آمار گردشگران خارجی بازدیدکننده از جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۳ چقدر بود؟

بر اساس اطلاعات مرزبانی دولتی جمهوری آذربایجان، در سال ۲۰۲۳ حدود ۲ میلیون و ۸۵ هزار و ۸۰۰ شهروند خارجی از ۱۸۷ کشور جهان به آذربایجان سفر کرده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه، بر اساس اطلاعات سرویس مرزبانی دولتی جمهوری آذربایجان، در سال ۲۰۲۳ حدود ۲ میلیون و ۸۵ هزار و ۸۰۰ نفر اتباع خارجی و بدون تابعیت از ۱۸۷ کشور جهان به آذربایجان سفر کرده اند که ۳۰.۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ می‌باشد. از این میزان ۳۰.۰ درصد از فدراسیون روسیه، ۱۸.۱ درصد از ترکیه، ۷.۹ درصد از ایران، ۵.۶ درصد از هند، ۵.۰ درصد از گرجستان، ۳.۹ درصد از عربستان سعودی، ۲،۸ درصد از قزاقستان، ۲.۶ درصد از پاکستان، ۲.۲ درصد از امارات متحده عربی، ۱.۹ درصد از ازبکستان، ۱.۵ درصد از اوکراین، ۱،۴ درصد از کویت، ۱،۴ درصد از رژیم صهیونیستی، ۱.۳ درصد از بلاروس، ۱.۲ درصد از ترکمنستان، ۱.۱ درصد از چین، ۱.۰ درصد از بریتانیای و ۱۱.۱ درصد از شهروندان کشورهای دیگر بوده اند. همچنین ۷۰.۳ درصد از ورودی‌ها مرد و ۲۹.۷ درصد زن بودند.

در مقایسه با سال ۲۰۲۲، تعداد ورودی‌ها از چین ۶.۵ برابر، کره جنوبی ۳.۳ برابر، ترکمنستان ۲.۳ برابر، هند ۱.۹ برابر، قزاقستان ۱.۹ برابر، مصر ۱.۹ برابر، تاجیکستان ۱.۸ برابر، لهستان ۱.۸ برابر، قرقیزستان ۱.۸ برابر، بحرین ۱.۷ برابر، فیلیپین ۱.۷ برابر، ایتالیا ۱.۶ برابر، اسپانیا ۱.۶ برابر، ازبکستان ۱.۵ برابر، بلاروس ۴۸.۸ درصد، مولداوی ۴۸.۲ درصد، کانادا ۴۰.۰ درصد، فدراسیون روسیه ۳۹، ۹ درصد، ایالات متحده ۳۷.۹ درصد، کویت ۳۱.۳ درصد، فرانسه ۲۹.۸ درصد، گرجستان ۲۷.۱ درصد، هلند ۲۶.۰ درصد، بریتانیا ۲۳.۴ درصد، رژیم صهیونیستی ۲۱.۶ درصد، ترکیه ۲۱.۲ درصد، آلمان ۱۸.۳ درصد، اوکراین ۱۲.۷ درصد، امارات متحده عربی ۱۱.۴ درصد، پاکستان ۶.۷ درصد و اردن ۶.۰ درصد افزایش یافته است.

در مقایسه با سال ۲۰۲۲، تعداد ورودی کشورهای مستقل مشترک المنافع با ۴۴.۶ درصد افزایش به ۸۲۴.۱ هزار نفر و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ۴۱.۶ درصد افزایش به ۱۰۴.۸ هزار نفر رسیده و از کشورهای حوزه خلیج فارس با ۲.۱ درصد کاهش به ۳۵۰.۲ هزار نفر رسیده است.

۷۱.۴ درصد از اتباع خارجی و افراد بدون تابعیتی که وارد آذربایجان شده اند از حمل و نقل هوایی، ۲۷.۳ درصد از راه آهن و خودرو و ۱.۳ درصد از حمل و نقل دریایی استفاده کرده اند.

در سال ۲۰۲۳ تعداد کل اتباع جمهوری آذربایجان که به خارج از کشور رفته اند نسبت به سال ۲۰۲۲ با ۲۵.۵ درصد افزایش به ۱ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۷۰۰ نفر رسید. از این میزان تعداد اتباع جمهوری آذربایجان که به فدراسیون روسیه سفر کرده اند ۱.۵ برابر، به گرجستان ۳۱.۸ درصد و به ترکیه ۲۴.۳ درصد افزایش یافته است، در حالی که تعداد شهروندانی که به ایران سفر کرده اند ۲۷.۷ درصد کاهش یافته است. همچنین اتباع جمهوری آذربایجان که به خارج از کشور رفته اند ۴۳.۶ درصد به ترکیه، ۲۱.۵ درصد به فدراسیون روسیه، ۹.۰ درصد به گرجستان، ۷.۶ درصد به ایران و ۱۸.۳ درصد به سایر کشورها سفر کرده اند. ۶۴.۹ درصد از مسافران مرد و ۳۵.۱ درصد زن بوده اند.

در سال ۲۰۲۳، ۶۷.۵ درصد از شهروندان جمهوری آذربایجان که به کشورهای خارجی سفر کرده اند از حمل و نقل هوایی، ۳۰.۰ درصد از راه آهن و خودرو و ۲.۵ درصد از حمل و نقل دریایی استفاده کرده اند.

کد خبر 1752981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha