توسعه «علم حلال» از طریق اولین موسسه علمی حلال جهان  در تایلند

تایلند به دنبال توسعه «علم حلال» به واسطه تلاش‌های بی وقفه آزمایشگاه حلال وابسته به مرکز تحقیقات حلال در دانشگاه «بانکوک» است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « arabnews»، تایلند به دنبال توسعه «علم حلال» به واسطه تلاش‌های بی وقفه آزمایشگاه حلال «بانکوک» است.

در دو دهه گذشته، دکتر «وینای دحلان» توسعه ابتکارات تحقیقاتی حلال را به منظور اطمینان از استانداردهای ایمنی مواد غذایی که با قوانین اسلامی مطابقت دارد، هدایت کرده است.

پایه گذاری «علم حلال» به عنوان پاسخی به درخواست‌های فزاینده مسلمانان برای توسعه غذای حلال با انجام آزمایش‌های علمی حلال آغاز شد.

خواسته‌های مصرف‌کنندگان مسلمان در تایلند که حدود ۵ درصد از جمعیت ۶۶ میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهند، همراه با افزایش آگاهی از استانداردهای حلال، منجر به تاسیس مرکز تحقیقات حلال در دانشگاه «چولالونگکورن» در بانکوک شد.

دحلان که مدیر این مرکز است در این باره گفت: زمانی که سیاستگذاران تایلند به اهمیت علم حلال پی بردند، دانشگاه چولالونگکورن یک آزمایشگاه کوچک در دانشکده علوم بهداشتی تاسیس کرد.

این آزمایشگاه کوچک در نهایت به یک مرکز کامل تبدیل شد و دولت بودجه ای را به دانشگاه دولتی اعطا کرد تا این کار را به دنبال مناقشات مربوط به محصولات غذایی حلال در منطقه انجام دهد.

این مرکز که زیر نظر دانشگاه چولالانگکورن در بانکوک فعالیت می کند، تنها نوع منحصر به فرد در تایلند است و اولین موسسه علمی حلال در جهان لقب گرفته است.

در این راستا، تیم دکتر دحلان بر روی سیستم کنترل لجستیک مطابق با شریعت ،یک سیستم فناوری اطلاعات که برای زنجیره تامین حلال، مدیریت لجستیک و ردیابی توسعه یافته است، کار می‌کند.

آنها همچنین برنامه «مسیر حلال» را توسعه دادند که به زودی به زبان عربی راه اندازی می شود و به عنوان یک فهرست راهنماو پلت فرم بررسی برای مسافران مسلمان عمل می کند تا به راحتی مساجد و رستوران های حلال را هنگام بازدید از تایلند پیدا کنند.

نقش پیشرو مرکز علمی حلال در این زمینه همچنین فرصت اقتصادی را برای تایلند در زمانی که دولت به دنبال تقویت صادرات حلال این کشور است.فراهم می کند.

روابط عمومی دولت تایلند در بیانیه ای که در ۲۷ فوریه منتشر شد، گفت: تایلند به دلیل فراوانی مواد خام برای تولید غذای حلال در پاسخ به خواسته های بسیاری از کشورهای جهان، پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یک مرکز حلال منطقه ای دارد.

تایلند همچنین فرصت های خوبی برای افزایش صادرات حلال خود به کشورهای مسلمان و غیرمسلمان دارد.

بر اساس داده های رسمی، صادرات محصولات غذایی حلال تایلند در ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ به حدود ۶ میلیارد دلار رسید که ۲.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت و بر اساس داده های رسمی، بیش از ۱۵ هزار تولید کننده غذای حلال در این کشور حضور داشتند.

کد خبر 1753167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha