند چرا که معتقد بودند که در این روز نامه اعمال افراد تا سال آینده نوشته می‌شود.


عیدی افزود: با توجه به اطلاعات موجود، این مراسم از قدیم‌الایام اجرا می‌شده است البته تاریخ دقیقی از انجام این مراسم در دست نیست اما با توجه به مصاحبه و انجام پژوهش و پرسش از کهنسالان و بزرگان مشخص است که این مراسم بیش از صد سال قدمت دارد.


وی با اشاره به اینکه این مراسم آیینی به شماره ۱۴۵۶ در ۲۱ آبان ۹۶، در فهرست آثار معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است، گفت: پخت نان روغنی (روغن جوشی یا توگی)و توزیع بین همسایگان و اقوام و مستمندان، حضور بر سر قبر اموات از جمله رسوم ایام برات در سرایان است.


مسئول میراث فرهنگی سرایان ادامه داد: در این روز کسانی که به تازگی عزیزی را از دست داده‌اند با پهن کردن فرش، خیرات، پخش انواع خوراکی و خواندن روضه، یاد و خاطره تازه گذشته را گرامی می‌دارند و قرائت قرآن و فاتحه نیز در این روز، هدیه‌ای است که از سوی مردم، نثار روح درگذشتگان می‌شود.

کد خبر 1751276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha