برگزاری اولین نماز جمعه در سومین مسجد بزرگ جهان

اولین نماز جمعه در مسجد اعظم الجزایر، سومین مسجد بزرگ جهان اقامه شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شفقتنا العربی،مسجد اعظم الجزایر که روز یکشنبه گذشته با حضور «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر افتتاح شده بود.برای نخستین بار نماز جمعه با حضور ده‌ها هزار شهروند در این مسجد اقامه شد و شیخ «محمد مامون القاسمی الحسنی» خطبه جمعه را در این مسجد ایراد کرد.

وی این بنای معماری را با وجود تلاش های استعمار فرانسه (۱۸۳۰-۱۹۶۲) برای محو آن، «دستاوردی ثبت شده برای نسل استقلال» و «شاهدی بر دین داری الجزایر» دانست.

مامون القاسمی گفت: افتتاح این مسجد بیانگر «لحظه ای تاریخی است که توسط نسل‌های کنونی ثبت شده و خاطره ای است که به نسل‌های آینده منتقل خواهد شد».

وی افزود: این موفقیتی است که برای نسل استقلال ثبت شده است. مسجد در زمینی آغشته به خون شهدا ساخته شد و با مرکب علما جاودانه شد.»

مصلای این مسجد برای ۳۶ هزار نمازگزار ظرفیت دارد و اولین نماز جمعه با حضور پرشور مردم در این مسجد اقامه شد که نشان دهنده اشتیاق الجزایری‌ها به این بنای مذهبی است.

وی افزود: مدیریت مسجد اتوبوس‌هایی را برای انتقال نمازگزاران از مناطق مختلف پایتخت به مسجد در نظر گرفته بود.

یکشنبه گذشته، رئیس جمهور تبون مسجد الجزیره را افتتاح کرد که در مجموع گنجایش بیش از ۱۲۰ هزار نمازگزار را دارد و به دلیل موقعیت آن در خلیج پایتخت مشرف به دریای مدیترانه در شمال کشور متمایز است.

مسجد الجزایر به «مسجد اعظم» نیز معروف است، با مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هزار متر مربع، سومین مسجد بزرگ جهان پس از مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) به شمار می‌رود و مناره آن به ارتفاع ۲۶۵ متر طبق منابع رسمی بلندترین مناره در جهان است.

این مسجد علاوه بر نمازخانه، دارای یک خانه قرآن، مراکز تحقیقاتی و یک کتابخانه با یک میلیون جلد کتاب است.

کد خبر 1752792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha