انتخابات مجلس شورای اسلامی زیر ذره بین رسانه‌های جهان

ملت ایران از آغازین ساعات امروز برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری به پای صندوق‌های رای رفتند که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: مراکز رای گیری امروز (جمعه ۱۱ اسفند) در ایران درهای خود را به روی شرکت کنندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باز کردند و رسانه‌های جهان درحال بازتاب حضور گسترده مردم در این انتخابات هستند.

برهمین اساس، شبکه الجزیره در گزارشی به پوشش انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان پرداخته و به حضور مقام معظم رهبری در ساعات آغازین انتخابات به پای صندوق رای اشاره کرد.

آیت الله العظمی سید علی خامنه ای، مقام معظم رهبری و رهبر انقلاب اسلامی ایران امروز با انداختن رای خود به صندوق رای در حسینیه امام خمینی(ره) گفت: جهان به این انتخابات نگاه می کند و آن را دوست و دشمن رصد می کند. ملت ایران با مشارکت خود در این انتخابات دشمنان را ناامید می کنند.

پایگاه خبری «عربی ۲۱» گزارشی را در صدر اخبار خود به انتخابات ایران اختصاص داد و نوشت: انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری امروز به دستور وزارت کشور ایران آغاز شد.

در گزارش عربی ۲۱ آمده است: آمار رسمی نشان می دهد نزدیک به ۴۱ درصد ایرانی ها امروز رای خواهند داد.

عربی ۲۱ با اشاره به حضور مقام معظم رهبری به پای صندوق رای، نوشت: مقام معظم رهبری ایران  حضور در انتخابات را وظیفه دینی دانست و دشمنان ایران را متهم کرد که برای ایجاد یاس و ناامیدی بین رای دهندگان ایران تلاش کردند.

این گزارش به مشکلات اقتصادی در ایران اشاره کرد و نوشت: بحران اقتصادی در ایران ناشی از تحریک آمریکا و کارشکنی‌های غرب است.

شبکه لبنانی «المنار» با پوشش انتخابات ریاست جمهوری در ایران، اعلام کرد: امام سید علی خامنه ای صبح امروز رأی خود را به صندوق انداختند.

المنار همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری نوشت: امام خامنه ای تاکید کرده است که جهان به ما نگاه می کند تا ببیند انتخابات در ایران چگونه خواهد بود، امیدواریم که دوستان را خوشحال  و دشمنان را ناامید کنیم.

شبکه «المیادین» با پوشش اخبار مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان، اعلام کرد: مردم از ساعت ۸:۰۰ پای صندوقهای رای در ایران حضور یافتند.

المیادین درگزارش خود با اشاره به حضور آیت الله العظمی سید علی خامنهای مقام معظم رهبری در پای صندوق رای نوشت: رهبر انقلاب اسلامی ایران پس از انداختن رای خود در صندوق رایدر حسینیه امام خمینی(ره) تاکید کرد: جهان نظاره گر این انتخابات است و دوست و دشمن آن را رصد می کند.

المیادین به انتشار فیلم‌های کوتاهی از حضور رهبری انقلاب ایران و حضور مردم ایران در پای صندوق های رای پرداخت.

المیادین همچنین به حضور آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در پای صندوق رای پرداخت و سخنرانی وی را پس از رای دادن منتشر کرد.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک عربی» با اشاره به آغاز رای گیری در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نوشت: انتخابات در حدود ۶۰ هزار شعبه أخذ رأی انجام می شود.در انتخابات امسال الزامی بر ممهور شدن شناسنامه‌ی فرد رأی‌دهنده وجود ندارد. رأی‌دهندگان می‌توانند با در دست داشتن یکی از مدارک پنج‌گانه‌ی گذرنامه، کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه رانندگی و کارت پایان خدمت در انتخابات مشارکت داشته باشند.

این خبرگزاری روسی با اشاره به حضور رای اولی ها نوشت: متولدین ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ به قبل امکان رأی‌دادن را دارا هستند و در مجموع سه میلیون و ۵۰۰ هزار رأی اولی در ایران است.

خبرگزاری فرانسه گزارشی را به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اختصاص داد و نوشت: بیش از ۶۱ میلیون نفر واجد شرایط رای دادگان در این انتخابات هستند و امروز به پای صندوق رای می روند.

در این گزارش آمده است: نزدیک به ۵۹ هزار مرکز رای گیری برای بیش از ۶۱ میلیون ایران واجد شرایط رای گیری قرار داده شده است.

این گزارش به حضور آیت الله العظمی سید علی خامنه ای، مقام معظم رهبری ایران و آغاز کار انتخابات در ساعت ۸:۰۰ اشاره کرد و نوشت: مقام معظم رهبری، روز چهارشنبه به مشارکت گسترده مردم برای رای دادن فراخواند و هشدار داد که اگر انتخابات ضعیف باشد، همه ضرر می کنند و کسی سود نمی برد.

در این گزارش آمده است: مسئله مشارکت در انتخابات در ایران اهمیت بسیاری دارد. زیرا درسایه تنش های جئوپولتیک و تحریم‌ها و تهدیدها، مشارکت حداکثری می تواند ایران برای برون رفت از مشکلات کمک کند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش به دخالت مستقیم آمریکا در انتخابات ایران اشاره کرد و نوشت: واشنگتن نسبت به انتخابات ایران انتقاد کرده و مدعی شده است این انتخابات آزاد و شفاف نیست.

خبرگزاری «ایندیپندنت» نیز درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران نوشت: انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری امروز ملت ایران در بوته عمل و آزمایش قرار داده است که با مشارکت خود از مشکلات پیش روی شان از جمله اقتصادی عبور کنند.

ایندیپندنت در این گزارش به حضور رای اولی‌ها و سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و نوشت: آیت الله العظمی سید علی خامنه ای روز چهارشنبه در سخنانی تاکید کرد که باید به انتخابات از منظر منفعت ملی نگاه شود نه منفعت گروهی. کسی که ایران، ملت و امنیت آن را دوست دارد باید بداند اگر انتخابات ضعیف باشد همه ضرر خواهند کرد و کسی سود نمی برد.

کد خبر 1752521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha