کوچکترین قرآن کامل جهان میراث ۱۵۰ساله المشیری ها/ پیگیر ثبت رکورد در گینس هستیم

کوچکترین قرآن کامل جهان و قدیمی‌ترین جزوه قرآن از آثارهای باستانی روستای المشیر شهرستان قائم شهر استان مازندران بعد از ۱۵۰ سال امانت‌داری مردم این روستا به موزه اداره کل اوقاف و امور خیریه کشور اهدا شد.

خبرگزاری شبستان -مازندران؛ قرآن کریم در خلال ۲۳ سال، از بعثت تا رحلت پیامبر اکرم(ص) به صورت بخش‌هایی، به رسول گرامی وحی شده است و آن حضرت، آیات شریفه را قرائت می‌کردند و تعلیم می‌دادند.
اکثر مسلمانان آیات قرآن را حفظ می‌کردند و بعضی نیز آیات را با وسایل و ابزار آن روز می‌نوشتند و نگهداری می‌کردند.

کتابت این کتاب آسمانی از گذشته تا امروز روند تکاملی گسترده ای را طی کرده است و در سراسر دنیا نمونه های منحصر به فرد از کتابت قرآن کریم معجزه رسول اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) مشاهده می شود که هر یک از این کتابت ها یک میراث غنی تاریخی محسوب شده و نشان از پیشینه دینی و فرهنگی و هنری مسلمانان دارند.

چندی پیش از دو میراث فرهنگی روستای المشیر شامل؛ کوچکترین قرآن کامل جهان و قدیمی‌ترین جزوه قرآن با حضور حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و  حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین رفیعی، مدیرکل امور قرآنی و حدیثی جامعه المصطفی قم رونمایی شد. از این رو برای اطلاع از چگونگی شناسایی و اهدای این دو میراث قرآنی، با یکی از فعالان فرهنگی و مسجدی روستای المشیر به گفتگو نشستیم که از نظرتان می گذرد.

سجاد شاکری المشیری-مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امامزاده قاسم(ع) مسجد مسلم بن عقیل روستای المشیر در گفت‌گو با شبستان به پیشینه دینی و فرهنگی این روستا اشاره و اظهار کرد:در استان مازندران المشیر را به مهمان نوازی در روز تاسوعا که بیش از ۴۰هزار نفر برای عزاداری و صرف ناهار در خانه‌های روستا و اطعام دهی مردم می‌شناسند همچنین المشیر، به دارالقضات و علماء شهرت دارد، که این روستا بیش از ۷۰طلبه و روحانی درون خود دیده است.

وی با اشاره به تاریخچه نگارش و کتابت دو اثر فرهنگی و باستانی موجود در این روستا، افزود: یکی از این آثار نادر کوچکترین قرآن کامل موجود در جهان است که به خط مرحوم نظیف از خطاطان برجسته دوران عثمانی نگارش شد که با قدمتی ۱۵۰ ساله در کشور مصر به چاپ رسید.

شاکری خاطرنشان کرد: قطر این قرآن ۱.۲ سانتیمتر و طول آن ۲.۲ سانتیمتر، عرض آن ۱.۷ سانتیمتر و وزن این مصحف شریف ۴.۲ گرم است، این قرآن تا به امروز نسل به نسل به همت خاندان رفیعی المشیری نگهداری شده که در مراسم چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از آن رونمایی شد.

کوچکترین قرآن کامل جهان میراث ۱۵۰ساله المشیری ها/ پیگیر ثبت رکورد در گینس هستیم

شاکری اعلام کرد: مورد دوم قدیمی‌ترین جزوه قرآنی جهان با خط نسخ است که حدود ۱۵۰ سال قبل توسط مرحوم بن الحسین ساروی به نگارش درآمده که در ۳۰ شماره و در یک قفسه چوبی نگهداری میشود.

کوچکترین قرآن کامل جهان میراث ۱۵۰ساله المشیری ها/ پیگیر ثبت رکورد در گینس هستیم

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امامزاده قاسم(ع) مسجد مسلم بن عقیل روستای المشیر ادامه داد: این جزوه با هزینه شخصی یکی از علمای برجسته روستای المشیر به نام شیخ عبدالصمد تهیه و وقف شده است.

وی همچنین بیان کرد: با هزینه ای که این عالم برای این قرآن صرف کرد در آن زمان میشد چندین هزار متر زمین کشاورزی خریداری کرد اما این فرد اقدام به تهیه و وقف قرآن کرد.

شاکری تصریح کرد:  این جزوه قرآنی توسط خانواده ذاکری المشیری نسل  به نسل نگهداری شد و این دو اثر در اختیار موزه اوقاف و امور خیریه کشور قرار داده شد.

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری امامزاده قاسم(ع) مسجد مسلم بن عقیل روستای المشیر بابیان اینکه این دو اثر قرآنی به همت حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین رفیعی، مدیرکل امور قرآنی و حدیثی جامعه المصطفی قم که اصالتا اهل المشیر است برای جانمایی در موزه اوقاف شناسایی و معرفی شد، افزود: نکته قابل ذکر اینکه برای ثبت این دو اثر در گینس نیز مکاتباتی انجام شد تا به ثبت برسد.

کد خبر 1751512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha