قیام مصلح جهانی و تشکیل حکومت عدل الهی از ضروریات یک نظام اسلامی/ مقاومت از مهمترین ویژگی های انتظار است

مفیدی گفت: قیام مصلح جهانی و تشکیل حکومت عدل الهی و اسلامی، مطابق مفاهیم روایی فراوان، از ضروریات قطعی یک نظام اسلامی و اجتماعی در جهان است.

عبدالله مفیدی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان گلستان گفت: موضوع مهدویت، از مفاهیم متکثر ادبیات و جامعه دینی بخصوص در دوران معاصر بوده و به معنی موعود باوری و اعتقاد به منجیِ صالحِ عادلِ رهایی دهنده و نجات‌بخش در آخرالزمان است و مهدویت اشاره به آموزه‌ها و بحث‌هایی که به‌ گونه‌ای با امام زمان(عج) ارتباط دارد، تعریف می شود.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر افزود: موعود باوری، مفهوم قریب به اتفاق آیین ها، نحله ها، فرق و شعوب فکری بشری و موضوع عمیق دینی – مذهبی بوده و با نام های گوناگون از او یاد شده است. از منجی آخرالزمان، در انجیل و ملحقات آن، پسر انسان- درآیین یهود، ماشیح - در آیین زرتشت، سوشیانت - در آیین بودا، بودای پنجم  و در آیین و کتب هندیان(پورانا)، دهمین آواتارای ویشنو  نام برده شده است.

وی ادامه داد: اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین آسمانی، به مسئله منجی و مهدی موعود بیشتر اهمیت داده و در تبیین مسائل مربوط به آن اهتمام خاصی ورزیده است.  

مفیدی گفت: در کتاب های اهل سنت، عقیده به حضرت مهدی(عج) از ضروریات دینی- مذهبی به شمار آمده و عالمان مشهور و اکابر اهل سنت، اصل موضوع ظهور و مصلح جهانی را در بیش از ۶۰ کتاب معتبر مانند: صحیح بخاری، مسند احمد بن حنبل، آثار ابن اثیر و ... یادآور شده اند.

وی افزود: مهدویت و مسئله مهدی موعود در اندیشه و مذهب تشیع به دلایل متعدد از جایگاه و حساسیت بیشتری برخوردار است: از جمله اینکه اصالت مسئله امامت و اعتقاد به آن، در فرهنگ دینی - اعتقادی شیعه، تداوم رسالت آخرین پیامبر الهی بوده و طرح مسئله مهدویت در شیعه از صراحت، شفافیت و جامعیت بالاتر و بـیشتری برخوردار است.

کارشناس پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر ادامه داد: به طوری که همه ابعاد و زوایای شخصیتی حضرت مهدی (عج) و چگونگی ظهور و تشکیل حکومت واحد جهانی توسط آن حضرت، با ذکر برخی جزئیات روشن شده و ابهامی در آن وجود ندارد.

وی گفت: درباره حتمی بودن ظهور آن حضرت، تنها به یک حدیث از پیامبر گرامی اسلام (ص) اشاره می کنیم که می فرمایند: اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را آن قدر طولانی کند تا مردی از اهل بیت من که نامش نام من است، بیاید و زمین را پس از آن که از ظلم و جور و ستمگری و بیداد پر شده، از عدل و داد پر کند.

مفیدی افزود: حضرت امام (ره) مسئله مهدویت را یک موضوع تاریخی و سیاسی صرف نمی دانند و وجود و ظهور ایشان را کامل کننده مقصد انبیاء (ع) در اجرای عدالت در تمام عالم و در مراتب انسانیت قلمداد می کنند. مقام معظم رهبری نیز، وجود مقدس امام زمان(عج) را  مصداق وعده‌ الهی می دانند.

وی با بیان اینکه مراد از حکمرانی و حکومت صالحان، حکومتی است که در رأسش آن امام معصوم و ماذون از جانب حضرت باری تعالی باشد، گفت: حکمرانی صالحان در جامعه بشری، با به دست گرفتن قدرت سیاسی، به وسیله او و انسان‌های صالح، دیندار، عادل، امین، پارسا، شجاع و مورد اعتماد مردم میسر است. لذا قیام مصلح جهانی و تشکیل حکومت عدل الهی و اسلامی، مطابق مفاهیم روایی فراوان، از ضروریات قطعی یک نظام اسلامی و اجتماعی در جهان می باشد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر با بیان اینکه در تمام جوامع بشری، جوانان سمبل نشاط، بالندگی و رویش خلاقیت های جامعه بوده و با تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه خود، رابطه و  نقش مستقیم داشته اند، گفت: از آنجائیکه موضوع ما پیرامون مهدویت می باشد مناسب است، به فرمایش امیرالمومنین(ع) اشاره داشته باشیم که می فرمایند: یاران قائم (عج) همه از قشر جوان هستند. سالخورده در بین آنها بسیار اندک است. در روایات و احادیث مربوط به یاوران حضرت ولی عصر(عج) نیز برای یاوران آن حضرت ویژگی هایی چون: علم و دانش، معرفت و عشق به امام و تبعیت و پیروی از آن حضرت، تهذیب نفس و فضایل اخلاقی، ایمان راسخ، شجاعت و شهامت، گذشت و فداکاری، فروتنی، عدالت طلبی و حق مداری و... ذکر شده است. جوانان جامعه اسلامی ما نیز باید دارای شایستگی ها و ویژگی های متناسب باعصر ظهور باشند و نقش اصلی آنان در عرصه مهدویت: بصیر بودن، فعال و پویا بودن، به روز بودن و بینش عمیق نسبت به تحولات کنونی داشتن است. چرا که دشمنان مهدویت همیشه ایام بسیار فعال عمل کرده و می کنند.

وی ادامه داد: از مهمترین ویژگی های انتظار، مقاومت بوده و انتظار به خودی خود مقاومت ایجاد می کند.

مفیدی اظهارداشت: انتظار حداقل به دو شکل قابل ترسیم است: انتظار واپس‌گرا که به معنی رخوت و خانه نشینی و نظاره گر وضعیت نابسمان جامعه بودن است و انتظار مقاومتی که به معنی حضور و فعالیت اجتماعی و سیاسی بصورت جهادی و نقش آفرینی در جامعه بر اساس آموزه‌های دینی و تحت ولایت فقیه جامع الشرایط یعنی مقام معظم رهبری است. آنچه که ما شیعیان انتظار آن‌را می کشیم. آینده مطلوب در سایه حکومت ولی‌ خدا است.

وی گفت: افراد منتظر، جهادگرانی هستند که چون کوه، استوار بوده و هیچ تندبادی عزم پولادین آن‌ها را به لرزه در نمی آورد و از هیچ میدان مقاومتی شانه خالی نمی کنند. باید بدانیم که استقامت و پایداری بر حق، در مقابله با هجمه های روحی- روانی گروه باطل، بسیار راه گشا است.

کد خبر 1751536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha