آداب و رسوم ویژه ماه رمضان در سوریه

ماه رمضان در سوریه، یکی از ماه‌های پرشور در این کشور است و مردم با آداب و رسوم خاصی به استقبال آن می‌روند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: مردم سوریه همچون دیگر مردمان کشورهای اسلامی با شور و شوق به استقبال ماه مبارک رمضان می‌روند.

تاریخ شروع ماه رمضان ۲۰۲۴ در سوریه

بر اساس مشاهدات نجومی، پیش بینی می‌شود که ماه رمضان از دهم مارس آغاز و در نهم آوریل به پایان برسد. مسلمانان در این ماه برای  انجام اعمال عبادی و و گوش دادن به سخنرانی های مذهبی به مساجد می‌روند.

برجسته ترین سنت‌های ماه مبارک رمضان در سوریه

۱-اعلام رویت هلال ماه

یکی از اقدامات مهمی که برای آغاز ماه رمضان انجام می‌شود، رویت هلال ماه از سوی نهادهای قضایی است که از رسانه‌ها به مردم اطلاع می‌دهند و از طریق بلندگوهای مساجد نیز این خبر اعلام می‌شود.

۲- نماز تراویح

هنگام اعلام رؤیت هلال ماه رمضان، شیوخ بیست رکعت نماز تراویح را به جای می آورند.

۳- آداب سحری خوردن

برای روزه گرفتن مردم در هنگام سحر پیش از اذان صبح از خواب بیدار می‌شوند و سحری می‌خورند.

غذای سحری علاوه بر چای، مربا و آویشن از ماست، زیتون، تخم مرغ و انواع پنیر تشکیل شده است و انواع غذاهای پختنی را در بر می‌گیرد.

۴- مسحرجی و شلیک توپ

ماه رمضان با طبل «مسحرجی» آغاز می شود که شخصیت مشهور ماه رمضان است. مردم سوریه همچون مردم خلیج فارس پیش از سحری بر طبلی می‌نوارند و روزه داران را برای خوردن سحری بیدار می‌کنند و به نشان آغاز ماه رمضان توپ شلیک می‌کنند و این سنت زیبایی است که مربوط به دوره امویان است.

۵-دعا و تلاوت قرآن

مسلمانان پس از سحری برای اقامه نماز به مسجد می‌روند و پس از نماز به تلاوت قرآن کریم و گوش دادن به معارف شریعت می پردازند.

این سنت‌ها بخشی از میراث باستانی سوریه را تشکیل می‌دهند و ارزش‌های عمیق و خاصی را به همراه دارند که بین نسل‌ها منتقل می‌شود.

کد خبر 1753198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha