افتخار می‌کنم که زبان و فرهنگ ایران را شناختم

الکساندر پالیشوک گفت: از اینکه سال‌های عمرم را صرف شناخت زبان و فرهنگ ایران کردم به خود افتخار می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هفتمین همایش ایران‌شناسان و اساتید زبان و ادبیات فارسی اوراسیا با حضور بیش از ۱۲۰ تن از اساتید و ایران‌شناسان پیشکسوت و جوان از دانشگاه‌ها و انستیتوهای مطالعاتی مختلف روسیه و کشورهای اوراسیا به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه برگزار شد.

در افتتاحیه این همایش که در سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه برپا شد، کاظم جلالی، سفیر کشورمان، الکساندر بزبارادوف، رئیس دانشگاه علوم انسانی روسیه، محمدحسین رجبی‌دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی ایران به عنوان مهمان ویژه همایش، ابوالحسن خلج منفرد، مدیرکل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان به ایراد سخنرانی پرداختند.

احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه در ابتدای این مراسم، گزارشی از فعالیت‌ها و همکاری‌های دوجانبه در حوزه ایران‌شناسی و آموزش زبان فارسی ارائه داد و اظهار داشت: این همایش طی هفت دوره به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود و خوشحال هستیم که اساتید و ایران‌شناسان برجسته اعم از پیشکسوتان و جوانان در این گردهمایی مشارکت کرده و مقالات خود را در موضوعات مختلف مربوط به ایران‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی ارائه می‌کنند.

افتخار می‌کنم که زبان و فرهنگ ایران را شناختم

جلالی، سفیر کشورمان در روسیه از خدمات ارزشمند الکساندر پالیشوک، استاد دانشگاه دولتی زبان‌شناسی روسیه در ترویج زبان و ادبیات فارسی تجلیل کرد و هدایایی به وی اعطا شد.

این استاد و ایران‌شناس روس نیز در این مراسم، عنوان کرد: برای یادگیری زبان عربی به دانشگاه وارد شدم اما پس از آشنایی با زبان فارسی این رشته را انتخاب کرده و ادامه دادم و از این بابت که سال‌های عمر را صرف شناخت زبان و فرهنگ ایران کردم به خود افتخار می‌کنم.

پس از پایان مراسم افتتاحیه، نشست‌های ویژه اساتید زبان و ادبیات فارسی از مسکو، شهرها و جمهوری‌های مختلف مانند تاتارستان، داغستان، اوستیای شمالی، سنت‌پترزبورگ، نیژنی نووگوراد، ساراتف، تولا، ریزان و ... کار خود را آغاز کرد و تا پایان روز، گزارش فعالیت‌های اتاق‌های ایران و مراکز ایران‌شناسی و آموزش زبان فارسی مقالاتی با موضوعات مرتبط ارائه شد.

افتخار می‌کنم که زبان و فرهنگ ایران را شناختم

از جمله موضوعات این مقالات می‌توان به ویژگی‌های تنظیم برنامه درسی برای مقاطع مختلف در دانشگاه اوستیای شمالی، نقش دوره‌های آموزش زبان فارسی در توسعه و تعمیق ایران‌شناسی در روسیه، توسعه ایران‌شناسی و راهکارهای مرتبط در دانشگاه ساراتوف و آخرین تحقیقات در زمینه ایران‌شناسی در روسیه طی سال ۲۰۲۳ و چشم‌انداز سال پیش‌رو با تکیه بر فعالیت بخش ایران‌شناسی در دانشگاه داغستان اشاره کرد.

راهبردهای تجدید و تنوع بخشی مواد آموزشی زبان فارسی، همکاری فرهنگی و اقتصادی ایران و روسیه: تاریخ، دوران مدرن و چشم‌اندازها، ایران‌شناسی و آموزش زبان فارسی در آستراخان، ظرفیت‌های تربیتی آموزش زبان فارسی در دانشگاه نظامی، پژوهش‌های جاری دانشجویان دکتری روسیه در زمینه ایران‌شناسی و همکاری دانشگاه دولتی زبانشناسی نیژنی نووگورود با مؤسسات آموزش عالی ایران در حوزه علمی از دیگر مقالات ارائه شده در این مراسم بود.

افتخار می‌کنم که زبان و فرهنگ ایران را شناختم

کد خبر 1751421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha