تداوم شور حضور مردم در مساجد خراسان جنوبی/ صفوف شلوغ رای گیری در ساعات پایانی

مساجد خراسان جنوبی امروز تمام قد برای انتخاباتی پرشور، پشتوانه و پای کار نظام و انقلاب بودند، انتخاب مساجد به عنوان شعبات اخذ رای مردم بار دیگر نشان دهنده ظرفیت خوب مسجد در عرصه سیاست است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: سمیه محمدی؛ نقش محوری مساجد همیشه در برگزاری انتخابات پرشور و گسترده بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز بوده است. مساجد بیش از هر مکان دیگری دارای سرمایه های انسانی و معنوی ویژه ای بوده و باید از تمام این ظرفیت ها به خوبی در راستای اعتلای نظام استفاده کرد.

با توجه به اهمیت و حساسیت انتخابات در ایران، حق این است که مساجد پایگاه اصلی استقرار صندوق های اخذ رای باشند، لذا استقرار شعب اخذ رای در مساجد خراسان جنوبی هر مسجد را به یک پایگاه انتخاباتی و سیاسی تبدیل کرده است.

حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای مساجد سبب شد تا بار دیگر شبهاتی که رسانه های معاند و قسم خورده نظام میان مردم و جوانان ایجاد کرده اند، رفع شود.

دشمنان قسم خورده این نظام می خواستند با هر فتنه ای، مانع حضور حداکثری مردم در صندوق های رای شوند و برای این مهم برنامه هایی هم تدارک دیده بودند، اما ما امروز شاهد خلق حماسه ای دیگر از جنس آزادی، امنیت و اقتدار بودیم.

تداوم شور حضور مردم در مساجد خراسان جنوبی/ صفوف شلوغ رای گیری در ساعات پایانی

«مسجد» امروز تمام قد پشتوانه نظام بود و  همکاری امام جماعت مسجد و مسجدی ها برای برگزاری باشکوه انتخابات در جهت تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری که فرمودند: «همه ظرفیت ها برای برگزاری انتخابات به کارگرفته شود»، پای کار نظام بود.

قبل از انتخابات هم کاندیداها با هماهنگی امام جماعت و هیأت امنا از فضای مسجد برای ارائه برنامه هایشان استفاده کردند، تا گامی در جهت برگزاری انتخابات پرشور و نیز انتخاب اصلح توسط مردم، برداشته شود.

امروز ۲۲ مسجد در شهر بیرجند و پنج مسجد روستایی در شهرستان بیرجند شعبه اخذ رای مردم بودند.

عبدالله محمدی_ شهروندی است که ضمن حضور در مساجد برای اقامه فرائض دینی، برای ادای تکلیف سیاسی در مسجد حضور یافته به خبرنگار شبستان گفت: مساجد از قدیم تاکنون مکانی برای تصمیم گیری ها و حل مسائل بزرگ کشور بوده است، اینکه امروز مساجد پایگاه های انتخاباتی هستند به این دلیل است که این مکان مقدس نقش پررنگی در سیاست دارند و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد.

وی افزود: هم اکنون که بالای ۶۰ سال سن داریم هر سال برای آینده کشور در انتخابات حضور داشته ام، چراکه خون شهدای این انقلاب برای ما دارای اهمیت بالایی است و ما کم کاری مسئولین را دلیلی بر رای ندادن نمی دانیم.

مسجدی ها برای مشارکت حداکثری در انتخابات جهاد کردند

حجت الاسلام امین مطهری مقدم- مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی به خبرنگار شبستان گفت: اگر نگاه ما به مسجد دقیق تر و درست تر باشد، مسجد پایگاه نظامی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی و به نوعی دارالحکومه است تا مردم به وظایف خود در آن عمل کنند.

وی با بیان اینکه انسان یک وظیفه دارد و آن هم اقامه قسط و عدل است، افزود: برای این مهم ما نیاز به مکان و پایگاهی داریم تا آن را تمرین کنند، تا مردم بر اساس موازین دینی و شرعی اقامه عدالت کنند.

به گفته مطهری مقدم؛ بسیاری از مکاتب ادعای اقامه عدالت دارند اما دروغ می گویند، چراکه تنها مکتبی که می تواند این کار را انجام دهد اسلام است و تنها مکانی که هم می تواند این را کار کند که از ساخت تا اداره و مدیریت آن به وسیله مردمی است که اقامه قسط و عدل می کنند، همین مسجد است.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی ادامه داد: طبق گفته امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب در دهه ۴۰ و ۵۰ با ظرفیتی که در مساجد وجود داشت توانستیم انقلابی را به بزرگی و عظمت جمهوری اسلامی رقم بزنیم.

حجت الاسلام مطهری مقدم افزود: مساجد؛ انقلاب را به پیروزی رساند و هم اکنون هم بیشترین حضور و مشارکت مردم و مسجدی ها در انتخابات را از سوی مساجد فعال تر و پویاتر شاهدیم، ما برای اینکه بتوانیم ظرفیت های مسجد را احیا کنیم و بهره وری بیشتری داشته باشیم؛ لازمه آن این است که نگاه ما به مسجد، نگاه عمیقی تر باشد.

به گفته وی؛ مسجد، محلی است که باید امور مردم در آن رسیدگی شود، یکی از اموری که در مسجد باید اداره شود امور سیاسی و همین انتخابات است، چراکه تمام هم و غم دشمن مشارکت حداقلی بود اما مسجدی ها برای مشارکت حداکثری در انتخابات جهاد کردند، مسجدی ها تعلق خاطر اعتقادی و ایمانی به این نظام و انقلاب دارند و برای مشارکت حداکثری تلاش کردند، این ظرفیت هم باید به صورت کمی و هم به صورت کیفی گسترش یابد تا بخشی از مشکلات رفع شود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی تصریح کرد: برخی از مشکلات امروزی به دلیل عدم احساس مسئولیت ما درخصوص مسجد است، باید تلاش کنیم تا ضمن بصیرت افزایی و دعوت به مشارکت از مردم؛ در حل مشکلات اقتصادی هم، نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی از جمله استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر، درد دل و مشکلات مردم را در این پایگاه دین و سیاست یعنی مسجد بشنوند و همان جا رفع کنند که یک روزنه امید است.

وی ادامه داد: نمایندگان مردم، چهار سال فرصت دارند تا حرف مردم را بشنوند و اگر این ارتباط دو طرفه با مسجدی ها برقرار شود و مسئولین پای کار باشند حقیقتا مشارکت در صحنه های سیاسی هم بیشتر می شود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی با اشاره به رتبه اول خراسان جنوبی در مشارکت انتخاباتی، گفت: اگر این استان مشارکت بالایی در انتخابات دارد به دلیل این است که بیشتر مراجعه مردم استان در حوزه مسائل و مشکلات به مساجد و روحانیت قابل اعتماد است که اگر این فرهنگ مسجد محوری و فرهنگ ایمانی و اعتقادی مردم استان به استان های دیگر گسترده شود، ما دغدغه ای برای تامین فرامین مقام معظم رهبری نخواهیم داشت.

مسجد در راس امور سیاسی

حجت الاسلام علی محقی_ مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی به خبرنگار شبستان گفت: مساجد از قدیم مرکز فعالیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بوده و امروز هم نقش این مراکز فرهنگی و اجتماعی به برکت انقلاب اسلامی، بسیار پررنگ شده است.

وی با اشاره به نقش مساجد بعد از انقلاب اسلامی در کلام امامین انقلاب که می فرمایند: «از مسجد باید امور مدیریت شود»، گفت: امروز مساجد ما تبدیل به ملجا و پناهگاهی برای مدیریت امور شده اند، مکانی برای زمامداری امور و حکمرانان شایسته و صالح جامعه اسلامی منتخب شده است.

تداوم شور حضور مردم در مساجد خراسان جنوبی/ صفوف شلوغ رای گیری در ساعات پایانی

حجت الاسلام محقی گفت: مسجد پتانسیل این را دارد که در فضای سیاسی کشور، امور سیاسی و مدیریتی را از بطن خود گسترش و به جامعه بکشاند.

به گفته وی؛ نقش مسجد در این فضا؛ یک نقش اساسی برای پیگیری امورات و مشکلات مردم است، گرچه این مورد در این سال ها مورد غفلت هم واقع شده است و ما ساختارهای حاکمیتی و سیاسی را از مسجد بیرون برده ایم اگر استانداری ها، فرمانداری ها، مراکز فرهنگی و حتی کانون های مساجد را در بطن مسجد، تعبیه می شد؛ حاکمیت سیاسی اسلام را به منصه ظهو می رساند.

وی به غفلت مسئولان به مسجد طی ۴۰ سال گذشته اشاره کرد و افزود: متاسفانه دستگاه های حاکمیتی و اداری از مسجد دور شدند اما می بینیم مساجد هنوز به عنوان ملجا و پناهگاه حضور مردم در تمام اتفاقات خاص سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، محل رجوع است.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی گفت: مساجد علاوه بر برگزاری نمازهای یومیه، مرکزِ تمام رئوس مهم فعالیت بشری است که ما این مهم را در کلیسا نمی بینیم.

به گفته وی؛ ما در مساجد جنس فعالیت های اقتصادی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را می بینیم ؛ در مساجد اسلامی ما کارگروه های اشتغال، اقتصادهای خرد، آسیب های اجتماعی، نحوه تعامل با مردم و در حوزه های فرهنگی، دستاوردها و مناسبت های ملی و مذهبی را پوشش می دهد.

حجت الاسلام محقی با بیان اینکه انتخابات یکی از رئوس مهم ساختار سیاسی کشور است که در مسجد رقم می خورد، افزود: با توجه به انتخاب و انتصاب افراد شایسته توسط مردم، مسجد مراکز رجوع شده اند.

وی با اشاره به بازدید خود از مساجدی که پایگاه انتخاباتی بوده اند، افزود: حضور و استقبال مردم در مساجد بیشتر بود مساجد با نظم و با کیفیت خاصی آماده حضور مردم برای رای دادن بودند، که علاوه بر فرائض دینی، فرائض سیاسی مردم را برآورده می کند.

وی گفت: مسجدی را دیدم که به رای دهنده ها چای می داد که این کار بدون در نظر گرفتن عقبه سیاسی در دستور کار بود، افرادی که در صف رای دادن بودند، هم رضایت خاطر داشتند و از این اقدام با توجه به برودت هوا استقبال می کردند.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی تصریح کرد: به گفته امام رحل، مجلس در راس امور است، و باید گفت مسجد هم در راس امور است.

کد خبر 1752671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha