کنشگری انتخاباتی زنان در کرمان/ از جلسات خانگی تا پاتوق گپ آزاد در شهر

بانوان کرمانی در صنوف مختلف فعالیت چشمگیری برای افزایش مشارکت در انتخابات در فضای مجازی و حقیقی انجام می دهند.

خبرگزاری شبستان -کرمان؛ طاهره بادامچی

زنان طیف وسیعی از جامعه را در صنوف مختلف تشکیل می دهند؛ قشری که نه فقط در دوران انقلاب اسلامی که از صدر اسلام هم در مقاطع حساس و تاریخی نقش آفرینی و تحول ایجاد کرده است.

خط محوری نقش زن و لزوم سهم قابل توجه برای او در اجتماع

زن چه در محیط خانه و خانواده و چه در عرصه اجتماعی منشأ اثر بوده و هست؛ نقش او چنان است که می تواند خانواده را تا بهشت و یا تا قهقرای جهنم پیش ببرد و این خط محوری نقش زن در جامعه از حیث فردی و اجتماعی ایجاب می کند تا در سهم قابل توجهی در همه رویدادهای اجتماع برای او قائل شد.

نقش زنانِ برجسته در تاریخ انبیاء مثال روشنی از اثرگذاری این قشر در تحولات جامعه بشری است؛ خواه زن در محیطی فرعونی زیست کند و یا در دامن انبیای الهی، اگر به عظمت جایگاه و نقش خود واقف باشد، او آسیه می شود که نه فقط خود را که حتی یک پیامبر اولوالعزم را هم در کُفر فرعونی صیانت می کند و تا شهادت پیش می رود.

زن اما اگر قدر و عظمت خود را نشناسد، چنانچه در بیت انبیایی چون نوح و لوط هم باشد، برای او سودی ندارد وقتی به مسیر یخرجونهم من النور الی الظلمات برود.

کنشگری انتخاباتی زنان در کرمان/ از جلسات خانگی تا پاتوق گپ آزاد در شهر

نقش آفرینی در صیانت از جامعه 

زنانِ پیشوا در تاریخ انبیا و ائمه اطهار که سرآمد همه آنان حضرت زهرا سلام الله علیها است، الگوی زنانی هستند که می خواهند تحول آفرین باشند و با خودسازی و دگرسازی، در صیانت از جامعه نقش آفرینی کنند.

در طول تاریخ انقلاب اسلامی هم زنان با الگو قرار دادن حضرت فاطمه و حضرت زینب سلام الله علیهما مجاهدانه در همه عرصه های مهم حضور یافته و در برهه هایی نقش آنان به مراتب از مردان نیز پررنگ تر بوده است.

مبارزات قبل از انقلاب اسلامی، برهه حساس پیروزی انقلاب، دفاع مقدس، دوران سازندگی و... تا سال های اخیر بحران کرونا و... همواره صحنه نقش آفرینی زنان بوده است.

کنشگری انتخاباتی زنان در کرمان/ از جلسات خانگی تا پاتوق گپ آزاد در شهر

نقش تعیین کننده زنان در انتخابات

عرصه انتخابات نیز از جمله برهه های حساس کشور است که زنان هم با توجه به جمعیت قابل توجه آنان و هم نقش اثرگذاری که دارند؛ مشارکت فعالانه آنان حائز اهمیت و تعیین کننده است.

به همین منظور بانوان کرمانی در صنوف مختلف فعالیت چشمگیری برای افزایش مشارکت در انتخابات در فضای مجازی و حقیقی انجام می دهند که در همین باره با یکی از بانوان فعال اجتماعی گفتگو کردیم تا برآوردی از فضای کنشگری بانوان برای انتخابات ۱۱ اسفند حاصل شود.

کنشگری انتخاباتی زنان در کرمان/ از جلسات خانگی تا پاتوق گپ آزاد در شهر

کنشگری انتخاباتی زنان در کرمان

زهرا کاظمی، فعال حوزه زنان و خانواده استان کرمان در این باره توضیح داد: خواهران طلبه و دانشجو از کنشگران اصلی هستند که درباره انتخابات تبیین گری می کنند و اولویت در امر تبلیغ را محور انتخابات قرار دادند؛ ضمن آنکه بانوان مسجدی نیز به ویژه در این ایام در جشن های خانگی و مساجد گفت و شنودهایی با حضور اساتید ترتیب داده و مباحثه های انتخاباتی انجام شده است.

وی با اشاره به جلسات پرسش و پاسخ ها در راستای رفع شبهات افزود: برخی شبهه ها در ذهن افراد و برخی دیگر القای فضای مجازی است که به آن پاسخ داده شده و در فضای مجازی نیز منتشر شده است.

کنشگری انتخاباتی زنان در کرمان/ از جلسات خانگی تا پاتوق گپ آزاد در شهر

کاظمی با تأکید بر اینکه بانوان از توانمندی خود در قدرت بیان و دقت نظر در مسائل برای تبیین و ایجاد قدرت نرم به عنوان نیاز اجتماع استفاده کنند؛ اظهار کرد: بانوان پیشران جهاد تبیین هستند و می توانند با ایجاد جریانات عاطفی و احساسی در کنار عقلانیت، تأثیرگذاری ویژه ای داشته باشند.

قدرتی که خار چشم دشمن است

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی یک قدرت است که نه فقط ایران را رشد داده که باعث قدرت منطقه شده و همه مستضعفان جهان را بیدار و عدالت خواه کرده و این قدرت خار چشم دشمن است.

کاظمی ادامه داد: دشمن به این نتیجه رسیده فقط از درون می تواند با پنهان کردن اقتدار کشورمان و یا وارونه جلوه دادن آن از طریق بزک کردن تبلیغات رسانه ای به ما ضربه بزند زیرا یک دروغ وقتی زیاد تکرار شود برای بخشی از جامعه قابل باور است.

کنشگری انتخاباتی زنان در کرمان/ از جلسات خانگی تا پاتوق گپ آزاد در شهر

هر رأی، ضربه عصایی است که نیل را می شکافد

وی با بیان اینکه کشور ما پرچمدار تفکر و عدالت خواهی اهل بیت است که به جای رفتن به سمت نظام سلطه، روی او به سمت خدا است؛ افزود: امروز این حزب خدایی در جهان سرافراز هستیم و قدرت بیان زنانه می تواند این را آشکار کند همانگونه که حضرت زهرا سلام الله علیها برای رسول الله و حمایت از ولایت امیرالمؤمنین تبیین گر بودند.

این فعال اجتماعی تأکید کرد: کید و مکر حزب شیطان ضعیف است و هر رأی ما می تواند یک ضربه عصایی باشد که رود نیل را بشکافد.

کنشگری انتخاباتی زنان در کرمان/ از جلسات خانگی تا پاتوق گپ آزاد در شهر

نصرت حسینی، مسئول گروه دختران آفتاب کرمان نیز به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: این روزها با راه اندازی «چالش صندوق رأی» به سراغ شخصیت های مختلف رفته تا دلایل رأی ندادن را به چالش کشانده و در نهایت با ادله صحیح آن را رد کنند.

وی افزود: گروه دختران آفتاب همچنین با راه اندازی «گپِ آزاد» و دعوت از کارشناسان مختلف هر شب در میدان آزادی از میادین اصلی شهر کرمان برنامه اجرا کرده و پای صحبت های مردم نشسته است.

کنشگری انتخاباتی زنان در کرمان/ از جلسات خانگی تا پاتوق گپ آزاد در شهر

حسینی اظهار کرد: با افراد متفاوتی مواجه بودیم؛ برخی آنقدر عصبانی که اصلاً حاضر به شنیدن سخنان کارشناسان نبودند و برخی دیگر که تأثیرپذیری فوق العاده ای داشتند و قانع شدند.

وی گفت: بر اساس نظرسنجی انجام شده از مراجعه کنندگان به پاتوق گروه دختران آفتاب، 67 درصد افراد برای رأی دادن اعلام آمادگی و 33 درصد اعلام کردند رأی نمی دهیم.

کد خبر 1752134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha