برنامه‌هایی با محوریت جوانان در مساجد استان مرکزی

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد پایگاه‌های فرهنگی، دینی و مردمی هستند که با هدف تحقق ارزش‌ها و اصول سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مسیر دهی درست به جوانان و نوجوانان تاسیس و امروز به شبکه بزرگ و گسترده‌ای تبدیل شده‌اند، در بخش‌های مختلف حرف نو داشته و از مهمترین نهادهای جریان‌ساز هستند.

خبرگزاری شبستان: پاکباز اراک/ کانون های فرهنگی هنری مساجد پایگاه های فرهنگی، دینی و مردمی هستند که از ابتدا با هدف تحقق ارزشها و اصول سیاست های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مسیر دهی درست به جوانان و نوجوانان در سراسر کشور تاسیس شدند و امروز بعد از گذشت  ۳۱  سال به شبکه بزرگ و گسترده ای تبدیل شده که در بخش های مختلف فرهنگی، آموزشی، علمی و گفتمانی حرف نو داشته و از مهمترین نهاد های جریان ساز هستند.

۱۸ اسفند سالروز تشکیل کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور است مساجدی که از نظر اسلام و بزرگان دینی مامنی امن برای آحاد مسلمانان به ویژه جوانان و نوجوانان و محلی برای انجام فعالیت های مهم و تصمیم گیری های مهم بوده اند.

انقلاب شکوهمند ایران اسلامی از مساجد شکل گرفت و امام خمینی (ره) : مسجد را مهمان خانه خدا در زمین، جایگاه نزول برکات و خیرات آسمانی، خانه راز و نیاز، عشق و محبت، صفا و صمیمیت، ایثار و رحمت، تجلّی بهشت خدا در زمین، محل آرامش موحدان دانستند و مقام معظم رهبری نیز در سخنانی فرمودند: جوانها مسجد را کلاس درس و صحنه رزم بدانند. به مساجد رو کنند مساجد خانه خداست و خانه بندگان خداست. مساجد کلاس دین و درس سیاست و درس رزمندگی با دشمنان دین است.

برنامه‌هایی با محوریت جوانان در مساجد استان مرکزی

کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور در راستای منویات امامین انقلاب و  اعتلای فرهنگ و معارف دینی و مبارزه با تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمن به منظور حفظ و حراست از آرمان های دینی و ارزش های انقلابی شکل گرفتند و بحمدالله با فعالیت های گسترده در سراسر کشور توانستند در این راستا بسیار موفق عمل کنند.

در همین راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی در صورتجلسه شماره ۳۰۲ مورخ ۱۸/۱۲/۷۱ خود تاسیس ستاد عالی کانونهای فرهنگی، هنری مساجد کشور را تصویب و متعاقب آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را جهت تاسیس ستادی با عنوان فوق برای ارائه طرحهایی در خصوص مقابله با تهاجم فرهنگی و احیای نفس واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد و استفاده بهینه از امکانات و تأسیسات دستگاههای دولتی که امکان بهره وری فرهنگی دارند مامور نمود و بر اساس مصوبه ۳۰۲ مورخ ۱۸/۱۲/۷۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب شورای فرهنگ عمومی در مهرماه ۱۳۷۲ اهداف و وظایف دبیرخانه نظارت بر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد ابلاغ شد.

تبلیغ، گسترش و تعمیق فرهنگ روحبخش اسلام و تاکید بر آرمانها و ارزشهای معنوی و فرهنگ اسلامی، گسترش زمینه مشارکت و مباشرت مردم در امور فرهنگی، هنری، اجتماعی، علمی، همگانی و عمومی نمودن تمامی عرصه های فرهنگی و هنری و تحقق آزادی مناسبتهای فرهنگی مردمی، زمینه سازی برای حضور فعال جوانان و نیروهای متعهد در عرصه فعالیتهای فرهنگی و هنری و شناسایی و تربیت استعدادهای درخشان و استفاده از اوقات فراغت جوانان و حفظ و ترویج فرهنگ بسیجی و ارائه و عرضه فعالیت های فرهنگی، هنری بر اساس موازین و ضوابط اسلامی و ایجاد جاذبه های فرهنگی هنری و کانون های پرتحرک و فعال مذهبی، اجتماعی و مردمی در مقابله با تهاجم فرهنگی مبتذل استکبار و کفر جهانی... ی. از جمله اهداف تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد بودند.

فعالیت  ۶۳۰ کانون فرهنگی هنری در  مساجد استان مرکزی

برنامه‌هایی با محوریت جوانان در مساجد استان مرکزی

 کانون های فرهنگی هنری مساجد در استان مرکزی نیز از همان ابتدا فعالیت خود را آغاز کردند و با تاسیس کانون در مساجد شهری و روستایی به جذب جوانان و نوجوانان به این پایگاه های فرهنگی پرداخته و پس از آن کلاس های آموزشی، فرهنگی، قرآنی، ورزشی، اردویی و... را با حضور گسترده جوانان و نوجوانان برگزار کردند.

فعالیت کانون های فرهنگی هنری در مساجد استان مرکزی با وجود جوانان انقلابی، ولایتمدار و متدین روز به روز گسترش یافت تا جایی که علاوه بر برگزاری کلاس های آموزشی فعالیت های مختلف فرهنگی در کنار آموزش در مساجد اجرا شد.

تاسیس کتابخانه، فضای ورزشی، مهدهای قرآن، کافی نت ها و ... در کنار فعالیت های فرهنگی در کانون ها انجام شد و این مهم سبب حضور گسترده جوانان و نوجوانان در مساجد شد به طوری که امروز شاهد فعالیت ۶۳۰ کانون در سراسر استان مرکزی هستیم.

عضویت  ۳۹ هزار جوان و نوجوان در کانون های مساجد استان

برنامه‌هایی با محوریت جوانان در مساجد استان مرکزی

مرتضی انقانی، مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن سالروز تاسیس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد به فعالیت گسترده این ستاد در استان مرکزی اشاره کرد و گفت: ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در استان مرکزی از ابتدای تأسیس تا کنون ۶۳۰ کانون فرهنگی را تاسیس، راهبری، هدایت و حمایت کرده است و در حال حاضر  ۳۹هزار نفر از جوانان و نوجوان در کانون فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی عضو هستند.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد کانون ۳۶۰ کانون شهری و ۲۷۰ کانون روستایی است، افزود: کانون های فرهنگی هنری روستایی به نوعی تنها نماینده فرهنگی در روستاها هستند که در کنار کانون های شهری به فعالیت می پردازند و همواره مروج فرهنگ و معارف دینی و اسلامی در مناطق روستایی هستند.

این مقام مسئول همچنین به اجرای فعالیت های گسترده از سوی کانون های مساجد در طول سال اشاره کرد و گفت: امروز شاهد اجرای فعالیت های گسترده از سوی کانون ها هستیم بطوری که در طول سال برنامه های ملی و مذهبی  مناسبتی  و موضوعی، متناسب با اقتضاآت بومی هر محله در  با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد انجام می شود.

فعالیت ۳۳۳ کتابخانه کانون فرهنگی و هنری مساجد در استان مرکزی

برنامه‌هایی با محوریت جوانان در مساجد استان مرکزی

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش به تاسیس کتابخانه در مساجد استان مرکزی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۳۳ کتابخانه در کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر استان مرکزی فعالیت دارند که از این تعداد در شهرهای استان ۱۵۶ باب و درروستاها۱۷۷ باب فعال هستند.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه ۱۸ هزار نفر در کتابخانه های کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی عضو هستند، اظهار داشت: در بیش از ۹۳ درصد از کانون‌ها کتابخانه وجود دارد که این کتابخانه‌ها به دو دسته مخزن دار و کتابخانه باز یا پیشخوان کتابخانه تقسیم و اداره می‌شوند.

انقانی گفت: در کتابخانه‌های کانون مساجد با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی برنامه‌های متنوعی از جمله شنبه‌های کتابخوانی و معرفی کتاب توسط مدیر کانون یا امام جماعت مسجد در بین نماز جماعت برای نماز گزاران، اجرا می‌شود.

اجرای فعالیت کانون های مساجد با محوریت جوانان

برنامه‌هایی با محوریت جوانان در مساجد استان مرکزی

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی با بیان اینکه بیشتر اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی قشر جوان و نوجوان هستند، ادامه داد: فعالیت های ما بیشتر با محوریت جوانان و با هدف جذب حداکثری آنها به مساجد برگزار می شود.

این مقام مسئول برگزاری مسابقات کتابخوانی، برنامه های کتابخوانی مبتنی برنقاشی و رنگ آمیزی، نکته‌هایی از کتاب و جمله نویسی برای کودکان و نوجوانان را از جمله برنامه ها کانون های فرهنگی هنری مساجد دانست.

وی برگزاری مسابقات صوتی و مکتوب در سامانه بچه‌های مساجد را از دیگربرنامه های کانون و کتابخانه های این نهاد دینی دانست و اضافه کرد: برنامه هایی همچون صدای کتاب و تولید کتاب صوتی توسط اعضای کانون مساجد و سایر برنامه‌های کتابخوانی متناسب با سن و نیاز مخاطبان در کتابخانه‌های کانون مساجد اجرا می‌شود.

فعالیت ۳۸۰ هنرمند در کانون های مساجد استان مرکزی

برنامه‌هایی با محوریت جوانان در مساجد استان مرکزی

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی به اجرای برنامه‌های هنری در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی اشاره کرد و گفت: ۳۸۰ هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع دستی، طراحی، نقاشی، خیاطی، نویسندگی، گروه سرود و... در کانوهان‌های فرهنگی و هنری مساجد استان مرکزی مشغول آموزش و فعالیت هستند.

انقانی اجرای فعالیت های فرهنگی را ضروری دانست و بیان کرد: زبان هنر بهترین زبان برای بیان مفاهیم است و فعالیت های هنری همواره مورد استقبال جوانان و نوجوانان می باشد.

وی به برگزاری کلاس های و گروه های تئاتر بچه های مسجد اشاره کرد و گفت: این گروه ها همواره فعال هستند و در مسابقات شرکت و برنامه های مختلف به اجرا می پردازند.

این مقام مسئول همچنین به فعالیت گسترده گروه های سرود بچه های مسجد نیز اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت سرود کانون های فرهنگی هنری مساجد استان در این راستا ورود پیدا کرده و بحمدالله گروه های سرود موفقی را تربیت کرده اند به طوری که تمام کانون های مساجد استان مرکزی حداقل یک گروه سرود دارند.

فعالیت ۳۱ کانون تخصصی خواهر با ماموریت برنامه هاز اختصاصی در حوزه "زن و خانواده"

برنامه‌هایی با محوریت جوانان در مساجد استان مرکزی

انقانی ادامه داد: ۳۱ کانون تخصصی خواهران نیز امسال در ستاد مساجد استان مرکزی تاسیس شدند و احکام این کانون ها به آنان اعطا شده است.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت و توانمندی بانوان در مساجد امری ضروری است و بحمدالله از ابتدای فعالیت این کانون ها شاهد حضور فعال بانوان و دختران جوان در کانون های مساجد و اجرای فعالیت های فرهنگی موثر هستیم.

کد خبر 1752221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha