رویت هلال ماه روز یکشنبه ۱۰ مارس در جهان عرب و اسلام قابل رویت نیست

مرکز بین‌المللی نجوم اعلام کرد که رویت هلال ماه رمضان در روز یکشنبه ۱۰ مارس مصادف با ۲۰ اسفند ماه در هیچ کجای جهان عرب و اسلام قابل مشاهده نیست و روز دوشنبه قابل مشاهد خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شفقتنا العربی، مرکز بین‌المللی نجوم در امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد: رؤیت هلال ماه مبارک رمضان در روز یکشنبه ۲۰ اسفند ماه  در هیچ جای کشورهای جهان عرب و اسلام چه با چشم غیرمسلح و چه با استفاده از تلسکوپ امکان‌پذیر نیست.

در این بیانیه آمده است:  روز دوشنبه ۲۱ اسفند ماه، هلال از تمام مناطق جهان اسلام با چشم غیرمسلح نسبتاً راحت دیده می شود.

این مرکز در بیانیه خود اظهار کرد: اقتران مرکزی در روز یکشنبه ۱۰ مارس رخ می دهد، به این معنی که رؤیت هلال در آن روز از هیچ کجای جهان عرب و اسلام، چه با چشم غیر مسلح و چه با استفاده از تلسکوپ امکان پذیر نیست. رؤیت هلال با استفاده از تلسکوپ در بخش‌هایی از قاره آمریکا به‌ویژه از بخش‌های غربی امکان‌پذیر است.

بر اساس مرکز بین‌المللی نجوم، رؤیت هلال در روز دوشنبه ۲۱ اسفند ماه با چشم غیرمسلح از تمام مناطق جهان اسلام به نسبت آسان امکان پذیر است و هرکسی که مایل به دیدن هلال ماه در آن روز باشد می تواند حدود ۱۵ تا ۲۵ دقیقه به سمت غرب نگاه کند. پس از غروب آفتاب از جایی که افق غربی آن در معرض دید قرار دارد هلال را جستجو کند و  نزدیک به منطقه ای که خورشید غروب کرده است، هلال نازک و نزدیک به افق ظاهر می شود و به زودی نیز حدود ۶۰ تا ۸۰ غروب می کند.

بر این اساس، برای کشورهایی که نیاز به رؤیت صحیح هلال از نقطه‌ای از جهان اسلام دارند، پیش‌بینی می‌شود این کشورها از روز سه‌شنبه ۲۱ اسفند ماه رمضان را آغاز کنند، اما اکثر کشورهای اسلامی ماه شعبان را از روز یکشنبه ۱۱ فوریه ۲۰۲۴ آغاز کردند و بر این اساس، اکثر کشورها در روز یکشنبه برای رویت هلال ماه خواهند رفت.

گفتنی است، دار الفتوای مصر اعلام کرد: هلال ماه رمضان سال ۲۰۲۴ در روز یکشنبه برابر با ۱۰ مارس آینده برابر با ۲۹ شعبان ۱۴۴۵ هجری قمری بررسی می‌شود.

کد خبر 1751896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha