نظامی گنجوی از مفاخر بزرگ ایرانی است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی گفت: نظامی گنجوی از مفاخر بزرگ و فرهنگ ایرانی است و اگر مراقبت نکنیم مصادره خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، دومین همایش ملی نظامی‌شناسی در ارومیه با حضور علیرضا نوروزی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، پیروز قادری، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، خدیجه معصومی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان، رسول پیرمحمدی، رئیس آموزش عالی آفاق ارومیه، و با حضور اندیشمندان، پژوهشگران در سالن اجتماعات خانه مطبوعات استان آذربایجان غربی برگزار شد.

نظامی گنجوی هویت ایرانی است

علیرضا نوروزی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی در این آئین گفت: نظامی گنجوی از مفاخر بزرگ و فرهنگ ایرانی است و اگر مراقبت نکنیم مصادره خواهد شد.

وی افزود: باید مراقب هویت خود باشیم و تنها به برگزاری چنین رویدادهای علمی بسنده نکنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی  ادامه داد: تولید محتوی بر اساس منابع کشور یکی از ضروریات مهم برای حفظ مقام بزرگان علم و ادب ایرانی می باشد

نوروزی در پایان سخنان خود به موضوع انتخابات اشاره و گفت: ۱۱ اسفندماه روز سرنوشت ایران است که باید در این روز حضور داشته باشیم و به آینده خودمان ارزش قائل باشیم.

نظامی گنجوی از مفاخر بزرگ ایرانی است

شناساندن مفاخر و مشاهیر ایران یکی از موضوعات اساسی اداره کل است

پیروز قادری، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: تلاش داریم تا بتوانیم از تمام افرادی که در حوزه فرهنگ اثرگذار هستند در این همایش‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: شناساندن شاعر معروف و اصیل ایرانی، حکیم نظامی گنجوی با شعار «نظامی گنجینه حکمت ایران» از سال ۱۴۰۰ در برنامه‌های اجرایی اداره کل فرهنگ و ارشاد قرار گرفته است.

نظامی گنجوی از مفاخر بزرگ ایرانی است

بزرگداشت مفاخر بخشی از رسالت فرهنگی دانشگاه ها است

رسول پیرمحمدی، رئیس آموزش عالی آفاق ارومیه نیز در این مراسم گفت: امروز خوشحال هستیم که پژوهشگران و نویسندگان برتر گرد هم آیند تا بخشی از رسالت فرهنگی که بزرگذاشت مفاخر و آثار و مفاخر کشور خودمان استف بجا بیاوریم.

وی افزود: ما زمانی می‌توانیم از نظامی استفاده کنیم که جامعه از آن بهره‌برداری کند و این امر راحت نیست بلکه باید تمام مسئولین فرهنگی و هنری به این موضوع اهتمام داشته باشند.

پیرمحمدی ادامه داد: در دانشگاه بیش از هزار و ۵۰۰ دانشجوی لیسانس و فوق لیسانس علوم انسانی وجود دارد که ظرفیت مهمی بوده که باید استفاده کرد.

وی افزود: امیدواریم در سال‌های آینده با شناساندن آثار، مقالات و نوشته‌ها و حتی مقرر است که بخش هنری هم اضافه شود در بخش عمیق‌تر به وظیفه فرهنگی جامعه عمل بپوشایم.

نظامی گنجوی از مفاخر بزرگ ایرانی است

گفتنی است؛ سید محمدرضا مجرد با مقاله جایگاه مهم نظامی در بین ۵ شاعر تاثیر گذار ادب پارسی، عبدالمجید نجفی با مقاله جایگاه اندیشه و شعر نظامی در فضای ادبیات کودک و نوجوان، جواد رنجبر درخشی‌لر با مقاله مبانی تاریخی و فلسفی اندیشه سیاسی نظامی گنجه‌ای در پنج مقدمه پنج گنج، عسگر دیرباز با مقاله سیری در مخزن الاسرار با تاکید بر میانی عرفانی حکیم نظامی گنجوی یکی از شاخه‌های پر ثمر علمی در جهان اسلام مطالعات عرفانی است، پروفسور تمیزال (مجازی) با مقاله تحقیقاتی در مورد آثار نظامی گنجوی در دانشگاه‌های ترکیه، رحیم سلامت‌آذر (مجازی) با مقاله بازتاب داستان قرآنی یوسف در دیوان حکیم نظامی گنجوی، پروفسور ایلدیریم (مجازی) با عنوان ترجمه ترکی مخزن الاسرار، رحیم کوشش با مقاله درباره چند بیت از نظامی، هادی طیطه و سعید شاه محمدی با مقاله خوانش اسطوره شناختی اسکندر و سونیا حسن‌دائی ایراد سخنرانی کردند.

فاطمه مدرسی، سونیا حسن‌دائی، شعله عبدالعلی‌پور، محبوب طالعی، عبدالمجید نجفی، احمدرضا مجرد، ماندانا خسروی و سید احمدرضا مجرد اعضای کمیته علمی دومین همایش ملی نظامی‌شناسی بودند.

نظامی گنجوی از مفاخر بزرگ ایرانی است

نظامی گنجوی از مفاخر بزرگ ایرانی است

نظامی گنجوی از مفاخر بزرگ ایرانی است

همچنین در پایان این همایش از مجموعه ۱۵ جلدی مقالات اولین همایش نظامی‌شناسی و پوستر سومین همایش ملی نظامی‌شناسی رونمایی شد.

اجرای سرود توسط دانش‌آموزان ارومیه‌ای با مضمون اشعار نظامی گنجوی، خواندن شعر توسط سحر افضلی شاعر ارومیه‌ای به زبان انگلیسی از برنامه‌های جنبی دومین همایش ملی نظامی‌شناسی بود.

کد خبر 1751840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha