انتظار فرج و انتخاب اصلح /انتخاب‎‌های ما باید زمینه‌ساز ظهور باشد

حسینی گفت: در بحث انتخاب اصلح باید توجه داشته باشیم که چه کارگزارانی را با چه شاخص‌هایی انتخاب می‌کنیم تا تشکیل حکومت جهانی و زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تسهیل شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، دهه مهدویت سال ۱۴۰۲ از ۵ تا ۱۵ شعبان المعظم با عنوان کلی «مهدویت، مشارکت و مقاومت» نامگذاری شد و با توجه به انتخابات پیش رو از جمله انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، روز شنبه ۱۴ شعبان المعظم به نام «انتظار و انتخاب اصلح» مزین شده است.

سیده‌زهرا حسینی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، به تبیین این موضوع پرداخت و ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به ویژه میلاد سراسر خیر و برکت منجی عالم بشریت حضرت حجت اروحنا له الفدا، در ابتدای سخنان خود به موضوع انتظار اشاره کرد و اظهار داشت: انتظار به معنای عام یعنی یک سری افراد که به دنبال تحقق هدفی هستند و این انتظار برای افرادی که این صفت به آنها منتسب شده است، بار معنایی دارد، یعنی برای تحقق آن هدف باید تلاش و کوشش کنند.

منتظران ظهور باید برای برپایی حکومت منجی عالم بشریت تلاش کنند

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: حکومت جهانی حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، حکومت الله بر روی زمین است و هدف اصلی خلقت که عبودیت است، در ذیل سایه حکومت جهانی محقق شود.

حسینی افزود: وقتی بحث انتظار را در امر مهدویت مورد توجه قرار می‌دهیم، یعنی افراد منتظر باید برای تحقق و برپایی حکومت منجی عالم بشریت تلاش و کوشش کنند و زمینه را برای این امر فراهم نمایند، پس با این نگاه، بحث انتظار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌شود.

امید و امیدآفرینی یکی از لوازم انتظار است

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه در ذات انتظار، جهد، کوشش، تلاش و از همه مهم‌تر امید هست، تصریح کرد: یکی از لوازم انتظار در بحث مهدویت و تحقق حکومت جهانی در سراسر هستی، امیدآفرینی است و یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، امید و امیدآفرینی در جامعه است. بنابراین ما می‌توانیم امید را یکی از لوازم انتظار برای شیعیانی که منتظر ظهور حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه و برپایی حکومت جهانی هستند، بدانیم.

وی اضافه کرد: امید و امیدآفرینی به عنوان یک امر بسیار حیاتی در ذات انتظار است، پس اگر به دنبال امیدآفرینی در جامعه هستیم، باید مقوله انتظار را به درستی تبیین کنیم و از نظر مفهومی، جایگاه و اهمیت انتظار را مورد توجه قرار دهیم.

یکی از راه‌های زمینه سازی ظهور، تشکیل حکومت اسلامی است

حسینی بیان داشت: اگر بخواهیم زمینه ساز ظهور حضرت ولیّ عصر ارواحناله‌الفدا باشیم، یکی از راه‌ها تشکیل حکومت اسلامی است تا اصول و مبانی اسلامی در آن ساری و جاری شود، ما بدون داشتن حکومت اسلامی نمی توانیم منتظر ظهور حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه باشیم و نباید منتظر باشیم تا حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه پس از ظهور، حکومت اسلامی را تشکیل دهند.  

وی با اشاره به اهمیت ولایت فقیه در دوران پس از غیبت، عنوان کرد: از زمانی که نواب خاص امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و پس از ایشان، نواب خاص آمدند تا به اکنون، موضوع ولایت فقیه بسیار مورد توجه علما و اندیشمندان اسلام بوده و از آن زمان تا کنون برای تشکیل و زمینه سازی حکومت اسلامی، تلاش‌ها و جهدهای بسیاری صورت گرفته است.

تلاش علمای پیشین و معاصر برای تشکیل حکومت اسلامی 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عنایت ویژه الهی و حضور حضرت امام خمینی(ره)، زمینه تشکیل حکومت اسلامی فراهم شد، تصریح کرد: علمای پیشین و معاصر برای زمینه‌سازی تشکیل حکومت اسلامی، تلاش‌های بسیاری کردند و در این مسیر، خون‌ها داده شد تا جایگاه مبانی نظریه حکومت اسلامی را تبیین کنند. این موضوع در میان علما اینقدر اهمیت داشته که شهید نواب صفوی می‌فرماید که آرزو دارم حکومت اسلامی برپا شود، آنگاه بزرگ‌ترین افتخارم این است که رفتگر خیابان‌هایش باشم.

حسینی با اشاره به دید و افقی که علمای پیش از انقلاب اسلامی به حکومت اسلامی داشتند، گفت: تشکیل حکومت اسلامی تنها مسیری است که می‌توان از طریق آن، منویات الهی و اصول و مبانی اسلامی را پیاده کرد که در افق دید بالاتر می‌تواند تحقق اجرای رابطه امام و امت باشد.

 وی یادآور شد: از ابتدای خلقت، هادیانی برای هدایت انسان‌ها آمدند و بحث امام و امت از ابتدا وجود داشته، اما در بحث شیعه، موضوع امام و امت پررنگ تر بوده است و در حکومت حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه متبلور خواهد شد.

امروز جمهوری اسلامی ایران امانتی در دستان ما است و باید در حفظ آن تلاش کنیم

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در حکومت اسلامی باید تصمیم سازان و مجریانی باشند تا مبانی اسلام را در جامعه پیاده کنند و امروز جمهوری اسلامی ایران امانتی در دستان ما است و علما و بزرگان دین از قدیم تا دوران معاصر برای ایجاد آن زحمات بسیاری کشیدند تا به اینجا رسیده است، بنابراین باید در حفظ آن بکوشیم.

حسینی اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی اینقدر اهمیت و جایگاه دارد که شهید حاج قاسم سلیمانی در وصیت‌نامه خود می‌فرمایند: «امروز قرارگاه حسین‌بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند».

وی تصریح کرد: تا زمانی که ما پای جمهوری اسلامی و ارزش‌های آن باشیم، هیمنه دشمن از هم پاشیده خواهد شد و ما موفق عمل کردیم، بنابراین وظیفه داریم که این حرم را حفظ کنیم.

اهمیت جایگاه حضور مردم در حکومت اسلامی

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: وظیفه مردم در این دوران حساس، همان جایگاه امت است و امت باید به میدان بیاید، زیرا یکی از لوازم دنیای مادی این است که انسان‌ها با اراده و اختیار خود، مسیر را انتخاب می‌کنند و انسان باید آنقدر به رشد و تعالی برسد که بتواند جایگاه امام و اطاعت از امام و رهبر جامعه را درک کند.

حسینی خاطرنشان کرد: هدف خلقت، عبودیت است و برای رسیدن به عبودیت، باید از امام و هادی که از سوی خداوند متعال مشخص شده است، فرمانبرداری کنیم، به همین خاطر می‌بینیم وقتی حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام در مسند حکومت هستند، تا زمانی که امت در میدان است، اقتدار و اجرای احکام الهی به درستی در جامعه محقق می‌شود، اما وقتی امت پشت امام را خالی می‌کند، سر امام بالای نیزه می‌رود.

وی در ادامه بیان کرد: جایگاه حضور مردم در حکومت اسلامی بسیار مهم است و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی نیز در سخنرانی‌های خویش به این مسئله اشاره فرمودند. امام خامنه ای مد ظله العالی در فتنه سال گذشته، ضمن اینکه مهندسی دشمن را برای از بین بردن نظام جمهوری اسلامی تحسین کردند، فرمودند آنچه باعث شکست دشمن شد، حضور مردم در صحنه بود که بسیار حائز اهمیت است.

تبیین رابطه انتظار با انتخاب اصلح

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به رابطه انتظار با انتخاب اصلح، عنوان کرد: انتخاب اصلح برای حفاظت از مبانی و برپایی حکومت اسلامی بسیار حائز اهمیت است، زیرا کارگزاران این حکومت قرار است به عنوان تصمیم سازان، تصمیم گیران و مجریان این حکومت ایفای نقش کنند و هر چقدر ما با بصیرت و آشنا به اهداف ارزشمند جمهوری اسلامی باشند، عملکرد بهتری خواهند داشت.

حسینی ابراز کرد: در انتخابات گاهی برخی کاندیداها مباحث بسیار پیش پاافتاده ای را مطرح می‌کنند، مثلا درباره معیشت مردم و افزایش یارانه‌ها بحث می‌کنند، یعنی آنقدر افق دید را پایین می‌آورند که علاوه بر اینکه آن امر هم محقق نمی‌شود، امیدآفرینی هم در جامعه خدشه دار می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر تا کنون چند هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی شده است، فقط به خاطر این نبود که وضعیت معیشت خوب شود، یعنی اینقدر افق دید را پایین نیاوریم، بلکه قرار بوده که وضعیت معیشت کل جهان خوب شود، قرار بود عدالت حکم فرما شود و قرار بود همه انسان‌ها از نظر روحی رشد کنند و تعالی داشته باشند و به مقام خلیفه اللهی برسند.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: اگر ما از ابتدا با همین سیری که بیان شد، جایگاه انتظار و اهمیت حکومت اسلامی و حضور امت را با هدف تحقق حکومت حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه بدانیم، می‌توانیم برای مردم بصیرت آفرینی و تبیین کنیم.

انتخاب کارگزاران حکومت اسلامی باید در جهت تسهیل زمینه‌سازی ظهور باشد

حسینی تأکید کرد: خداوند متعال در عالم هستی، وظیفه ای در حوزه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی برای ما انسان‌ها تعیین کرده و یکی از وظایف ما در حوزه اجتماعی، حضور در انتخابات است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث انتخاب اصلح، دو مورد حائز اهمیت است، از جمله حضور مقتدرانه و همه‌جانبه مردم که برای نظام جمهوری اسلامی اقتدار می‌آورد و هیمنه دشمن را می‌شکند، همانطور که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی پس از هر انتخابات و راهپیمایی از مردم همیشه در صحنه تشکر می‌کنند، زیرا حضور مردم تأثیرگذار است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در بحث انتخاب اصلح باید توجه داشته باشیم که چه کارگزارانی را با چه شاخص‌هایی انتخاب می‌کنیم تا تشکیل حکومت جهانی و زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تسهیل شود و این وظیفه به عهده همه طلاب، مدافعان و سربازان مبانی و اصول اسلامی از جمله سربازان فرهنگی است تا در هر جبهه ای اعم از حوزه، دانشگاه، محلات و غیره ایفای نقش کنند.

وی اضافه کرد: باید کارهای پژوهشی انجام شود و صفات و ویژگی‌های کارگزاران حکومت اسلامی استخراج شود، مطالبات مردم از کارگزاران باید بالا رود تا برنامه‌های ارائه شده کاندیداها در سطح پایین نباشد.

عملکرد کارگزاران با افزایش سطح مطالبات مردم افزایش بهبود می‌یابد/ کارگزاران جمهوری اسلامی باید نگاه جهانی داشته باشند

حسینی بیان داشت: وقتی جایگاه ما به عنوان یک شیعه منتظر مشخص شود، آنگاه در راستای مطالباتی که در جهت زمینه‌سازی ظهور خواهیم داشت، کارگزارانی را انتخاب می‌کنیم که در حکومت اسلامی برای تحقق حکومت مهدوی تلاش کنند.

وی تصریح کرد: وقتی سطح مطالبات مردم افزایش پیدا کند، عملکرد کارگزاران و مسئولان نیز بهبود پیدا می‌کند و با افق و دید جهانی به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

استاد حوزه و دانشگاه توصیه کرد: در انتخابات تنها به فکر این مسئله نباشیم که افرادی را انتخاب کنیم که تنها مشکلات ایران را حل کنند، بلکه آنها به عنوان ایرانی وظیفه دارند که مشکلات ایران را حل کنند، اما باید نگاه جهانی داشته باشند و با هدف زمینه سازی تشکیل حکومت مهدوی تلاش کنند.

حسینی تصریح کرد: باید مسئولانی در کار باشند که نسبت به غزه، یمن، عربستان، فلسطین و حتی مناطق مختلف مانند مسلمانان کانادا دغدغه و برنامه داشته باشند و افق دید آنها مهدوی باشد.

وی ادامه داد: همانگونه که تا به امروز به برکت راهبری‌های حکیمانه امامین انقلاب، این مسیر تا به اینجا پیموده شده و مردم ایران با افق دید بالا در صحنه حضور داشتند، امید است به برکت همین راهبری‌ها و تلاش‌های مجاهدانه سربازان خط مقدم جبهه فرهنگی و تربیتی، مردم به درستی در مسیر پیش رو ایفای نقش کنند و افرادی را انتخاب کنند که مورد مرضی خداوند تبارک و تعالی و امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشند.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: جمهوری اسلامی امانتی است که با خون هزاران شهید به دستان ما سپرده شده و قرار است به حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تحویل داده شود.

حسینی در پایان اظهار امیدواری کرد: خداوند متعال به برکت این ایام، فرج حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را نزدیک گرداند و همه ما جزو سربازان امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشیم.

کد خبر 1751377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha